شناسه خبر:54020
1401/1/22 09:26:23
استاندار همدان در دیدار با رئیس بنیاد مسکن استان تأکید کرد:

توجه به حفظ بافت سنتی روستاها در طرح‌های عمرانی

سپهرغرب، گروه خبر - سمیرا گمار: استاندار همدان گفت: نگاه من این است که در امور مختلف عمرانی و بهسازی روستایی که درحال انجام بوده، به حفظ بافت سنتی روستاها نیز توجه جدی شود.

روز گذشته رئیس بنیاد مسکن استان، مسئول دفتر نمایندگی ولی‌ فقیه در بنیاد مسکن همدان، مدیران شهرستان‌ها و جمعی از کارکنان این دستگاه در سالروز تأسیس بنیاد مسکن و افتتاح حساب 100 امام (ره) در استانداری همدان با استاندار دیدار کردند.

   بستر رشد جامعه زمانی فراهم است که نیازهای مادی تأمین شود

نماینده ولی فقیه در استان همدان در جمع کارکنان بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان همدان با بیان اینکه یکی از تأکیدات دین اسلام تأمین نیازهای اولیه خانواده است، گفت: امیرالمؤمنین (ع) در همان سال‌های اندک حکومت خود درگیر جنگ و مقابله با دشمن بود، اما وقتی می‌خواست به مردم گزارش دهد، در گزارش خود می‌آورد امروز در شهر کوفه کسی نیست که سقفی بالای سرش نباشد، آب شرب نداشته باشد، مستأجر باشد و غیره.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین حبیب‌الله شعبانی ‌موثقی خاطرنشان کرد: حضرت درگیر جنگ است، اما در مدیریت شهری مسکن را مورد توجه قرار می‌دهد؛ این مسئله حامل یک پیام مهم برای ما است. در سیره اهل بیت دیده‌ایم نگاه اسلام به کسی که مسکن ندارد چگونه است، اسلام این مسئله را از مسلمات می‌داند؛ ازنظر حقوقی نیز مسکن و مرکب جزء مستثنیات دین است و اگر کسی زیر بار قرض باشد هم نباید مسکن و مرکب او را فروخت، این نکته نشان می‌دهد در دین ما داشتن مسکن مسئله مهمی است.

وی تأکید کرد: اسلام مسکن را برای تعالی فرد درنظر می‌گیرد؛ یعنی وقتی یک نفر برای مثال مستأجر است و درآمد پایین دارد و در فشار اقتصادی است، نمی‌توان به او گفت تو باید معنویت داشته باشی! باید مادیات او را تأمین و خیالش را آسوده کرد تا به معنویات برسد.

امام‌جمعه همدان با اشاره به اینکه پیغمبر اکرم (ص) دعا می‌کرد «خدایا به ما نان بده»، توضیح داد: مقصود وجود مقدس حضرت رسول این بود که خداوند نیازهای مادی ایشان را تأمین کند؛ چون تا وقتی نیاز مادی وجود داشته باشد، نمی‌توانی به نیاز معنوی برسی و بستر رشد جامعه زمانی فراهم است که نیازهای مادی تأمین شود.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین شعبانی‌موثقی با تأکید بر اینکه مسکن یکی از مسائل مهم در سیره امام خمینی (ره) نیز بوده، اظهار کرد: ایشان در بازگشت به کشور و سخنرانی‌های اولیه خود به‌ویژه در سال 58 یکی از مسائل اساسی که چندبار آن را تکرار کردند، توجه به مسکن و اقتصاد بوده است. در مشی رهبر انقلاب هم این تأکید را شاهد هستیم؛ این امر اهمیت بخش مسکن را نشان داده و مسئولیت ما را سنگین‌تر می‌کند.

وی در ادامه با بیان اینکه بنیاد مسکن اثرات و برکات فراوانی در طول این سال‌ها داشته و ضعف‌هایی هم وجود دارد، اضافه کرد: قبل از انقلاب 70 درصد جمعیت روستایی و 30 درصد شهری بوده، اما درحال حاضر تراکم‌سازی شهری فربه‌تر شده و این مسئولیت بنیاد مسکن را سنگین‌تر می‌کند که این بخش و توسعه زندگی روستایی را به‌جد مورد توجه قرار دهد که ضامن اشتغال، تولید و معیشت است.

