شناسه خبر:52147
1400/11/19 09:32:05

سپهرغرب، گروه خبر: مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان همدان گفت: مدیریت یک‌هزار و 250 هکتار از مراتع شهرستان کبودراهنگ به بهره‌برداران محول شد.

به گزارش سپهرغرب و به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان همدان، اسفندیار خزائی روز دوشنبه ابراز کرد: در راستای سیاست‌های ابلاغی سال 1400 سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور، چهار طرح مرتعداری روستاهای «کندبلاغی»، «کسلانقیه»، «چاله‌کند» و «بشیک‌تپه» به مساحت یک‌هزار و 250 هکتار به مجریان و بهره‌برداران این مناطق احاله مدیریت شد.

خزائی افزود: یکی از اولویت‌های سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور مدیریت و حفاظت از مراتع است؛ زیرا تا زمانی که مشارکت جوامع محلی نباشد، مدیریت مراتع دچار مشکل است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان همدان اجرای طرح‌های مرتعداری را در حفظ و احیای مراتع و افزایش تولید و ارتقای معیشت بهره‌برداران مؤثر دانست و ادامه داد: بهره‌برداران از مراتع می‌توانند در قالب فعالیت‌های مشارکتی و اقتصادی نسبت به پرورش طیور و آبزیان، تولید نهال، بوم‌گردی و گردشگری و زنبورداری دام اقدام کرده تا علاوه‌بر سروسامان دادن به معیشت خود، به حفظ مراتع و تقویت پوشش گیاهی کمک کنند.

خزائی گفت: مجریان طرح‌های مرتعداری علاوه‌بر معافیت 3٠ ساله از هرگونه پرداخت عوارض سالیانه تمدید پروانه چرا، درصورت هرگونه احیا، توسعه و بهره‌برداری در سطح مراتع، در اولویت بهره‌برداری از مراتع قرار می‌گیرند.

نزدیک به نیمی از مجموع مساحت استان همدان را عرصه‌های منابع ملی شامل جنگل‌ها، مراتع، اراضی جنگلی و ذخیره‌گاه جنگلی تشکیل می‌دهند.

شناسه خبر 52147