شناسه خبر:51016
1400/10/22 08:59:42
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همدان:

موزه عروسکی یونیما، مشاهیر، سینما و مطبوعات افتتاح می‌شود

سپهرغرب، گروه خبر - آذین رضایی: مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همدان اظهار کرد: افتتاح موزه صنعت چاپ همدان از دیگر اقدامات در نیمه دوم سال بوده و به‌زودی موزه عروسکی یونیما، مشاهیر، سینما و مطبوعات استان همدان نیز افتتاح می‌شود.

اداره فرهنگ و هنر با هدف اصلی شناساندن تمدن و فرهنگ کشور و هدایت افکار عمومی و تمرکز کلیه امور و وسایل تبلیغاتی و انتشاراتی، در سال 1352 پس از تغییرات به‌وجودآمده در ساختار فرمانداری‌ها در استان همدان شروع به فعالیت کرد و پس از پیروزی انقلاب اسلامی، در سال‌های 1358 و 1359 با تحولات به‌وجودآمده در ساختار و اداره کشور به ارشاد ملی و ارشاد اسلامی تغییر یافته و برخی از وظایف و اختیارات مرتبط با حوزه فرهنگ و هنر از وزارت فرهنگ و آموزش عالی به این وزارتخانه منتقل شد.

سال 1365 با تصویب قانون و وظایف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با اهدافی ازجمله رواج فرهنگ و هنر اسلامی، اعتلای آگاهی‌های عمومی در زمینه‌های مختلف، رشد فضائل اخلاقی براساس ایمان و تقوی، استقلال فرهنگی و مصونیت جامعه از نفوذ فرهنگ اجانب و غیره تشکیل شد و اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همدان نیز در راستای دستیابی به اهداف و وظایف ابلاغی ادامه فعالیت داد.

طی این سال‌ها اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی در استان همدان با وجود فرازونشیب‌ها اقداماتی داشته که این اقدامات منجر به حصول دستاوردهایی در بخش فرهنگی شده است؛ اما با توجه به ارائه عملکردهای سالانه و فصلی، بر آن شدیم به‌منظور اقدامات و برنامه‌های انجام‌شده این اداره کل در نیمه دوم سال جاری با مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همدان گفت‌و‌گو کنیم.

احمدرضا احسانی در گفت‌و‌گو با خبرنگار ما ضمن بیان اینکه در حوزه فرهنگ نمی‌توان به‌صورت دستوری عمل کرد، گفت: این حوزه بنیان اساسی توسعه جامعه را تشکیل می‌دهد و نیاز به برنامه‌ریزی‌های کارشناسی دارد.

وی با تأکید بر اینکه برخی جوامع هنوز به این باور نرسیده‌اند که توسعه فرهنگی زیربنای توسعه همه‌جانبه است، اظهار کرد: توسعه زمانی مفهوم پیدا می‌کند که همه‌جانبه بوده و در همه بخش‌ها پیش برود.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همدان افزود: متأسفانه در بخش فرهنگ نگاه سیستمی و برنامه‌ای نیست، بلکه نگاه سلیقه‌ای در این حوزه حاکم است که هدررفت انرژی، نیروی انسانی و سرمایه را در پی دارد.

احسانی با تأکید بر اینکه در حوزه سیاست، اقتصاد، جامعه و غیره تا زمانی که فرهنگ توسعه پیدا نکند پیشرفتی نخواهیم داشت، بیان کرد: در بررسی مدل‌های فرهنگی، رفتار را بروز نگرش‌ها می‌دانیم و مبنای ما بررسی فرهنگ است.

وی به برخی اقدامات انجام‌شده این اداره کل در نیمه دوم امسال اشاره کرد و ادامه داد: برگزاری ورکشاپ یک‌روزه طراحی و نقاشی با موضوعات هنر مقاومت، حق‌طلبی، شهادت، بصیرت، جهاد، ازخودگذشتگی، ایثار و بخش آزاد را هم‌زمان با سالروز شهادت سپهبد شهید حاج‌قاسم سلیمانی در نهاوند داشتیم.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همدان تصریح کرد: پیش‌بینی برگزاری بیست‌وششمین جایزه ادبی استان همدان در بهمن‌ماه به میزبانی شهرستان رزن از دیگر برنامه‌ها است.

احسانی یادآور شد: ایجاد زمینه مناسب جهت شکوفایی استعدادها و خلاقیت‌های جوانان و هنرمندان، ایجاد تحرک و پویایی در حوزه شعر و داستان، ایجاد فضای سازنده جهت تبادل آرا و افکار اهل قلم، از اهداف برگزاری این رویداد فرهنگی است.