نماینده ولی فقیه در استان با بیان اینکه بنیاد مسکن با اقدامات خوبی که داشته نشان داده می‌تواند توانمندی‌های خود را به نمایش بگذارد، اذعان کرد: به اعتبار اینکه مخاطب شما بخشی از محرومان هستند، لازم است به این نکته توجه کنید که روند اداری گاهی با پیچیدگی زیادی مواجه است و افراد پیچ‌‌‌‌و‌خم‌های اداری را نمی‌دانند، این افراد را باید حمایت کرد، قربة‌الی‌الله، آن چیزی که برای ما باقی می‌ماند، همین است.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین شعبانی‌موثقی ادامه داد: همه ما و شما برای کار اداری حقوق می‌گیریم، چندسال دیگر هم بازنشسته خواهیم شد، من می‌‌‌‌‌‌‌‌‌توانم جایی که توانایی دارم به یک فرد آسیب‌دیده کمک کنم، این حمایت‌ها و کمک‌ها برای انسان می‌ماند. خدمت در بنیاد مسکن و توجه به محرومان و مستضعفان یک فرصت مغتنم است که می‌توانید علاوه‌بر کار اداری، به مرحومان کمک کنید.

وی خطاب به کارکنان بنیاد مسکن نیز گفت: همه شما به‌حمدالله جوان و پُرانگیزه هستید، امیدوارم با این انگیزه و توان شاهد سرعت و تحول چشمگیر در طرح اقدام ملی مسکن باشیم و بخشی از کمبود مسکن در شهر همدان به این وسیله حل شود.

امام‌جمعه همدان در بیان سخنان خود متذکر شد: ما از استان‌های پیر کشور هستیم، وقتی مسکن و شرایط زندگی خوب فراهم نیست، می‌توان از جوانان توقع ازدواج داشت؟ بنابراین مسکن مهم است و در کنار همت‌های بلند و اراده‌های پولادین شما کار انجام می‌شود.

   مسکن معیشت‌محور با رویکرد اشتغال در روستاها مهم است

استاندار همدان نیز با بیان اینکه امام راحل یادگاری‌های ارزشمندی در کشور به‌جا گذاشته‌‌اند، عنوان کرد: توجه به محرومان در حوزه مسکن و معیشت مورد توجه ویژه امام بوده و باعث شکل‌گیری دو نهاد بالنده کمیته امداد و حساب 100 شد.

علیرضا قلسمی‌فرزاد خاطرنشان کرد: خوشبختانه بنیاد مسکن از ابتدای شکل‌گیری، اعوجاج و انحرافی در مسیر نداشته و طبق رسالت‌های خود حرکت داشته و هرروز نیز شکوفا شده و درحال ارتقا است.

وی کارکنان بنیاد مسکن را افرادی پُرتلاش، باتجربه و کارآمد توصیف کرد و افزود: به‌حمدالله بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در بخش‌های مختلف حضوری پُرثمر دارد و در استان اقدامات خوبی توسط تلاشگران آن درحال انجام است؛ اما نگاه من این بوده که در امور مختلف عمرانی و بهسازی روستایی که درحال انجام است، به حفظ بافت سنتی روستا نیز توجه جدی شود.

مقام ارشد اجرایی استان در ادامه تأکید کرد: اگر می‌خواهیم تولید و اشتغال در بخش‌های مختلف روستایی حفظ شود، باید به این مسئله توجه ویژه کنیم؛ کما اینکه مسکن معیشت‌محور ناظر به این مسئله بوده و در راستای حفظ بافت روستا توسط بنیاد مسکن درحال انجام است.

قاسمی‌فرزاد با اشاره به لزوم حفظ بافت سنتی و در پی آن حفظ هویت روستا، ابراز کرد: در طرح‌های عمرانی، فضای سالم روستا باید مد نظر قرار گیرد که البته در قالب طرح هادی پیگیری می‌شود، زیرا گاهی روستاها به‌دلیل کمبود امکانات خالی از سکنه می‌شوند که باید در راستای خدمات‌رسانی به روستاها تلاش کرد و علاوه‌بر ارائه خدمات، به معیشت روستاییان نیز توجه کرد.

