شناسه خبر:52802
1400/12/5 09:09:14

سپهرغرب، گروه خبر: بازارچه مرزی تیله‌کوه (شهرستان سرپل‌ ذهاب) مدت‌ها‌ است که تعطیل شده و بازگشایی مجدد این مرز در صدر برنامه‌های استاندار کرمانشاه است؛ به‌طوری که در این راستا اخیراً نشستی با طرف عراقی برگزار شده که نتیجه مذاکرات آن امید بازگشایی این مرز را صدچندان کرده است.

بازارچه مرزی تیله‌کوه (شهرستان سرپل‌ ذهاب) مدت‌ها‌ است که تعطیل شده و مشکلاتی همچون عدم فراهم شدن زیرساخت در این مرز همواره مانع بزرگی برای بازگشایی آن بوده؛ به دنبال این قضایا طی سه سال اخیر با فراهم شدن زیرساخت‌ها و رفع موانع، رایزنی‌هایی برای بازگشایی مجدد آن درحال انجام است.

در طی این مدت هربار مسئولان از بازگشایی آن در آینده نزدیک خبر می‌دهند که این وعده مهم در راستای رشد و پیشرفت منطقه هنوز جامه عمل به خود نگرفته است؛ اما این‌بار با پیگیری جدی بهمن امیری‌مقدم استاندار کرمانشاه، این وعده روی عملی به خود گرفته، به‌طوری که وی از پیگیری ویژه برای بازگشایی کامل مرز تیله‌کوه به‌عنوان مطالبه جدی مردم و تکمیل زیرساخت‌های گمرکی در سفر رسمی به عراق خبر داد.

امیری‌مقدم اظهار کرد: براساس مکاتبه‌ دریافتی از وزارت امور خارجه، وزارت دارایی و اقتصاد اقلیم کردستان عراق با ایجاد گمرک در بازارچه مرزی «تیله‌کوه» که مقدمه‌ای برای بازگشایی این مرز و آغاز تبادلات تجاری خواهد بود، موافقت کرده است.

به دنبال این موافقت پیگیری‌های جدی دوباره از سر گرفته شده، به‌طوری که شهریار حیدری نماینده مردم سرپل‌ ذهاب، گیلانغرب و قصر شیرین در مجلس روز گذشته اعلام کرد: مرز تیله‌کوه پس از انجام زیرساخت‌های لازم (آسفالت‌های جاده مواصلاتی، برق، آب و غیره) به‌زودی بازگشایی خواهد شد.

وی گفت: کارهای توافق بین دو کشور انجام شده است و مشکلی بابت بازگشایی این مرز ازلحاظ صادرات و واردات وجود ندارد و پس از انجام زیرساخت‌های لازم این مرز افتتاح می‌شود.

نقش بازارچه مرزی تیله‌کوه بر توسعه و پیشرفت اقتصادی پایدار شهرستان سرپل‌ ذهاب بسیار اثرگذار است، بنابراین بازگشایی و راه‌اندازی این بازارچه می‌تواند سبب افزایش اشتغال، کاهش قاچاق کالا، مهاجرت و رسمیت یافتن دادوستدهای این منطقه شود.

شناسه خبر 52802