شناسه خبر:48604
1400/8/29 09:40:19

سپهرغرب، گروه خبر: رئیس شورای شهر سقز گفت، موافقت با الحاق 112 هکتار از اراضی ملی سقز به محدوده قانونی شهر انجام شده و این مهم اجرایی می‌شود.

کیوان بهرامی در سقز اظهار کرد: چهاردهمین جلسه شورای عالی شهرسازی و معماری ایران در سال جاری با حضور وزیر راه و شهرسازی، دبیر و اعضای شورای عالی شهرسازی و معماری ایران و کمیته‌های فنی مربوطه به‌‌صورت ویدئوکنفرانس برگزار شد که در این جلسه زمینه الحاق 112 هکتار از اراضی ملی به محدوده قانونی شهر سقز فراهم شد.

وی ادامه داد: سقز به‌‌عنوان دومین شهر بزرگ استان کردستان دو هزار و دو هزار و 200 هکتار مساحت دارد که با توجه به افزایش جمعیت آن به بالای 200 هزار نفر در آینده‌ای نزدیک باید کارهایی در این خصوص انجام می‌شد تا جوابگوی این جمعیت از نظر شهری باشد بنابراین زمینه‌های الحاق این اراضی فراهم‌ شد و ما توانستیم این مهم را محقق کنیم.

رئیس شورای اسلامی شهر سقز افزود: در حال حاضر کمبود زمین برای تولید مسکن وجود دارد، 248 هکتار کمبود اراضی در کل وجود دارد که فعلاً با 112 هکتار آن موافقت شده و در آینده نزدیک برای الحاق 136 هکتار دیگر اقدام می‌شود.

بهرامی در پاسخ به جمعیت‌پذیری این اراضی و چگونگی آن گفت: ظرفیت جمعیت‌پذیری اراضی الحاقی در واقع 14 الی 15 هزار نفر معادل چهار هزار واحد مسکونی تعریف‌ شده است که تراکم ناخالص آن 120 نفر در هکتار و در قالب تراکم ساختمانی چهار طبقه تعریف‌ شده است.

وی ادامه داد: زمانی که بخواهیم شهر را توسعه دهیم سه راه منطقی وجود دارد، اول، اراضی که به‌صورت لکه در شهر جامانده است استفاده شود، با وصف اینکه در حال حاظر حدود 500 هکتار اراضی خالی در شهر وجود دارد اما به دلایل مختلف امکان استفاده مسکونی از آن‌ها فراهم نشده است و یکی از برنامه‌های دولت آن است که در سال‌های آینده هر نوع زمین و اراضی دست‌نخورده که مربوط به ادارات باشد و بلااستفاده مانده‌اند تحت عنوان مسکن ملی استفاده شود.

وی افزود: دوم، الحاق کردن زمین‌های خارج از محدوده به شهر است که این اقدام هم‌اکنون در حال انجام بوده و مرحله سوم ایجاد شهر جدید است که در حال حاضر به دلیل هزینه‌های بسیار بالای این امر امکان‌پذیر نیست.

رئیس شورای اسلامی شهر سقز در مورد گستره افزایش این محدوده که در کدام نواحی شهر است، بیان کرد: در محدوده شمال غرب شهر سقز امکان توسعه شهرسازی وجود دارد و در نظر است در همان گستره این اقدام انجام شود، شیب زمین‌ها در این محدوده 112 هکتاری در بعضی نقاط 10 تا 20 درصد و در بعضی نقاط 10 تا 30 درصد است که از نظر شهرسازی بسیار مناسب است.

 

شناسه خبر 48604