شناسه خبر:48565
1400/8/27 10:01:29

سپهرغرب، گروه خبر: مدیر ادبیات و تاریخ دفاع مقدس اداره کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان همدان گفت: 30 آبان‌ماه از 41 کتاب صوتی در حوزه دفاع مقدس در همدان رونمایی می‌شود.

محمد برخوردار در نشست خبری با موضوع ادبیات و تاریخ دفاع مقدس به‌مناسبت هفته کتاب اظهار کرد: یکی از بازوهای ادبیات دفاع مقدس در راستای ترغیب و تشویق این اندیشه، نوقلم‌ها هستند.

وی با بیان اینکه امسال توانستیم رتبه نخست کشوری را در حوزه چاپ کسب کنیم، گفت: 41 عنوان «کتاب صوتی» با موضوعات مختلف تهیه شده که 30 آبان‌ماه امسال رونمایی می‌شود.

مدیر ادبیات و تاریخ دفاع مقدس اداره کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان همدان با بیان اینکه همدان تنها استانی است که مجوز بارگذاری این کتاب‌ها را در شبکه پُرمخاطب و بین‌المللی «ایران صدا» پیدا کرده است، افزود: تاکنون 160 هزار بار کتاب صوتی اختصاصی استان همدان دانلود شده است.

وی با بیان اینکه برای نخستین‌بار در سطح کشور یادواره رادیویی (دفاع ماندگار) طراحی شد که از رادیو پخش می‌شود، ابراز کرد: با توجه به شرایط کرونا این یادواره تاکنون 24 برنامه داشته که به‌صورت زنده از رادیو همدان و شبکه کشوری ایران صدا پخش شده است.

برخوردار با اشاره به برنامه ابتکاری به‌نام «ادبیات پایداری» که به‌صورت رادیو زنده هر چهارشنبه از سال گذشته برای معرفی کتاب و نویسندگان برگزار شده است، عنوان کرد: با توجه به تخصصی کردن حوزه نویسندگان، 70 ساعت دوره آموزشی تخصصی در حوزه مصاحبه، تدوین و تبیین خاطرات و تاریخ شفاهی برگزار شده است.

وی با بیان اینکه امسال نیز مانند سال گذشته جشنواره ادبی یوسف و شعر دفاع مقدس برگزار شده که با استقبال خوبی مواجه بوده است، گفت: در جشنواره یوسف 80 اثر و در جشنواره شعر دفاع مقدس 400 اثر به دبیرخانه استانی ارسال شده است، آذرماه اختتامیه این دو جشنواره برگزار می‌شود.

مدیر ادبیات و تاریخ دفاع مقدس اداره کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان همدان به راه‌اندازی انجمن شعر نهاد ویژه نوجوانان اشاره کرد و افزود: یکی از ظرفیت‌های موجود، نخبگان علمی با استفاده از طرح کسری خدمت با موضوع علوم و معارف دفاع مقدس بوده است.

وی یادآور شد: در این راستا 3 تا 10 ماه کسری خدمت برای نخبگان علمی مقاطع کارشناسی ارشد، دکتری و طلاب سطح سه به بالا که آثاری تولید کنند، درنظر گرفته شده است.

برخوردار با اشاره به ترجمه پنج عنوان کتاب به زبان‌های مختلف که در هفته پژوهش رونمایی خواهد شد، افزود: در دستگاه‌ها و مکان‌های پُرتردد برای معرفی آثار دفاع مقدس ایستگاه پایداری ایجاد شده است.

وی با اشاره به اینکه تاکنون 60 عنوان کتاب تهیه و تولید شده است، ابراز کرد: نمایشگاه دائمی کتاب در مرکز فرهنگی دفاع مقدس راه‌اندازی شده است.

شناسه خبر 48565