شناسه خبر:52967
1400/12/9 10:33:31
مسئول جامعه انجمن‌های اسلامی اصناف و بازار استان همدان:

توزیع میوه و مرکبات باید در دست اتحادیه باشد نه سازمان تعاون روستایی!

سپهرغرب، گروه اقتصادی - سمیرا گمار: مسئول جامعه انجمن‌های اسلامی اصناف و بازار استان همدان گفت: اصل این است که توزیع میوه و مرکبات در دست اتحادیه میوه و تره‌بار باشد که این اتحادیه در همدان بسیار قوی بوده و توانایی این را دارد که مایحتاج مردم را تهیه و توزیع کند و خودش هم پاسخگو باشد اما متأسفانه چندین سال است که تعاون روستایی ورود کرده و با قیمت‌گذاری این میوه در بازار تأثیر منفی دارد.

سپهرغرب، گروه - سمیرا گمار : روزها و شب‌های انتهای سال همیشه رنگ و بویی دیگر دارد، روزهای بهاری که خانواده‌های همدانی به سنت هرساله در تدارک برنامه‌های عید نوروز هستند اما همراه با این خرید، بی‌ثباتی نرخ کالاها بیشتر خود را نمایان می‌کند.

تشدید موج گرانی در برخی از کالاها در روزهای پایانی سال همخوانی چندانی با وعده‌های مسئولان ندارد و شب عید مردم را غافلگیر می‌کند، جای تعجب دارد که متأسفانه مسئولان نمی‌توانند از تجربه سال‌های گذشته در خصوص این گرانی‌ها استفاده کرده و راهکاری برای بهبود اوضاع در نظر بگیرند.

با نزدیک شدن به نوروز، تب‌وتاب خرید شب عید، ذهن خانواده‌های ایرانی را به خود مشغول کرده! بازارهای شلوغ و قیمت‌های جدید، بعضی‌ها را از خرید پشیمان و بعضی را نیز در عین خرید، دلخور می‌کند و شاید فقط بچه‌ها ذوق خرید کیف، کفش و پوشاک دارند.

بله؛ روزهای آخر سال 1400 یکی از پس دیگری در حال گذر است و مردم در جنب‌وجوش خرید سال نو هستند، اما در این میان برخی اقلام و اجناس بر مدار گرانی می‌چرخد و مردم در حسرت خرید، تنها بر اجناس نظاره می‌کنند و خبری از خرید کردن نیست.

آنچه امروز سفره‌های شهروندان را بی‌رونق و ساده کرده، تورم و گرانی است و اگر دلیل این نابسامانی را از برخی مسئولان بپرسید ریشه آن را در یاغی‌گری ارز و دلار می‌دانند!

با ذکر این مقدمه آنچه در این گزارش می‌خوانید گفت‌و‌گوی خبرنگار سپهرغرب با کارشناس بازار و مسئول جامعه انجمن‌های اسلامی اصناف و بازار استان همدان در خصوص نحوه ساماندهی بازار شب عید است؛ او علاوه بر پاسخ به سؤالات خبرنگار ما در خصوص وضعیت خدمت‌رسانی به شهروندان در پایان سال، راهکارهایی نیز برای کنترل بازار شب عید ارائه کرده که مشروح مصاحبه با وی را در ادامه می‌خوانید:

 شأن مردم، ایستادن در صف مرغ و میوه نیست

علیرضا شمس ضمن ابراز قدردانی از مردم همدان، آن‌ها را با غیرت و همیشه حاضر در میدان‌های حساس سیاسی و اجتماعی خواند و گفت: این اصلاً وجهه خوبی ندارد که این مردم نجیب در پایان سال و گذران شب عید، برای تهیه دو عدد مرغ یا یک جعبه میوه در صف بایستند!

وی ادامه داد: بنده در جلسه احزاب با استاندار همدان هم این نکته را متذکر شدم که باید تدابیری اندیشیده شود که مشکلات سال گذشته، به‌خصوص مسائلی که در توزیع مرغ به وجود آمد تکرار نشود تا مسئولان مجبور شوند جهت کنترل اوضاع برای تهیه مرغ، قرارگاه مرغ تشکیل دهند!