وی با بیان اینکه جایزه ادبی استان در سه بخش شعر، داستان کوتاه و کتاب برگزار می‌شود، خاطرنشان کرد: این رویداد در دو بخش آزاد و ویژه با موضوعات تولید، پشتیبانی‌ها و مانع‌زدایی‌ها، نماز و نیایش، ایثار و شهادت، امر به معروف و نهی از منکر و عفاف و حجاب برگزار خواهد شد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همدان گفت: برگزاری عهدواره «غیرت انقلابی» با مشارکت کانون بسیج هنرمندان سپاه در شهرستان ملایر از دیگر اقدامات ارشاد در مجموعه استان بوده است.

احسانی با اشاره به نکوداشت استاد تیموری در همدان، اظهار کرد: آیین نکوداشت و رونمایی از کتابت قرآن کریم توسط استاد احمد تیموری از خوشنویسان پیشکسوت استان، نهم دی‌ماه در مجتمع فرهنگی سینمایی شهید آوینی برگزار می‌شود.

وی به آمادگی همدان به‌منظور برگزاری جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان اشاره کرد و افزود: همدان در بحث امکانات از سایر استان‌ها چیزی کم ندارد و در زمینه زیرساخت‌های فرهنگی جزء استان‌های سرآمد است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همدان بیان کرد: سالن‌های اجرا در همدان شرایط مناسبی دارند؛ بخشی از این سالن‌ها ازجمله سالن مجتمع فرهنگی هنری بوعلی‌سینا و سالن مجتمع فرهنگی سینمایی شهید آوینی به‌تازگی تعمیر، تجهیز و به‌روزرسانی شده و مجتمع فرهنگی هنری شهید مظاهری مریانج نیز در این دوره به ظرفیت‌های همدان اضافه شده است.

احسانی با تأکید بر اینکه سطح کیفی جشنواره باید از سال‌های گذشته بالاتر باشد، ادامه داد: این جشنواره مطالبه مسئولان، هنرمندان، اهالی رسانه و عموم مردم همدان بوده و این شهر به‌عنوان دبیرخانه دائمی شناخته می‌شود؛ بنابراین نقش استان در برگزاری جشنواره باید جدی‌تر دیده شده و صرفاً به‌عنوان مجری به استان نگاه نشود.

وی با اشاره به ارسال 80 اثر به دبیرخانه جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان همدان، تصریح کرد: فراخوان بیست‌وهفتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان همدان در قالب 12 بخش در مهرماه منتشر شد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همدان یادآور شد: مسابقه تئاتر خردسال، تئاتر کودک، تئاتر نوجوان، تئاتر خیابانی، خیمه‌شب‌بازی، نقالی، پرده‌خوانی، تئاتر با اجرای کودکان و نوجوانان تا 18 سال، تئاتر فراگیر همراه افراد با نیازهای ویژه، تئاتر ملل، مسابقه نمایشنامه‌نویسی، پژوهش، آثار میهمان و کارگاه‌های آموزشی و نشست‌های تخصصی، بخش‌های مختلف این دوره از جشنواره هستند.

احسانی خاطرنشان کرد: برگزاری جشنواره فرهنگی هنری فانوس به همت اداره کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس با همکاری این اداره کل از دیگر اقدامات در این بازه زمانی بوده است.

وی در ادامه با اشاره به تمدید حمایت‏ از کسب‌وکارهای آسیب‏ دیده فرهنگی، هنری و رسانه‏ تا پایان سال، گفت: پیگیری‏‌های لازم برای تسهیل امور حمایتی در دستور کار معاونت توسعه مدیریت و منابع وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی قرار دارد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همدان اظهار کرد: افتتاح موزه صنعت چاپ همدان از دیگر اقدامات در نیمه دوم سال بوده و به‌زودی موزه عروسکی یونیما، مشاهیر، سینما و مطبوعات استان همدان نیز افتتاح می‌شود.

احسانی به ظرفیت ویژه همدان برای برگزاری رویدادهای بین‌المللی اشاره کرد و افزود: استان همدان ازلحاظ فرهنگی و هنری ازجمله استان‌های زبانزد در کشور است و ظرفیت‌های بی‌شماری در این زمینه دارد.

وی با بیان اینکه تلاش مضاعف در حوزه فرهنگ و هنر شایسته مردم همدان است، تصریح کرد: امید است شاهد تحولات ویژه‌ای در فرهنگ و هنر همدان باشیم.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همدان ادامه داد: موزه هنرهای معاصر، تالار بزرگ شهر و پردیس سینمایی سه پروژه مهم ملی استان همدان هستند و مجتمع فرهنگی هنری فامنین با 30 درصد پیشرفت فیزیکی درحال ساخت است.

