شناسه خبر:52910
1400/12/8 09:32:41

سپهرغرب، گروه خبر: مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان همدان از اجرای پویش ملی خانه‌تکانی و مدیریت مصرف آب در این استان خبر داد.

به گزارش سپهرغرب و به نقل از روابط عمومی آبفای استان همدان، فرهاد بختیاری‌فر ضمن اشاره به اهمیت آیین خانه‌تکانی در فرهنگ ایرانی، گفت: این سنت، حرکتی جمعی در ساختار خانواده است که بدون شک الگوهای رفتاری و مدیریتی آن توسط مادران و زنان شکل می‌گیرد.

وی با بیان اینکه زنان نیمی از جمعیت جامعه را تشکیل می‌دهند که بر کل دیگر اثرگذاری دارند، اظهار کرد: با توجه به اینکه سنت خانه‌تکانی از رسوم دیرینه ایرانیان است و زنان در این مهم نقش اثرگذاری دارند، بنابراین الگوی رفتاری زنان در نهاد خانواده می‌تواند اصلاح الگوی مصرف جمعی را سبب شود.

مدیرعامل آبفای استان همدان با بیان اینکه ایران ازجمله مناطق خشک و نیمه‌خشک دنیا با بارش کمتر از یک‌سوم متوسط جهانی بوده که با محدودیت یا فقدان تأمین آب مواجه است، گفت: در راستای مدیریت مصرف آب، برگزاری پویش ملی خانه‌تکانی و مدیریت مصرف آب با همکاری شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور، شرکت آب و فاضلاب استان همدان و خانه محیط‌زیست کشور در دستور کار قرار گرفت.

وی هدف از اجرای پویش مذکور را ترویج فرهنگ مصرف بهینه آب در طول سال، به‌ویژه ایام پایانی سال عنوان و درخواست کرد: ضروری است شهروندان در شست‌وشوی وسایل و خانه‌تکانی‌های خود از مصرف بی‌رویه آب خودداری کرده و از شرکت‌های خدماتی برای این موضوع کمک بگیرند.

وی همچنین بر آسیب‌ها و مخاطرات ناشی از مصرف بی‌رویه آب در خانه‌تکانی‌های نوروزی تأکید و بیان کرد: تغییر الگوی رفتاری زنان خانه‌دار در هنگام نظافت منازل، ترویج فرهنگ استفاده از لوازم کاهنده مصرف آب و مدیریت به‌هنگام مصرف، از دیگر اهداف پویش ملی خانه‌تکانی و مدیریت مصرف آب است.

بختیاری‌فر در ادامه توضیح داد: توجه به ضرورت شست‌وشو، راهکارها و ابزارهای آن و تهیه برنامه شست‌وشو از موارد یادشده در این پویش است.

وی همچنین با بیان اینکه امروزه در راستای ارتقای بهداشت فردی و محیطی و همچنین پیشگیری از بروز بیماری‌ها در منازل، استفاده از انواع مواد شوینده شیمیایی افزایش یافته است، عنوان کرد: براساس موارد طرح‌شده در پویش ملی خانه‌تکانی و مدیریت مصرف آب، عدم اختلاط شوینده‌های شیمیایی با یکدیگر، استفاده اندک از مواد شیمیایی و عدم بهره‌گیری از شوینده‌های شیمیایی صنعتی در مصارف خانگی، ازجمله توصیه‌های ارائه‌شده در این پویش است.

وی درنهایت خاطرنشان کرد: آب ازجمله منابع حائز اهمیتی بوده که نگهداری از آن نیازمند توجه همگانی است.

شناسه خبر 52910