 عدم نظارت، یکی از مشکلات محسوس در استان است

این کارشناس بازار با بیان اینکه یکی از مشکلات محسوس و ملموس در استان همدان عدم نظارت است عنوان کرد: بسیاری از مشکلات موجود در استان به‌ویژه در عرضه میوه و مرکبات به دلیل عدم نظارت رخ می‌دهد؛ برای مثال ما شاهد این بودیم که سیب‌زمینی از همدان وارد تهران می‌شود، اما در آنجا با قیمت کمتری به دست مصرف‌کننده می‌رسد تا همدان! علی‌رغم اینکه در تهران هزینه‌های حمل و بارگیری هم به آن اضافه شده، اما ارزان‌تر است.

شمس اضافه کرد: این مسئله نشان‌دهنده سوء مدیریت در استان بوده و پای کار آمدن مدیران جهادی را می‌طلبد که ثابت کند بسیاری از مشکلات موجود ربطی به تحریم نداشته و سوء مدیریت در اصناف همدان بیداد می‌کند، بنابراین باید مسئولان ذی‌ربط به فکر باشند.

 قیمت متفاوت کالا که دیگر مربوط به تحریم نیست!

وی با تأکید بر لزوم نظارت‌های مستمر و دائمی برای کنترل بازار تصریح کرد: وقتی بازار را به حال خود رها می‌کنند نتیجه این می‌شود که یک کالا در شهر همدان در یک بازار به فاصله 100 متر به چند قیمت متفاوت فروخته می‌شود. این‌ها که دیگر به تحریم‌ها مربوط نیست، هست؟ پاسخ منفی بوده و نشان می‌دهد سوء‌مدیریت و عدم نظارت در بازار بیش از هر مؤلفه دیگری دخیل است.

مسئول جامعه انجمن‌های اسلامی اصناف و بازار استان همدان با ابراز امیدواری از اینکه در اصناف مدیرانی سر کار بیایند که دغدغه مردم را داشته باشند نه حقوق و ساعت کاری، متذکر شد: متأسفانه در سال‌های اخیر چنین مدیرانی در اصناف وجود نداشته و فقدان آن محسوس است که امیدوارم با رویکرد دولت سیزدهم آنچه لایق مردم خوب همدان در تأمین مایحتاج و کالاهای اساسی آنان است، محقق شود.

 اگر نیروی نظارت ندارید چرا تعدیل نیرو می‌کنید؟

شمس در ادامه در پاسخ به این پرسش که آیا نیروی کافی برای نظارت وجود دارد یا خیر، اظهار کرد: این اصلاً قابل قبول نیست که متولیان امر بگویند نیرو نداریم، سؤال بنده این است که اگر نیروی کافی ندارند چرا نیروهایشان را تعدیل کرده‌اند؟ در قانون نظام صنفی چنین چیزی نوشته نشده که اگر نیرو ندارید بازار را به حال خودش رها کنید که مردم برای تهیه کالاهای اساسی خود به مشکل بربخورند!

وی یادآوری کرد: اتفاقاً متولیان امر درآمدهای خوبی هم دارند، پس باید ابتدا وظایف ذاتی خود را انجام دهند و حقوق هم بگیرند، توقع ما این نیست که مجانی کار کنند! نه در این اوضاع اقتصادی هیچ‌کس چنین توقعی ندارد، ای‌بسا از کسب‌وکار و وقت خود هم می‌گذرند، اما وقتی شما حقوق می‌گیری که این کار را انجام دهی که نباید آن را رها کنی. وظیفه شما به‌عنوان مسئول این بخش نظارت است پس به آن پایبند باش و انجام بده!

این کارشناس بازار ادامه داد: پاسخ اینکه می‌گویند نیرو نداریم، روشن است، نیرو بگیرند! این‌همه جوان تحصیل‌کرده جویای کار در استان همدان داریم، آن‌ها را به کار گیرید بازار را کنترل کنید تا مردم بیش از این در تنگنا نباشند، اینکه به منظور نداشتن نیرو کار اصلی خود را انجام ندهید قابل پذیرش نیست.

شمس در بخش دوم سخنان خود در پاسخ به این پرسش که آیا ممکن است تقاضای زیاد سیستم عرضه و تقاضا را به هم زده و بازار را مشوش کند، گفت: عرضه و تقاضا با هم توازن دارند؛ هر کس به‌اندازه نیازش خرید می‌کند و اگر دغدغه اینکه آیا این کالا در بازار موجود است یا تمام می‌شود، وجود نداشته باشد، همه کالا‌ها را به‌اندازه نیاز می‌خرند اما وقتی در تب‌وتاب این باشند که ممکن است این کالا تمام شده یا نایاب شود بله درست است به‌جای یکی دو تا می‌خرد، اما اگر عرضه به‌صورت دائمی بوده و کالا به‌صورت همیشگی در دسترس مردم باشد همه طالب این هستند که کالای تازه مصرف کنند.