احسانی یادمان سیدجمال‌الدین اسدآبادی با بیش از 90 درصد پیشرفت فیزیکی را از دیگر پروژه‌های مهم برشمرد و بیان کرد: مجتمع‌های فرهنگی فیروزان و شیرین‌سو و ساخت مجتمع فرهنگی هنری در شهرستان درگزین نیز از طرح‌های عمرانی بخش فرهنگ استان است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همدان یادآور شد: تالار بزرگ شهر همدان در سال 88 کلنگ‌زنی و پس از خاک‌برداری و هزینه سه میلیارد تومانی، طرح در سال 89 متوقف شد و تاکنون اقدامی انجام نشده است.

احسانی با بیان اینکه سالن یک‌هزار نفری در این تالار بزرگ 10 هزار متر مربعی احداث خواهد شد، اظهار کرد: اجرای این پروژه درخواست مردم همدان بوده و تقاضای ما این است که اعتبارات لازم برای پیشبرد طرح اختصاص یابد.

وی به وعده وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی درخصوص تخصیص اعتبار به این پروژه اشاره کرد و گفت: طبق وعده وزیر 200 میلیارد تومان اعتبار برای اجرای پروژه تالار بزرگ شهر همدان اختصاص می‌یابد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همدان در ادامه با اشاره به برگزاری سی‌وسومین جشنواره تئاتر استان همدان، بیان کرد: مسابقه سراسری کتاب‌خوانی برداشت آزاد ادبی از کتاب «حاج‌جلال»، خاطرات پدر سرداران شهید ابوالقاسم و علیرضا حاجی‌بابایی نیز برگزار و برگزیدگان این دو رویداد استانی نیز معرفی شدند.

احسانی به موفقیت کسب‌شده کاریکاتوریست نهاوندی در جشنواره بین‌المللی اشاره کرد و افزود: احسان چراغی، کاریکاتوریست و هنرمند نهاوندی در ششمین جشنواره بین‌المللی کاریکاتور در صربستان موفق به کسب دیپلم افتخار شد.

وی در ادامه با اشاره به راهیابی شهرستان‌های همدان و ملایر به مرحله نیمه‌نهایی هفتمین دوره پایتخت کتاب ایران، تصریح کرد: 36 شهر به مرحله نیمه‌نهایی راه یافته‌اند که دو شهرستان استان نیز در این شهرها حضور دارند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همدان ادامه داد: داوری این برنامه در سه مرحله براساس شاخص‌هایی همچون بهره‌گیری از مشارکت و ایجاد همگرایی میان نهادها و سازمان‌های دولتی انجام شده است.

احسانی استفاده از مشارکت همگرایانه صنایع محلی، سازمان‌های خصوصی و مردم‌نهاد، بهره‌گیری از مشارکت همه اجزای نشر، توجه به طیف وسیعی از مخاطبان، وجود ظرفیت‌ها و زیرساخت‌های اولیه برای فعال شدن در حوزه ترویج کتاب‌خوان و کیفیت ارائه و رعایت اصول برنامه‌نویسی در نگارش طرح‌ها و برنامه‌ها را از مؤلفه‌های داوری برشمرد و خاطرنشان کرد: تناسب با نیازهای محلی، ارزش‌های دینی و ملی، خلاقیت، ابتکار و نوآوری، قابلیت و ضمانت اجرا نیز از دیگر مؤلفه‌های داوری آثار بوده است.

وی یادآور شد: براساس اعلام دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی‌های فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، داوری آثار راه‌یافته به مرحله نیمه‌نهایی نیز در آینده نزدیک برگزار و پس از آن پنج شهر به‌عنوان کاندیداهای نهایی معرفی خواهند شد.

پیگیری تحقق برنامه‌ها و سیاست‌های فرهنگی در استان همدان یک ضرورت و الزام برای اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی بوده که این مهم به‌واسطه برگزاری برنامه‌های فرهنگی و هنری متعدد و متنوع از برگزاری جشنواره‌های تئاتر تا رسانه و دنبال کردن اجرای پروژه‌های عمرانی در این راستا محقق خواهد شد و استان همدان را در مسیر رشد و توسعه فرهنگی و هنری کمک خواهد کرد؛ همدان ظرفیت‌های بی‌شماری در مباحث فرهنگی و هنری داشته و دارد که نیاز به تقویت آن‌ها بوده و در این مسیر دغدغه‌مندان فرهنگ و هنر استان و دستگاه‌های دیگر نیز باید کمک‌حال اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان باشند.

شناسه خبر 51016