وی کمبود منابع آبی در روستاها را مورد تأکید قرار داد و گفت: 30 سال بعد ما آب زیرزمینی نداریم، بنابراین تأمین آب شرب روستاها مهم است؛ باید از سپاه و خیرین که در این حوزه فعال هستند کمک گرفت و زیرساخت‌ها را اصلاح کرد.

استاندار همدان در ادامه افزود: اگر روستا ساخته شود، اما آب نداشته باشد، روستایی در آنجا نمی‌ماند.

وی متذکر شد: انتظار می‌رود در شهرستان‌ها توسعه روستاها مورد توجه قرار داده شود و بافت روستا را تا جایی که امکان دارد، افزایش دهید. این کار ساخت‌وساز روستایی را هم نظم خواهد بخشید.

   ساخت خانه عالم در روستاها را با جدیت پیگیری کنید

قاسمی ‌فرزاد با اشاره به لزوم توجه به ساخت خانه عالم در روستاها، اذعان کرد: وقتی عالم در یک روستا قرار می‌گیرد، محور وحدت شده و معنویت و عقلانیت مردم رشد می‌کند؛ نباید از این موضوع غفلت کرد، چراکه آثار مثبت آن در سطح جامعه مشهود است.

وی توجه به‌ پیوست فرهنگی طرح‌های عمرانی را نیز حائز اهمیت خواند و افزود: تعامل مثبت با فرمانداران، شوراها و دهیاری را سرلوحه کار خود قرار دهید؛ چراکه این تعامل کارها را به طرز اعجازآوری پیش می‌برد.

استاندار همدان گفت: با حمایت‌های همه‌جانبه از بنیاد کنار شما هستیم. شما نیز تلاش خود را به‌کار گیرید و با رویکرد جهادی وارد میدان شوید تا علاوه‌بر اقدامات خوب صورت‌گرفته، شاهد یک تحول و پیشرفت عظیم باشیم.

قاسمی‌فرزاد در پایان سخنان خود با تأکید بر اینکه نقش خیرین مسکن‌ساز را نباید فراموش کرد و باید به آن‌ها انتظام داد و از ظرفیتشان استفاده کرد، اظهار کرد: گزارش‌های مستند خود را به نمایش بگذارید و از کارهای انجام‌شده و طرح‌های خود در سال‌های آتی با مردم سخن بگویید که هم در راستای جهاد تبیین است و هم کمک مردم و خیرین را جلب خواهد کرد.

   اعلام آمادگی بنیاد مسکن استان برای دایر کردن کارگاه‌های تولید مصالح ساختمانی

رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان همدان با اشاره به ماده پنج اساسنامه بنیاد مسکن، تصریح کرد: بنده از استاندار محترم تقاضا دارم با توجه به ظرفیتی که نزد ما بوده و آمادگی دایر کردن کارگاه‌های ساختمانی را داریم، در راه‌اندازی سه کارگاه در این بخش برای ایجاد اشتغال مساعدت‌های لازم را مبذول کند.

مسعود رضایی ذکر مأموریت‌های صورت‌گرفته توسط بنیاد مسکن را امیدآفرین خواند و گفت: این نهاد براساس فرمان امام راحل شکل گرفته و اساس کار آن شورایی است.

وی خاطرنشان کرد: بعد از فرمان امام خمینی (ره) اهداف و برنامه‌های بنیاد مسکن طبق اساسنامه‌ای در مجلس شورای اسلامی در سال 64 به تصویب رسید که برخی از اهداف آن مشخصاً برای بنیاد ترسیم شده و برخی دیگر از وظایف در راستای تأمین مسکن، برای سایر دستگاه‌ها مشخص شد.

رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان همدان اذعان کرد: بعد از رحلت امام (ره)، رهبر انقلاب نیز بر حفظ این نهاد تأکید داشته و آن را از صدقات جاریه امام (ره) می‌دانستند.

