شناسه خبر:52891
1400/12/8 09:07:52

سپهرغرب، گروه خبر: استاندار همدان با بیان اینکه کلاس‌های مدارس استان همدان به‌‌جز مقطع ابتدایی به‌صورت حضوری برگزار می‌شود، گفت: سیر کرونا در استان نزولی است که باید برای پیشگیری از شیوع دوباره این ویروس مراقبت و تلاش کرد.

علیرضا قاسمی‌فرزاد روز گذشته در جلسه ستاد استانی مدیریت کرونا اظهار کرد: غیر حضوری شدن مدارس در اُفت تحصیلی دانش‌آموزان تأثیر داشته که با توجه به تغییر رنگ‌بندی استان، مدارس و دانشگاه‌ها در مناطق نارنجی کرونایی باز و آموزش حضوری است.

وی گفت: آموزش در سه شهرستان دارای وضعیت قرمز کرونایی شامل رزن، درگزین و فامنین به‌جز مقطع ابتدایی در مناطق شهری، حضوری و با رعایت پروتکل‌های بهداشتی صورت می‌گیرد.

استاندار همدان با بیان اینکه مرکز خوابگاهی شبانه‌روزی در مناطق زرد با 70 درصد، نارنجی با 50 درصد و در مناطق با وضعیت قرمز کرونایی با 30 درصد ظرفیت باید فعال شوند، بیان کرد: فعالیت‌های فرهنگی، ورزشی و عمومی در سه شهرستان با رنگ‌بندی قرمز رزن، فامنین و درگزین با 30 درصد ظرفیت و بقیه شهرستان‌ها با 40 درصد ظرفیت مکانی و رعایت فاصله‌گذاری و مراسم آیینی، فرهنگی و نماز جمعه با 50 درصد ظرفیت برگزار می‌شود.

وی با بیان اینکه شرط حضور معلمان، دبیران و کارکنان در مدارس تزریق سه دوز واکسن کرونا است و دانش‌آموزان نیز باید نسبت به تزریق واکسن اقدام کنند، گفت: روند آموزش در مدارس استان به‌جز مقطع ابتدایی در مناطق شهری به‌صورت حضوری است.

قاسمی‌فرزاد افزود: مهدهای کودک‌ در شهرستان‌های دارای وضعیت قرمز کرونایی با 25 درصد فعال شده تا مادران شاغل به‌ویژه کادر بهداشت و درمان بتوانند از این امکان برای فرزندان خود استفاده کنند.

وی از تمدید دورکاری جهت مادران دارای فرزند زیر 6 سال برای یک هفته دیگر خبر داد و گفت: کارمندان بانک‌ها، ادارات و دستگاه‌های خدمات‌رسان برای حضور در محل کار باید سه دوز واکسن را تزریق کنند؛ همچنین ورود کارکنان و مراجعان با ماسک به ادارات الزامی است.

استاندار همدان ادامه داد: بی‌توجهی صنوف به مصوبات ستاد کرونا و مخاطره انداختن سلامت مردم، قابل پذیرش نیست؛ بنابراین اتاق اصناف نسبت به ابلاغ مصوبات و بررسی اجرای آن‌ها دقت کند.

وی گفت: با توجه به نزدیک شدن به ایام پایانی سال و افزایش مسافرت‌ها، باید ستاد تسهیل سفر تشکیل و نسبت به اسکان، تغذیه و ارائه خدمات توسط دستگاه‌ها با درنظر گرفتن وضعیت کرونا تصمیم‌گیری کند.

قاسمی‌فرزاد افزود: درباره نسخ الکترونیک نیز مکاتبه‌ای با مجموعه بیمه‌ای برای پذیرش نسخ کاغذی صورت گیرد و در فرصت پیش‌بینی‌شده تا اردیبهشت‌ماه سال آینده باید نسبت به تقویت زیرساخت‌ها اقدام شود.

وی با بیان اینکه کمیته‌ای نسبت به بررسی آثار روانی، اجتماعی و اقتصادی ناشی از کرونا تشکیل و نسبت به رفع مشکلات برنامه ارائه کند، گفت: اقناع مردم برای تزریق واکسن با بهره‌گیری از ظرفیت رسانه‌ها، تبلیغ در تلویزیون شهری و استفاده از تریبون نماز جمعه انجام شود.

استاندار همدان ادامه داد: مرگ‌ومیر ناشی از کرونا در کشور از 700 نفر در روز به حدود 100 نفر کاهش یافته و در استان نیز در مقطعی صفر و هم‌اینک به سه تا پنج نفر در روز رسیده که کاهش مرگ‌ومیر نتیجه تزریق واکسن است.

وی با بیان اینکه واکسن ایمنی صددرصد ایجاد نمی‌کند اما خط مرگ‌ومیر را به صفر می‌رساند، گفت: سیر نزولی کرونا در استان درحال تحقق است که باید برای پیشگیری از شیوع و گسترش دوباره این ویروس مراقبت و تلاش کرد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی ابن‌سینا استان همدان نیز ابراز کرد: آمار بیماران بستری کرونایی در این استان روند نزولی دارد و در دو روز گذشته 23 درصد کاهش داشته است.

«محمدمهدی مجذوبی» افزود: آمار بیماران مشکوک و سرپایی درمجموع مراکز درمانی و مراکز 16 ساعته از چهار هزار و 300 نفر در هفته گذشته به سه هزار و 300 نفر در دو روز گذشته رسیده است.

وی با بیان اینکه در هفته گذشته آمار بیماران بستری و سرپایی روند ثابت و ایستایی داشته است، خاطرنشان کرد: هم‌اینک مجموع بیماران بستری در بیمارستان‌های استان همدان به 546 نفر رسیده که از این تعداد 117 نفر در آی.سی.یو بستری هستند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی ابن‌سینا استان همدان ادامه داد: همچنین وضعیت 43 نفر از بیماران کرونایی بستری در بیمارستان‌های این استان وخیم گزارش شده است و پنج نفر از بیماران بستری در آی.سی.یو اطفال و هشت نفر نوزاد هستند.

مجذوبی تصریح کرد: از مجموع 546 فرد مشکوک و مبتلا به کرونا بستری در بیمارستان‌ها تست پی.سی.آر 348 نفر مثبت شده است و هم‌اینک 70 نفر افراد کرونایی بستری در بیمارستان زیر 18 سال سن دارند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی ابن‌سینا استان همدان افزود: سه میلیون و 46 هزار و 900 دوز واکسن تاکنون در این استان تزریق شده که 92.5 درصد نوبت اول، 82.5 درصد نوبت دوم و 34.6 درصد نوبت سوم را دریافت کردند.

مجذوبی با بیان اینکه 14.6 درصد افراد زیر 12 سال واکسن کرونا تزریق کردند، ادامه داد: 94.4 درصد دانش‌آموزان 12 تا 18 سال نوبت اول و 81.7 درصد نوبت دوم را تزریق کردند.

وی با بیان اینکه در حوزه درمان استان با کمبود دارو مواجه نیستیم، گفت: ظرفیت طب ایرانی به‌صورت آکادمیک و علمی در سلامتکده بدیع‌الحکما و کلینیک امید آماده ارائه خدمت به مردم است.

این مقام مسئول اظهار کرد: هم‌اینک از مجموع 10 شهرستان تابعه استان همدان شهرستان فامنین، رزن و درگزین در وضعیت قرمز کرونایی و هفت شهرستان دیگر در وضعیت نارنجی قرار دارند.

شناسه خبر 52891