شناسه خبر:53347
1400/12/19 10:16:21

سپهرغرب، گروه سلامت: عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران، با تشریح خدمات ارتوز و پروتز نسبت به پوشش حمایت بیمه‌ها از هزینه‌های سنگین خدمات توانبخشی تاکید کرد.

بهنام حاجی‌آقایی، با اشاره به اینکه رشته ارتوز و پروتز یک تخصص علمی- فنی است، عنوان کرد: رشته اعضای مصنوعی (پروتز) و وسایل کمکی (ارتوز) در سال 1340 در جمعیت هلال احمر (شیر و خورشید سابق) با آموزش تعدادی تکنسین شروع به کارکرد.

وی در ادامه با اشاره به اینکه در سال 1355 نیز دانشکده توانبخشی و رفاه اجتماعی سابق اقدام به تأسیس این رشته کرد، افزود: پس از انقلاب فرهنگی، عمر این رشته طولانی نبود و با شروع جنگ تحمیلی و همچنین احساس نیاز به افراد متخصص، دانشکده علوم توانبخشی در سال 1361 اقدام به تأسیس این رشته و جذب دانشجو در مقطع کاردانی کرد و از سال 1366 در مقطع کارشناسی دانشجو پذیرفت.

حاجی‌آقایی ادامه داد: همچنین روند فعلی فعالیت‌های آموزشی و درمانی در این رشته؛ تأکید بر آموزش و پژوهش‌های کاربردی دارد، همچنین استفاده از تکنولوژی‌های جدید برای رفع نیاز بیماران در کنار سایر رشته‌های توانبخشی است. استادیار گروه ارتوز و پروتز دانشگاه علوم پزشکی ایران بیان کرد: افراد علاقه مند می‌توانند از طریق آزمون سراسری رشته علوم تجربی در مقطع کارشناسی، در صورت کسب حد نصاب رتبه قبولی وارد این رشته شوند.

وی افزود: دانشکده علوم توانبخشی دانشگاه علوم پزشکی ایران در هر سه مقطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری به شرط پذیرش در آزمون سراسری و قبولی مصاحبه در مقطع دکتری تخصصی (Phd) دانشجو می‌پذیرد.

حاجی‌آقایی با بیان این که رشته ارتوز و پروتز به عنوان یک تخصص علمی- فنی در ایجاد تغییرات اصلاحی و کمکی و یا طراحی اندام‌های حرکتی به ویژه در بیماری‌های ارتوپدی و نوروماسکولار کاربرد دارد، گفت: کلینیک ارتوپدی فنی دانشکده علوم توانبخشی با داشتن متخصصین باتجربه و فضای کافی و تجهیزات پیشرفته آماده ارائه خدمات به مراجعین است.

وی ادامه داد: کلینیک ارتوز و پروتز خدمات ارتوزی مانند اختلالات اسکلتی-عضلانی اطفال (ارتوزهای جمجمه، ارتوزهای اندام تحتانی، ارتوزهای مربوط به دفورمیتی‌های مادرزادی پا، ارتوزهای مربوط به دفورمیتی‌های مادرزادی لگن)، ارتوزهای ستون فقرات، ارتوزهای اندام تحتانی (ارتوزهای حمایت کننده زانو و مچ پا، انواع کفش و کفی)، ارتوزهای اندام فوقانی و همچنین انواع پروتزهای اندام فوقانی و تحتانی قابل ارائه به مددجویان است.

حاجی‌آقایی افزود: همچنین فارغ التحصیلان این رشته می‌توانند با تأسیس کلینیک به صورت خصوصی یا فعالیت در مراکز ارتوز و پروتز در نهادهای دولتی، در زمینه طراحی و ساخت انواع پروتز، ارتوز، پروتزهای زیبایی، کفی و کفش‌های طبی و تولید قطعات مشغول به کار شوند.

مدیر گروه دانشکده علوم توانبخشی ارتوز و پروتز دانشگاه علوم پزشکی ایران اظهار کرد: ایران از نظر توانایی در سطح علمی و تولیدات ارتوز و پروتز در بین کشورهای همسایه با دارا بودن حدود 50 مرکز دولتی و200 مرکز خصوصی رتبه برتر را در منطقه دارد.

حاجی‌آقایی با اشاره به تحریم‌ها در خصوص تهیه مواد و ساخت ارتوز و پروتز توضیح داد: با توجه به سیاست‌های اتخاذ شده وزارت بهداشت نسبت به تخصیص ارز دولتی و همچنین تولیدات داخلی، مشکل حادی وجود ندارد.

وی یادآور شد: موادی که برای ساخت پروتز استفاده می‌شود شامل دو بخش است، از جمله قطعات پروتز، که در شرکت‌های داخلی با تیراژ بالا ساخته و تولید می‌شود؛ همچنین مواد رزینی که در ایران، تکنولوژی تولید آن وجود دارد و چند شرکت به صورت آزمایشی در حجم کم نسبت به تولید آن اقدام می‌کنند.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران خاطر نشان کرد: جانبازان و پرسنل نیروهای مسلح، از خدمات بیمه‌ای مخصوص به خود استفاده می‌کنند. اما سایر متقاضیان خدمات ارتوز و پروتز ناچار هستند از پوشش بیمه‌های تکمیلی استفاده کنند و یا هزینه کامل را باید به صورت نقدی متقبل شوند.

حاجی‌آقایی افزود: در دانشکده علوم توانبخشی دانشگاه علوم پزشکی ایران، خدمات به صورت نیمه دولتی ارائه می‌شود و با این وجود بر اساس پیگیری‌های مجلس؛ سازمان بیمه سلامت، پوشش‌هایی را برای مددجویان تحت پوشش بهزیستی در دست اقدام دارد.

 

شناسه خبر 53347