شناسه خبر:52762
1400/12/4 09:58:59

سپهرغرب، گروه شهر: مدیریت فضای سبز شهرداری ریگا اعلام کرده است که سیستم نظارت تصویری شهر را در مناطق جنگلی با فناوری هوشمندتر، به‌روزرسانی خواهد کرد تا مانع از تخلیه غیرقانونی پسماند در این مناطق شود.

پایتخت لتونی، ریگا، به دلیل وجود مناطق سبز وسیعی که در حاشیه شهر قرار دارد، جنگلی‌ترین منطقه در میان شهرهای بزرگ اروپایی محسوب می‌شود. با این حال، جنگل‌ها جدای از تأمین هوای تازه برای این شهر، زباله‌های غیرقانونی فراوانی را نیز به سمت خود جذب می‌کند چراکه به علت وفور درختان، تخلیه زباله‌ها از چشم عموم دور می‌ماند.

تقریباً هزار و 500 تُن و بیش از هزار متر مکعب زباله‌های مختلف و همچنین تقریباً 30 تن لاستیک در مناطق تحت مدیریت فضای سبز این شهر در سال 2021 جمع‌آوری شد. در مقایسه با سال 2020، میزان زباله در جنگل‌ها و پارک‌ها تقریباً یک‌سوم افزایش داشته است و خسارات ناشی از پسماند نیز به ویژه در پارک‌ها بسیار مشهود بوده است. این بدان معناست که کارایی سیستم نظارت موجود به میزان دلخواه مؤثر نبوده است و بنابراین نیاز به به‌روزرسانی وجود دارد.

با توجه به حجم بسیار بالای زباله‌ها در پایتخت لتونی، جنگل‌های ریگا، مکان مورد علاقه برای تخلیه‌کنندگان غیرقانونی قلمداد می‌شود. زباله‌های شهری، لاستیک‌های وسایل نقلیه و همچنین ضایعات خطرناک ازجمله ضایعاتی است که در طبیعت ریگا به وفور دیده می‌شود.

مسئولان شهر ریگا برای مقابله با این مشکل، سیستم جدیدی را راه‌اندازی کرده‌اند که دارای چند مزیت است؛ این سامانه به‌صورت آنلاین کار می‌کند و به یک سیستم امنیتی کنترل از راه دور متصل می‌شود. علاوه بر این، سیستم جدید قادر به تشخیص هرگونه حرکت و ذخیره اطلاعات است. این قابلیت‌ها، مسئولان را در اعمال واکنش سریع برای شناسایی فوری و بازداشت متخلفان یاری می‌کند.

شناسه خبر 52762