وی با اشاره به اینکه مصرف‌کننده اصلاً این‌طور نیست که به فکر احتکار و انبار کردن کالا باشد، اذعان کرد: هر کس کالایی می‌خرد برای مصرف است موارد بسیار نادری هم هستند که بیش از نیاز خرید می‌کنند اما وقتی 99 درصد مردم برای رفع نیاز خرید می‌کنند آن یک درصد اصلاً دیده نمی‌شود که بگوییم سیستم عرضه و تقاضا را مختل کرده‌اند.

 اتحادیه‌ها نرخ‌نامه را در معرض دید مردم قرار دهند

مسئول جامعه انجمن‌های اسلامی اصناف و بازار استان همدان در بخش سوم با اشاره به اقدام مثبت سازمان میادین میوه و تره‌بار شهرداری در تعیین نرخ‌نامه‌های هفتگی، اعلام کرد: خوب است اتحادیه‌های ما این کار را سرلوحه خود قرار داده و نرخ‌نامه را در معرض دید مردم قرار دهند. در تهران ترازوهای فاکتور دِه، چه در سوپرمارکت‌ها و چه میوه و تره‌بار، نه‌تنها امور مردم را تسهیل‌کرده که کار بازرس‌ها را هم آسان می‌کند.

شمس بیان کرد: سؤال این است چرا در استان همدان کالاها را نرخ‌گذاری نمی‌کنند و این نرخ را در معرض دید مردم قرار نمی‌دهند؟ با این رویه‌ها تا حدودی می‌توان گرانی را کنترل کرد و قیمت‌های باری به هر جهت را سامان داد، بنابراین اصلاً این گرانی‌ها قابل قبول و معقول نیست.

 اتحادیه میوه و تره‌بار هم توان تهیه و توزیع دارد هم پاسخگویی

وی در بخش پایانی سخنان خود گفت: مسئله حائز اهمیت دیگر اینکه چندین سال است تهیه میوه و مرکبات بر عهده سازمان تعاون روستایی است. من چندبار فریاد زده‌ام که تهیه میوه نباید در دست تعاون روستایی باشد، به‌دلیل اینکه نه‌تنها مخالف اصل 44 قانون اساسی است بلکه تعاون روستایی مطابق اساسنامه‌ای که دارد محل اصلی اش در روستاست نه در ساختمان‌های شیک و مجلل شهر!

این کارشناس بازار ضمن ابراز انتقاد از تعیین قیمت میوه و مرکبات توسط سازمان تعاون روستایی، تصریح کرد: اصل این است که توزیع میوه و مرکبات در دست اتحادیه میوه و تره‌بار باشد که این اتحادیه در همدان بسیار قوی بوده و توانایی این را دارد که مایحتاج مردم را تهیه و توزیع کند و خودش هم پاسخگو باشد، اما متأسفانه چندین سال است که تعاون روستایی ورود کرده و با قیمت‌گذاری این میوه در بازار تأثیر منفی دارد. از روزی که تعاون روستایی قیمت سیب و پرتقال را اعلام کرده این میوه‌ها گران‌تر شده! کسبه هم می‌گویند وقتی تعاون روستایی گران‌تر می‌فروشد ما چرا قیمت را بالا نبریم؟

شمس در خاتمه سخنان گفت: من به‌عنوان یک کارشناس، طبق تجربه‌ای که دارم، عرض می‌کنم تهیه میوه و مرکبات باید دست خود کسبه باشد با محوریت اتحادیه تا پاسخگو هم باشد. الان هرکس را هم به دلیل آشفته بازار ایجاد شده مؤاخذه می‌کنی پاسخگو نبوده و پاسکاری می‌کنند. مسئولان کشوری باید این را بدانند ورود تعاون روستایی به این مقوله اشتباه است، در در هر موردی که اصناف مسئولیت قبول کرده‌اند عملکرد خوبی داشته‌اند؛ بنابراین باید از تجارب مثبت استفاده کرده و همه برای تأمین نیاز مردم توأم با آرامش تلاش کنیم.

 

شناسه خبر 52967