شناسه خبر:52330
1400/11/24 09:48:51

سپهرغرب، گروه خبر - سمیرا گمار: کمیته مصلحین رسانه در همدان آغاز به کار کرد تا اصحاب رسانه مسائل خود را در این کمیته حل و فصل کرده و به محاکم قضایی مراجعه نکنند.

روز گذشته، جلسه اعطای احکام رئیس و اعضای کمیته مصلحین رسانه در سالن کنفرانس اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی با حضور رئیس کل دادگستری همدان، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی، مدیرعامل و اعضای خانه مطبوعات و جمعی از مسئولان برگزار شد.

محمدرضا عدالتخواه در این جلسه با اشاره به شکل گیری «کمیته مصلحین رسانه» ذیل ستاد مرکزی تألیف قلوب، تصریح کرد: این کمیته که برای حل اختلافات احتمالی اصحاب «رسانه» شکل گرفته، محدود و منحصر به «مطبوعات» نمی‌شود، ضمن اینکه، مازاد بر مواردی که در قانون به عنوان جرم مطبوعاتی تعریف شده هم در این کمیته رسیدگی می‌شود.

وی افزود: رسیدگی به دعاوی رسانه‌هایی که از هیئت مرکزی مجوز ندارند و مجوز آن‌ها استانی است نیز در کمیته مصلحین رسانه انجام خواهد شد.

  برای این کمیته یک نشان تهیه کنید

رئیس کل دادگستری همدان با تاکید بر لزوم ترسیم یک نماد و نشان برای این کمیته از جانب متولیان امر برای شناسایی آن، ابراز کرد: نشان کمیته‌های ذیل ستاد تالیف قلوب، مزین به آیات قرآن و روایات اهل‌بیت (علیه‌السلام) در خصوص صلح و سازش بوده و همین امر در نهادینه شدن این موضوع و شناسایی آن قابل فهم تر است.

  علاوه بر اختلافات رسانه‌ای، به مسائل خانوادگی و مالی اصحاب قلم هم توجه کنید

عدالتخواه در ادامه با اشاره به تشکیل کمیته مصلحین رسانه گفت: انتظار داریم راهبرد این کمیته فقط محدود به امور رسانه‌ای نبوده و توان رسیدگی به مسائل خانوادگی، مالی و.. را هم داشته باشد، کما اینکه نجابت و بصیرت اهل قلم در استان نشان می‌دهد پرونده وارده به دستگاه قضا در همدان از سوی این قشر صفر است و می‌توان به دیگر مشکلات آن‌ها نیز توجه و رسیدگی کرد.

  از حضور بانوان نیز استفاده کنید

وی بر لزوم حضور بانوان نیز در این کمیته تاکید کرده و از اقدام بسیج رسانه استان در راستای هم‌افزایی و هم‌پیمانی در راستای جهاد تبیین برای ابراز خرسندی و قدردانی کرد و گفت: انتظار می‌رود رسانه‌ها در عرصه جهاد تبیین که مورد توجه و تاکید رهبر انقلاب است، نیز در خط مقدم بوده و بتوانند تصویر درستی از حوادث و وقایع را برای آحاد جامعه ترسیم و ارائه کنند.

  دادسرا جای حضور اصحاب رسانه نیست

رئیس کل دادگستری همدان با اشاره به اینکه دادسرا جای حضور اصحاب رسانه نیست و باید برای حضور محاربین، اشرار و ضد انقلاب باقی بماند، گفت: غالب جرائم مطبوعاتی قابل گذشت بوده و می‌توان آن‌ها را به سمت صلح و سازش سوق داد.

  سند تحول قضایی با محوریت تحول و تعالی

عدالتخواه ادامه داد: اطلاع‌رسانی «سند تحول قضایی» که مورد عنایت رئیس سابق و فعلی دستگاه قضا بوده نیز از مهمترین مسائلی است که انتظار داریم رسانه‌ها به آن توجه جدی داشته باشند، این دوره، دوره تحول و تعالی نام گرفته تا اقدامات شایسته برای پیشبرد اهداف، رو به جلو بروند، لذا باید این را اطلاع رسانی کرد.

  ستون سند تحول قضایی، مردمی کردن رسیدگی به اختلافات

وی با اشاره به ستون اساسی و محوری سند تحول قضایی، اظهار کرد: تلاش برای اتقان آرای محاکم و مردمی کردن رسیدگی به اختلافات در مسیر صلح و سازش و اصطلاحاً قضازدایی به این معنا که کوچکترین اختلافی را وارد محاکم قضایی نکنیم، از مهم ترین مسائل سند تحول قضایی است.

رئیس کل دادگستری همدان با بیان اینکه ستاد تألیف قلوب در راستای سند تحول قضایی شکل گرفته، افزود: دو شاخه مهم این سند کمیته مصلحین و معتذرین است که کمتیه مصلحین رسانه ذیل شاخه اول تعریف می‌شود.

  14 مورد اعلام مصالحه از سوی وکلای مصلح

عدالتخواه اذعان کرد: مسئله مهم بعدی تشکیل گروه «وکلای مصلح» است که به صورت الکترونیکی در دادگستری ارئه خدمت‌رسانی کرده و در استان همدان از 1500 وکیل یک‌پنجم یعنی حدود 300 نفر میثاق‌نامه امضا کرده و در این بخش خدمت‌رسانی می‌کنند به این شکل که بسیاری از پرونده‌ها با سریع‌ترین زمان و در دسترس‌ترین روش پیش از رسیدن نزد قاضی، توسط وکلا حل می‌شوند و خوشبختانه در طی این مدت کوتاه بعد از راه‌اندازی14 مورد اعلام مصالحه از سوی وکلا داشته‌ایم و بیش از 600 مورد در حال مذاکره‌اند که این آمار بسیار مسرت‌بخش و امیدوارکننده است.

