شناسه خبر:52625
1400/12/2 08:44:37
تأکید امام‌جمعه و استاندار بر اجرایی شدن راهکارهای سند فرهنگی همدان؛

تدوین برنامه‌ها و قابل اجرا بودن را درنظر بگیرید

سپهرغرب، گروه خبر - سمیرا گمار: نماینده ولی فقیه در استان و استاندار همدان بر اجرایی شدن راهکارهای سند فرهنگی همدان ذیل شورای فرهنگ عمومی تأکید کرده و افزودند: در تدوین برنامه‌ها، قابل اجرا بودن آن‌ها را درنظر بگیرید.

روز گذشته جلسه شورای فرهنگ عمومی در سالن اجتماعات استانداری همدان با حضور نماینده ولی فقیه در استان، استاندر، معاونین وی و جمعی از مدیران کل برگزار شد.

*سند فرهنگی نباید به حال‌وروز سندهایی که ابلاغ شد اما اجرا نشد، بیفتد

نماینده ولی فقیه در استان همدان با تأکید بر لزوم عملیاتی شدن برنامه کارگروه‌ها، تصریح کرد: لازم است وظیفه نهادهای مردمی و دستگاه‌های اجرایی از فضای مفهوم و انتزاع خارج شده و به راهکارهای قابل اجرا در سطح جامعه برسد.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین حبیب‌الله شعبانی‌ موثقی خاطرنشان کرد: نکته مهم و قابل توجه بعدی سرعت عمل در اجرای برنامه‌ها بوده؛ چند ماه است ما در مرحله تدوین سند هستیم، درحالی که بسیاری از استان‌ها از سند خود در سفر رئیس‌جمهور به استانشان رونمایی کرده‌اند، امیدوارم سند فرهنگی همدان نیز تا سفر ریاست‌جمهوری به همدان آماده و رونمایی شود.

وی با تأکید بر استفاده از نظرات فعالان فرهنگی میدانی، نخبگان و فرهیختگان، گفت: با توجه به اینکه در پایان سال 1400 هستیم، اگر در بودجه سال آینده سند قرآنی و فرهنگی هم دیده شود، می‌توان به انجام کار با سیر معقول و منطقی امیدوار بود؛ وگرنه مانند سند فرهنگی‌ای خواهد بود که در سال 1392 ابلاغ شد، اما اجرا نشد و باید مراقب باشیم این اسناد به آن روز نیفتند!

رئیس شورای فرهنگ عمومی استان همدان با تأکید بر لزوم تشکیل جلسات به‌صورت منظم، ابراز کرد: اگر اعضای حقیقی در جلسات شرکت نمی‌کنند، اسامی آن‌ها را به معاون فرهنگی حجت‌الاسلام اجاقی اعلام کنید تا با رایزنی از طریق ائمه جمعه نخبگان هر شهرستان شناسایی شده و در جلسات حاضر شوند، ضمن اینکه زمان جلسات را در ساعاتی غیر از وقت اداری درنظر بگیرید تا مدیران دستگاه‌ها یا نمایندگان آن‌ها نیز با فراغ بال در جلسات حاضر شوند.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین شعبانی‌موثقی در ادامه سخنان خود گریزی به مرکز تخصصی تربیت کودک و نوجوان در همدان زد و گفت: این جریان در سپهر استان افق درخشانی خواهد داشت؛ به این شرط که همه عزم خود را برای پیشبرد اهداف آن به‌کار بگیریم و حمایت کنیم. حمایت هم همیشه مالی نیست، رهبر انقلاب هم اخیراً مسئله کودک و نوجوان و توجه به تربیت این نسل را مهم و قابل توجه برشمردند که این موضوع مسئولیت ما را سنگین‌تر می‌کند.

*صرف تشکیل کمیته کار را پیش نخواهد برد، مردمی‌سازی را سرلوحه کار خود کنید

استاندار همدان نیز گفت: صرف تشکیل کمیته و ارجاع امور کار را پیش نخواهد برد و لازم است که در تدوین سند به عملیاتی بودن راهکارها نیز توجه جدی شود.

علیرضا قاسمی‌فرزاد متذکر شد: تأکید ما این است که در ارائه راهکار و چاره‌جویی برای حل مسائل در شناسایی صورت‌مسئله و راهکار متوقف نشوید، به دنبال اجرایی شدن آن نیز باشید.

وی اذعان کرد: واضح است که همه دستگاه‌ها و دوائر دولتی براساس وظایف ذاتی خود بخشی از این اقدامات را انجام می‌دهند، اما شاید درگیر کاغذبازی اداری شده و مغفول مانده، کمیته‌ها باید در این بخش ورود کرده و مسائل مهم و مغفول را در دستگاه به جریان بیندازند.

