شناسه خبر:51062
1400/10/23 09:31:41
معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار همدان:

ایجاد 14500 شغل به همت ستاد اجرایی فرمان امام (ره) در همدان

سپهرغرب، گروه خبر - سمیرا گمار: معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار همدان گفت: در قالب تفاهم‌نامه استانداری همدان با ستاد اجرایی فرمان امام خمینی (ره) 14 هزار و 500 شغل در این استان همدان طی سه سال ایجاد می‌شود.

ظاهر پورمجاهد روز گذشته در نشست هماهنگی و پیگیری مصوبات و مفاد تفاهم‌نامه استانداری با ستاد اجرایی فرمان امام خمینی (ره) که در سالن جلسات شهدای استانداری برگزار شد و نماینده هر دستگاه گزارشی از اقدامات انجام‌شده و در دست بررسی در حوزه خود را ارائه داد، با بیان اینکه تفاهم‌نامه استانداری با ستاد اجرایی فرمان امام خمینی (ره) به ارزش دو هزار و 300 میلیارد تومان منعقد شده، تصریح کرد: بر این اساس دو هزار و 100 طرح با اشتغال‌زایی برای 14 هزار و 500 نفر در استان همدان اجرایی خواهد شد.

این مقام مسئول خاطرنشان کرد: روند اجرای این تفاهم‌نامه سه‌ساله بوده که طرح‌های ارزشمندی در آن گنجانده شده و با سرعت خوبی درحال اجرا است. برخی از دستگاه‌ها با سرعت بیشتر و برخی نیز با آهنگ آهسته‌تری درحال انجام کار هستند که انتظار شتاب بیشتری از آن‌ها داریم.

وی با تأکید بر اینکه طرح‌های بزرگ تفاهم‌نامه مذکور در راستای توسعه استان بوده و طرح‌های کوچک کمک‌حال خانواده‌های روستایی و محرومان است، آن را ارزشمند توصیف کرد.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار همدان در ادامه سخنان خود با تشریح جزئیات مفاد این تفاهم‌نامه، اعلام کرد: نزدیک به هفت میلیارد و 500 میلیون تومان اعتبار از سوی رهبر معظم انقلاب به تکمیل و اجرای مرکز درمان ناباروری جهاد دانشگاهی استان در قالب این تفاهم‌نامه کمک می‌شود.

پورمجاهد ادامه داد: دو میلیارد و 250 میلیون تومان از این اعتبار از طریق بنیاد برکت پرداخت شده و پنج میلیارد و 250 میلیون تومان دیگر نیز به‌صورت مرحله‌ای برای اجرای پروژه پرداخت می‌شود.

وی با تأکید بر اینکه تاکنون 35‌ میلیارد تومان برای ساخت مرکز جامع درمان ناباروری جهاد دانشگاهی استان هزینه شده و امیدواریم به‌زودی به بهره‌برداری برسد، اذعان کرد: این طرح شامل مرکز جامع ناباروری، درمانگاه تخصصی، کلینیک زنان و درمان سرطان برس در مرکز آموزشی، پژوهشی و درمانی فاطمیه همدان بوده و درحال اجرا است.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار همدان اظهار کرد: در قالب تفاهم‌نامه استانداری همدان با ستاد اجرایی فرمان امام خمینی (ره) اقداماتی در حوزه مسکن، تأمین آب آشامیدنی در روستاها، پزشکی، بیمه ساختمانی روستاییان، تأمین بسته‌های حمایتی و تجهیزات برای محرومان، مقابله با خشک‌سالی و بازسازی قنات‌ها نیز گنجانده شده و درحال پیگیری است.

پورمجاهد در توضیح وضعیت قنوات استان همدان نیز متذکر شد: استان همدان دارای قنات‌های کهن و ارزشمندی است که در چندسال اخیر به‌دلیل کاهش بارندگی کم آب خشک شده‌اند که بازسازی این قنات‌ها به‌ویژه در روستاهای کم‌جمعیت با مشارکت ستاد اجرایی فرمان امام (ره) درحال انجام است.

وی به پروژه دانشگاه بوعلی نیز اشاره کرد و افزود: مرکز نوآوری یک پروژه دو هزار متری در دو طبقه است که تفاهم‌نامه آن بسته شده و تکمیل ساختمان نیازمند اعتبار است. امیدواریم با توجه به اینکه این پروژه از اهمیت بسیاری برخوردار بوده، هرچه زودتر به سرانجام برسد.

این مقام مسئول ابراز کرد: مشاغل کوچک نیز به پنج میلیارد تومان اعتبار برای ایجاد اشتغال نیاز داشته و به اندازه پنج میلیارد تومان تقاضا نیاز دارد که باید بخشی از آن را استانداری و بخشی را بنیاد برکت تأمین کند تا این پروژه مهم به‌طور ویژه دنبال شود.

پورمجاهد با اشاره به اینکه یک دستگاه زباله‌سوز به مبلغ 600 میلیون تومان برای بیمارستان اسدآباد خریداری و نصب شده، توضیح داد: تکمیل و تجهیز فنی حرفه‌ای فامنین که 900 میلیون تومان برای آن پرداخت شده و 300 میلیون دیگر نیز بسته به انجام کار آماده پرداخت است و تکمیل و تجهیز 10 باب مسجد در روستاهای محروم همدان و فامنین که درمجموع مبلغ آن 800 میلیون تومان بوده، 450 میلیون تومان آن پرداخت شده و 350 میلیون تومان نیز منوط به ارائه اسناد و مدارک پیشرفت انجام کار آماده پرداخت است، از دیگر اقداماتی بوده که طی این مدت در قالب تفاهم‌نامه انجام شده است.