  کارکرد مساجد صلح و سازش است

وی با تاکید براینکه کارکرد جدید مساجد صلح و سازش است، تصریح کرد: کمیته مصلحین مساجد نیز از دیگر بخش‌هاست که با تشکیل 400 کمیته در مساجد و بقاع متبرکه، با حضور معتمدین، جامعه شناسان و روانشناسان مشکلات حل می‌شود.

رئیس کل دادگستری همدان به طرح «شمیم رضوی» هم اشاره کرد و گفت: این طرح ابداعی استان بوده و مخصوص حل اختلافات خانوادگی است که در صورت تمایل یکی از زوجین و نوشتن نامه برای امام جماعت مسجد یا هیئت امنای امامزاده و دعوت از خانواده طرفین و حضور افراد مومن و معتمد اختلافات حل و فصل می‌شود، این طرح منجر به بهبود مصالحه خانواده‌ها شده چون دادگاه با توجه به ازدیاد تعداد پرونده‌ها فرصت مصالحه ندارند اما این جمع‌ها فرصت بیشتری دارند.

  گام بلند «معتذرین» در افزایش صلح و سازش

عدالتخواه با اشاره به طرح معتذرین نیز که نخستین بار در کشور در استان همدان شکل گرفت، اعلام کرد: وقتی متهم یا مشتکی عنه نزد قاضی یا پلیس می‌آید نخستین سوالی که از او می‌شود این است آیا از کرده خود پشیمان هستی؟ حاضری معذرت‌خواهی‌کنی یا نه؟ اگر نادم باشد با معذرت‌خواهی تمام می‌شود اما اگر به مصالحه ختم نشود در دادسرا این کار انجام می‌شود، اگر آنجا هم با همین سوال‌ها حل نشده به دادگاه کشیده شود باز هم این سوالات تکرار می‌شود اگر موفق نشوند و حکم صادر شود در زندان هم این سوال را می‌پرسند، این ادامه و اصرار برای حل مساله توسط معتذرین انجام می‌شود.

وی ادامه داد: معتذرین در سه بخش نیروی انتظامی، دادگستری و زندان با مشتکی‌عنه صحبت می‌کنند بر این اساس آمار خیره‌کننده‌ای از ابتدای مهرماه 1399 تا دی‌ماه 1400 به دست آمده است.

رئیس کل دادگستری همدان متذکر شد: در دادگستری 6894 نفر عذرخواهی کرده‌اند که 3923 از آنان به مصالحه رسیده و مبلغ 56 میلیارد و 242 میلیون تومان گذشت کرده‌اند. از جنبه عمومی نیز مبلغی بالغ بر23 میلیارد و 75 میلیون تومان گذشت کرده اند.

عدالتخواه گفت: در زندان، 1453 زندانی محکوم ده معذرت خواهی کرده اند که منجر به گذشت شکایت برای 668 نفر شده است، در نیروی انتظامی نیز 5 هزار و 409 نفر معذرت خواهی کرده اند که سه هزار و 606 نفر گذشت کرده و پرونده فقط به صورت استحضاری به دادگاه رسیده است.

وی یادآوری کرد: درکمیته معتذرین تا پایان دی‌ماه 13 هزار و 756 نفر تصریح به عذرخواهی و پشیمانی کرده و 8 هزار و 197 نفر اعلام گذشت کرده‌اند.

  نیت خالص قلب‌ها را تصرف می‌کند

رئیس کل دادگستری همدان در پایان سخنان خود کسب رضای الهی و داشتن نیت خالص را از ارکان مهم صلح و سازش خواند و تصریح کرد: مصلح باید برای رضای خدا قدم بردارد تا به نتیجه رسیده و خداوند توفیق نفوذ در قلب‌ها را به او بدهد، ای بسا تجربه نشان داده مسئله‌ای مدت‌ها در محاکم مورد تذکر قرار بگیرد اما اثر نداشته باشد اما وقتی با نیت الهی درکمیته معتذرین مورد بحث قرار گیرد در ابتدای امر جواب داده و قلب طرفین نسبت به هم نرم شود.

  تسهیل رسیدگی به اختلافات رسانه‌ای‌ها در کمیته مصلحین

احمدرضا احسانی نیز در این جلسه با بیان اینکه راه‌اندازی کمیته مصلحین کار پسندیده‌ای است که در راستای ستاد تالیف قلوب شکل گرفته، عنوان کرد: بدون شک این کمیته در کاهش هزینه‌ها، وقت و انرژی و رفت و آمدها موثر بوده و با رفع و اصلاح مشکلات باری از دوش محاکم قضایی برمی‌دارد.

وی خاطرنشان کرد: این کمیته ریشه در فرهنگ و هویت ما دارد که بسیاری از امور توسط بزرگان و با وساطت ریش سفیدها حل می‌شد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی همدان با تاکید بر اینکه اصحاب رسانه همدان از نجیب‌ترین اهالی فرهنگ در سطح کشور هستند، تصریح کرد: گواه این ادعا دعاوی دادگستری و ارزیابی‌های اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی است که نشان‌دهنده پیشگامی بزرگان رسانه استان در حل اختلافات بوده و مسلما با راه‌اندازی یک کمیته تخصصی و چارچوب‌دار این روند تسهیل و تسریع خواهد شد.

احسانی در خاتمه سخنان خود گفت: امیدوارم از این پس نیز همچنان شاهد فقدان پرونده‌های قضایی و وجود صلح و سازش در بین اصحاب رسانه در استان باشیم.

گفتنی است در پایان جلسه، رئیس، دبیر و اعضای کمیته مصلحین رسانه احکام خود را دریافت کردند.

شناسه خبر 52330