شناسه خبر:49836
1400/9/25 09:45:47

سپهرغرب، گروه خبر: مسئول روابط عمومی سازمان جهادکشاورزی استان کردستان گفت: از ابتدای سال جاری تاکنون 130 میلیون دلار انواع محصولات کشاورزی از مرزهای استان صادر شده است.

مهدی فتحی با اشاره به اینکه آمار دقیقی از صادرات محصولات کشاورزی به دلیل اختلال در سامانه گمرک هنوز اعلام نشده است، اظهار کرد: براساس بررسی‌هایی که توسط کارکنان سازمان جهاد کشاورزی در مرزهای استان انجام شده از ابتدای امسال تاکنون حدود 300 هزار تن انواع محصولات کشاورزی به ارزش 130 میلیون دلار صادر شده است.

وی با اشاره به اینکه سال گذشته میزان صادرات محصولات کشاورزی از مرزهای استان حدود یک میلیون تن به ارزش 386 میلیون دلار بود، افزود: پیش‌بینی‌هایی برای افزایش صادرات محصولات کشاورزی تا پایان امسال و همچنین سال آینده صورت گرفته ولی با توجه به خشک‌سالی اخیر و کاهش تولید در این بخش تحقق آن امکان‌پذیر نیست.

**هیچ محصول کشاورزی صادراتی کردستان از مرزهای استان عودت داده نشده است

مسئول روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی استان کردستان در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه در چند روز اخیر برگشت برخی محصولات کشاورزی صادراتی ایران، موجب ایجاد سوالاتی در افکار عمومی شده است گفت: هیچ محصولی که مجوز آن در استان صادر شده باشد برگشت داده نشده است.

فتحی اظهار کرد: امسال یک محموله کشاورزی که مربوط به استان دیگری بود به دلیل نداشتن مشخصات قرنطینه‌ای از مرزهای استان برگشت داده شد.

وی با اشاره به اینکه بهترین راهکار برای تضمین یک صادرات موفق، به کار بستن شیوه کشاورزی قراردادی است، یادآور شد: در این روش ضمن عقد قرارداد با کشاورزان، امکان تولید محصول مورد نظر با شرایط و استانداردهای کشور مقصد فراهم می‌شود بنابراین توصیه می‌شود صادرکنندگان این راهکار را در اولویت کاری خود قرار دهند.

مسئول روابط عمومی سازمان جهادکشاورزی استان کردستان اضافه کرد: صادرات یا واردات محصولات کشاورزی در هر کشوری تابع قوانین، مقررات و استانداردهای خاص خود بوده پس صادرکنندگان محصولات کشاورزی لازم است قبل از صادرات، از همه مقررات و ضوابط کشور مقصد اطلاع یابند و بر این اساس نسبت به تهیه محصول و صادرات آن اقدام کنند.

فتحی با اشاره به اینکه در سال‌های گذشته، تعداد 165 قلم سم پرخطر از چرخه سموم کشور حذف شده است، افزود: در حال حاضر حدود 95 درصد سموم کشور جزو سم‌های رده کم و متوسط خطر هستند که در اکثر کشورهای دنیا اجازه مصرف دارند و اگر در زمان مناسب و به مقدار مجاز مصرف شوند به سلامت جامعه آسیب نخواهد رساند.

وی با بیان اینکه در 10 سال گذشته 60 قلم آفت‌کش‌ بیولوژیک و زیستی وارد چرخه سموم کشور شده است، گفت: میانگین مصرف سموم شیمیایی در جهان به مقدار 6.2 کیلوگرم در هکتار است که در ایران این عدد 2.2 و در استان کردستان 650/. کیلوگرم در هکتار است.

مسئول روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی کردستان اعلام کرد: حدود 12 درصد اراضی کشاورزی کردستان به‌صورت آبی است و 88 درصد زمین‌های کشاورزی به صورت دیم است که در محصولات دیم، آفت و بیماری کمتر بوده و سم و کود کمتری مصرف می‌شود.

بر اساس قوانین کشور وزارت جهاد کشاورزی عهده دار فراهم کردن بسترهای مناسب، آموزش و ترویج روش‌ها و الگوهای صحیح تولید محصولات کشاورزی است و بررسی سلامت محصولات کشاورزی بر عهده وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی است شهرداری‌ها و دهیاری‌ها نیز وظیفه جلوگیری از عرضه محصولات ناسالم را برعهده دارند.

گمرکات استان کردستان با شعبه‌های فعال در سنندج، باشماق مریوان و سیرانبند بانه به فعالان اقتصادی، خدمات گمرکی ارائه می‌کند.

گمرک سیرانبند و باشماق از مرزهای گمرکی فعال رسمی و بین‌المللی استان هستند، گمرک مریوان در زمینه ترانزیت، صادرات، واردات و تردد مسافر فعال است.

شناسه خبر 49836