نایب‌رئیس شورای فرهنگ عمومی با تأکید بر لزوم توجه به اصل تربیت، گفت: پتانسیل جریان‌سازی امور با محوریت فرهنگ اصیل ایرانی اسلامی در جامعه موجود بوده و نیاز است آن را با دلسوزی، دغدغه‌مندی و فارغ از صرف زمان برای امور پیچیده، دنبال کنیم.

قاسمی‌فرزاد توجه به ارتباطات و معاشرت سازنده افراد با یکدیگر، خانواده و اجتماع را مسئله مهمی خواند و افزود: بی‌شک اگر این ارتباطات با تکیه بر کار فرهنگی صحیح پیگیری شده و برای آن برنامه‌ریزی شود، بسیاری از مسائل در جامعه حل خواهد شد.

وی مردمی‌سازی کمیته‌ها را مورد توجه قرار داد و ابراز کرد: اکتفا به سیستم‌های دولتی برنامه‌ها را در حد جلسه متوقف خواهد کرد، باید از ظرفیت مردم برای حل مسائل و مشکلات آنان در کمیته‌ها بهره برد.

نماینده عالی دولت در استان همدان تأکید کرد: اگر احیاناً اعضای حقوقی در کمیته‌ها شرکت نکردند نیز این مسئله را اطلاع دهید تا علت آن بررسی شده و مشکل برطرف شود، چراکه اعضا موظف به حضور بوده و نمی‌توانند از این مسئولیت سر باز بزنند.

*گاهی 5 راهکار کاربردی دارد که 100 راهکار ندارد!

دبیر شورای فرهنگ عمومی استان همدان نیز با اشاره به فرآیند تشکیل کمیته‌های سند فرهنگی در برش استانی، گفت: سند مهندسی فرهنگی 17 ماه است در دستور کار شورای فرهنگ عمومی قرار گرفته و با ریاست شورا کمیته‌های علمی آن تشکیل شده است.

احمدرضا احسانی ادامه داد: مسائل مختلف احصا و به شورای برنامه‌ریزی استان ارجاع و در این شورا به کارگروه اجتماعی محول شده است؛ وظیفه کارگروه اجتماعی تشکیل کمیته‌های تخصصی پنجگانه است که با حضور دستگاه‌های متولی برای پیشبرد 13 راهبرد کلان و تبدیل این راهبردها به اقدامات عملی، اقدام خواهد شد.

وی تأکید کرد: در تدوین راهکارها دو نکته مهم بوده و باید مورد توجه متولیان امر قرار گیرد؛ نخست اینکه راهبردهای کلان 13 گانه با توجه به درنظر گرفتن اقدامات عملی برش خورده و دیگر اینکه به وظایف ذاتی دستگاه‌ها توجه شود.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همدان افزود: اقدامات عملی و راهبردهای استانی گاهی از واقعیت فاصله می‌گیرد، مثلاً دستگاهی 100 راهکار ارائه می‌دهد! بهتر است هر کمیته نهایتاً پنج راهکار مصوب کند که قابلیت اجرا داشته و توان تأمین اعتبار آن هم میسر باشد.

احسانی در توضیح اقدامات انجام‌شده در بخش کمیته فرهنگ، هنر و رسانه با اشاره به پنج مسئله احصاشده در حوزه فرهنگ، گفت: سامان‌دهی ضعیف هنرمندان در برخورداری از خدمات، نبود رویکرد کارآفرینی در بین اهالی هنر، کمبود سرمایه‌گذار بخش خصوصی، بی‌توجهی به نیازهای محلی و ضعف در مقابله با شایعه‌پراکنی در فضای مجازی ازجمله مسائل مهمی بود که در این کارگروه احصا شده که به‌زودی جرح و تعدیل و راهکارهای مقابله و اصلاح آن‌ها مشخص خواهد شد.

*طلاق، خودکشی، حمایت از زنان بی‌سرپرست و حاشیه‌نشینی در دستور کار

مدیرکل دفتر امور اجتماعی استانداری همدان با اشاره به اینکه بعد از اعلام شورای برنامه‌ریزی موضوع در کارگروه اجتماعی مطرح شد و کمیته‌ها بر مبنای سند شورای عالی انقلاب فرهنگی شکل گرفت، بیان کرد: اولویت‌های فرهنگی به اطلاع کمیته‌ها رسیده و برای مسئولان کمیته‌ها نیز جلسه توجیهی برگزار شد.

مهرداد نادری‌فر ادامه داد: نماینده سمن‌ها، فعالان فرهنگی، اساتید دانشگاه و اعضای حقیقی در این جلسات شرکت کرده و احکام آن‌ها نیز آماده است. پیش‌نویس سه فصل آماده شده و چهار موضوع مهم در حوزه آسیب‌های اجتماعی استان به‌عنوان اولویت درنظر گرفته شد.