   ایجاد اشتغال برای 2400 نفر با طرح‌های خُرد

معاون ستاد اجرایی فرمان امام (ره) استان همدان نیز با اشاره به طرح‌های خُرد و کوچک در شهرستان‌های محروم، تشریح کرد: شهرستان‌ اسدآباد با 20 میلیارد تومان، نهاوند با 14 میلیارد تومان، ملایر با هشت میلیارد تومان، کبودراهنگ با پنج میلیارد تومان و تویسرکان با 14 میلیارد تومان تسهیلات اشتغال برای دو هزار و 400 نفر در روستاها در قالب تفاهم‌نامه ایجاد اشتغال کرده‌اند.

علی چهاردولی خاطرنشان کرد: این تسهیلات در 20 رشته شغلی شامل دامداری، زنبورداری، آبزی‌پروری، گیاهان دارویی، مبل و منبت، سفال، مرغ و بوقلمون، تولید انگشتر و مشاغل فنی- خدماتی بوده که درمجموع 98 میلیارد تومان در این بخش هزینه شده است.

وی ادامه داد: اهدای 100 فقره جهیزیه طی سه سال که 10 فقره آن توزیع شده و 20 فقره نیز تا پایان سال جاری انجام خواهد شد، تجهیز خانه ورزش احسان، حمایت از بیماران صعب‌العلاج (که متولی آن هنوز مشخص نشده)، حمایت از کودکان ناشنوا برای کاشت حلزون که برای 30 نفر انجام شده، حمایت از درمان زوج‌های نابارور که تاکنون برای 60 نفر انجام شده و کمک‌های معیشتی به ارزش 40 میلیارد ریال نیز از دیگر اقدامات صورت‌گرفته در قالب این تفاهم‌نامه بوده است.

معاون ستاد اجرایی فرمان امام (ره) استان همدان به سامانه 1542 بنیاد 15 خرداد نیز اشاره کرده و گفت: زوج‌های نابارور متقاضی درمان می‌توانند با ثبت‌نام در این سامانه در نوبت حمایت قرار گیرند، ضمن اینکه بر این اساس تاکنون 100 نفر ثبت‌نام کرده و 35 نفر از آن‌ها مورد حمایت و تحت درمان قرار گرفته‌اند.

   پیشرفت 90 درصدی مرکز جامع درمان ناباروری جهاد دانشگاهی

در ادامه نماینده جهاد دانشگاهی همدان با اشاره به پروژه مرکز جامع درمان ناباروری جهاد دانشگاهی، افزود: بیش از 90 درصد کار پیش رفته و ظرف سه ماه آینده تکمیل خواهد شد. تاکنون دو میلیارد و 250 میلیون تومان از اعتبار آن واریز شده و 10 درصد آن بعد از اتمام کار واریز خواهد شد؛ ضمن اینکه کل مبلغ پرداختی ستاد اجرایی فرمان امام به جهاد دانشگاهی هفت‌ونیم میلیارد تومان بوده است.

   دو بلوک در حریم رودخانه

نماینده اداره کل راه و شهرسازی استان نیز با اشاره به پروژه‌های در دست اقدام این دستگاه، عنوان کرد: پروژه 110 واحدی کنار میدان بار در شُرف انتخاب پیمانکار است، پروژه 104 واحدی طرح اقدام ملی مسکن در شهرک مدنی نیز درحال پیگیری بوده و ثبت‌نام‌ها انجام شده، البته دو بلوک آن در حریم رودخانه قرار دارد، از متقاضیان پول دریافت شده و باید فکری برای آن کرد و درنهایت پروژه 480 واحدی شهرک فرهنگیان نیز که با اعتبار 17 و نیم میلیارد تومانی بهسازی خاک آن انجام شده، باید تعیین تکلیف شود.

   مدرسه روستای محدآباد چولک نیاز به محل جدید دارد

زندی، نماینده دیگر دستگاه متولی نیز در این جلسه بیان کرد: چهار مدرسه ابلاغ شده و یک مدرسه در روستای محمد‌آباد چولک باقی مانده، اداره کل نوسازی مدارس به دنبال جابه‌جایی محل است تا تأمین مالی آن انجام شود، ضمن اینکه تفاهم‌نامه ساخت مدرسه استثنایی نیز منعقد شده است.

نماینده پارک علم و فناوری نیز به اجرای چهار طرح دانش‌بنیان با ایجاد اشتغال برای دو هزار و 400 نفر اشاره کرده و گفت: پارک علم و فناوری هفت فهرست را برای ستاد اجرایی فرمان امام در استان و تهران ارسال کرده تا رایزنی با شرکت‌ها صورت بگیرد که ظاهراً به‌دلیل عدم تمایل و استقبال شرکت‌های دانش‌بنیان، تا‌کنون اقدام خاصی در این بخش صورت نگرفته است.

شناسه خبر 51062