وی با بیان این چهار موضوع، اضافه کرد: طلاق، خودکشی، حمایت از زنان بی‌سرپرست و حاشیه‌نشینی مسائلی بود که به عنوان اولویت ما مورد شناسایی قرار گرفته و با توجه به اطلاعات موجود در اختیار امور بانوان و خانواده استانداری همدان قرار گرفت.

مدیرکل دفتر امور اجتماعی استانداری همدان نیز با اشاره به تشکیل پنج کارگروه تخصصی، تصریح کرد: کارگروه فرهنگ، هنر و رسانه با مسئولیت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی، کارگروه امور دینی با مسئولیت اداره کل تبلیغات اسلامی، کارگروه تعلیم و تربیت با مسئولیت اداره کل آموزش‌وپرورش، کارگروه اجتماعی، زنان و خانواده با مسئولیت اداره کل امور بانوان و خانواده استانداری و کارگروه اقتصاد فرهنگ با مسئولیت سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان تشکیل شده‌اند.

نادری‌فر با تأکید بر لزوم باز گذاشتن دست کمیته‌ها در ارائه راهکار، اظهار کرد: آسیب‌های اجتماعی یک‌شبه ایجاد نشده‌اند که انتظار داشته باشیم یک‌شبه حل شوند، ضمن اینکه این مسائل گاهی یک عامل نداشته و چند علتی است؛ نمی‌توان با پنج راهکار قضیه را حل کرد! بنابراین درخواست من این است که دست کمیته‌ها را در ارائه راهکار باز بگذارید.

*استفاده از نظرات کارشناسان و تفکیک شهرستانی اسناد

مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری همدان در ادامه تصریح کرد: کمیته اجتماعی با بررسی محورهای ارجاع‌شده، چند مسئله مورد توجه خود قرار داده و با عنایت به وظایف دستگاه‌ها، تقسیم کار کرد.

ربیعه علی‌محمدی اظهار کرد: عدم تعادل در سن ازدواج به اداره کل ورزش و جوانان، افزایش طلاق به اداره کل بهزیستی، حاشیه‌نشینی به معاونت اجتماعی شهرداری همدان و 10 مرکز شهرستان، خودکشی به دانشگاه علوم پزشکی و حمایت از زنان بی‌سرپرست و بدسرپرست به‌طور مشترک به اداره کل بهزیستی و اداره کل کمیته امداد واگذار شد.

وی با تأکید بر اینکه برابر جلسات تشکیل‌شده سندها جهت تدوین به دستگاه‌ها ارجاع شده است، ابراز کرد: استفاده از نظرات کارشناسان و تفکیک شهرستانی این اسناد متناسب با فضای هر شهرستان با نظر فرمانداری و امور بانوان فرمانداری‌ها دو نکته حائز اهمیتی بود که مورد توجه قرار گرفت.

مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری همدان با ابراز گلایه از عدم حضور برخی از اعضا در جلسات تصمیم‌گیری، عنوان کرد: مسئله این است که گاهی اعضای حقوقی و مسئولان در جلسات حضور دارند، اما اعضای حقیقی شرکت نمی‌کنند که می‌توان با درنظر گرفتن حق‌الزحمه‌ای ولو اندک برای آن‌ها، این مسئله را حل کرده و از نظرات این صاحب‌نظران در تصمیم‌سازی و برنامه‌ریزی بهره‌مند شد.

*6 رسالت مرکز تربیت تخصصی کودک در همدان

در بخش بعدی این جلسه مدیر مرکز تخصصی تربیت کودک معرفی شده و به بیان برنامه‌های مسئول قبلی و برنامه‌های آتی خود پرداخت.

زرینه گفت: پخش یک برنامه تلویزیونی 10 قسمتی از صداوسیما، تجربه‌نگاری افراد موفق با اشتراک‌گذاری توانمندی‌های خود، تجربه‌نگاری فعالان فرهنگی تحت عنوان چهار سوق و تشکیل گروه‌های مشاوره و ارائه خدمات به نهادهای متولی، از برنامه‌های انجام‌شده است.

وی با اشاره به 6 رسالت اصلی مرکز تربیت تخصصی کودک، افزود: «رصد و تحلیل مسائل تربیتی» با تهیه اطلس تربیتی در استان، «خدمات تربیتی» با راه‌اندازی سامانه خدمت و اعزام کارشناسان، مربیان و مبلغات تربیتی، «پشتیبانی» با ارائه برنامه‌های متعدد در اردوگاه‌های تربیتی و لزوم بازخوانی مفهوم اردوگاه، «نظارت و بازرسی» با نظارت توسط شبکه‌های مردمی، «تولید محتوا» برای کودکان، نوجوانان و خانوادها و درنهایت «تربیت مربی» با ارتباط‌گیری با مدارس و رشد و ارتقای مربیان، ازجمله برنامه‌هایی است که نیاز آن‌ها احساس می‌شود که مقدماتشان فراهم شده و در سال آتی آن‌ها را دنبال خواهیم کرد.

شناسه خبر 52625