رئیس بنیاد مسکن استان همدان در ادامه سخنان خود به فعالیت‌های این دستگاه در بخش عمران روستایی اشاره کرد و گفت: تهیه طرح هادی در یک‌هزار و 45 روستا، بازنگری طرح هادی در 349 روستا، اجرای فاز یک و دو طرح هادی در 776 روستا که در 515 روستا خاتمه یافته، بافت باارزش در هفت روستا، صدور سند مالکیت در 92 درصد روستاها، تملک اراضی در 610 هکتار و واگذاری زمین در دو هزار و 400 قطعه، ازجمله اقدامات صورت‌گرفته در این بخش است.

رضایی ابراز کرد: اجرای طرح هادی در استان پیشرفت 100 درصدی داشته و الگوی سایر استان‌ها است، به‌طوری که می‌توان همدان را در این بخش پیش‌قراول خواند.

وی ساخت مسکن در روستاها را یکی از ابزارهای تشویق جوانان به ازدواج و تشکیل خانواده خواند و افزود: بازسازی و بهسازی مسکن روستایی از دستورات رهبر انقلاب بعد از زلزله زرند بود که خوشبختانه استان با آمار 64 درصدی در این بخش از میانگین کشوری بالاتر است و نزدیک به 106 هزار واحد روستایی را مقاوم‌سازی کرده‌ایم.

رئیس بنیاد مسکن استان با اشاره به مجموع پرداختی‌های کمک حساب 100 امام نیز اعلام کرد: چهار هزار و 500 فقره کمک شامل 28 میلیارد تومان از حساب 100 تقدیم مردم شده، 900 میلیارد ریال بلاعوض و یک‌هزار و 500 میلیارد ریال اعطای تسهیلات نیز از اقدامات صورت‌گرفته در این بخش است.

رضایی در ادامه سخنان خود به اقدامات انجام‌‌شده در بخش مسکن شهری نیز اشاره کرد و گفت: آمار واحدهای در دست اقدام مسکن شهری نشان می‌دهد جمع کل واحدهای درحال احداث سه هزار و 323 واحد، بنیادساخت دو هزار و 871 واحد و گروه‌ساخت 452 واحد است.

این مقام مسئول ادامه داد: در بخش ثبت‌نام طرح جهش تولید مسکن نیز تعداد متقاضیان ثبت‌نامی 41 هزار و 350 نفر، تعداد متقاضیان واجد شرایط 16 هزار و 709 نفر و زمین تحویلی 26 هکتار بوده است.

رضایی در ادامه ذکر پروژه‌های نهضت ملی مسکن اضافه کرد: پیشرفت قابل توجهی در پروژه 200 واحدی شهرک بهشتی، 114 واحدی بلوار چمران و 690 واحدی شهرک بهشتی را شاهد هستیم و کار با سرعت خوبی درحال انجام است. ضمن اینکه انجمن خیرین نیز یک پروژه 107 واحدی را به اتمام رسانده است.

وی به برنامه هفت‌ساله ترسیم‌شده برای بنیاد مسکن نیز اشاره کرد و متذکر شد: بازنگری طرح هادی در 670 روستا، اجرای طرح هادی فاز یک و دو در 921 روستا، اجرای 13 روستا با هدف گردشگری و بافت با ارزش، اتمام صدور سند مالکیت و همکاری در تک‌برگی کردن اسناد صادره قبلی، تملک 500 هکتار از اراضی واگذاری 6 هزار و 500 قطعه زمین در زمره برنامه‌های آتی ما در بنیاد مسکن است.

رئیس بنیاد مسکن استان همدان در پایان سخنان خود با اشاره به ماده پنج اساسنامه بنیاد مسکن، تصریح کرد: کمک در جهت تأمین مصالح ساختمانی کشور از طریق تولید علاوه‌بر وظایف جاری بنیاد است.

ساخت 100 هزار واحد مسکونی در استان، نیازمند حرکت مجاهدانه مسئول دفتر نمایندگی ولی‌ فقیه در بنیاد مسکن همدان با اشاره به مأموریت استان همدان در ساخت 100 هزار واحد مسکونی طی چهار سال براساس دستور ریاست‌جمهوری، تصریح کرد: با ظرفیتی که در استان وجود دارد، اعتقاد داریم این مسیر به‌خوبی طی می‌شود؛ اما طبیعتاً موانعی هم وجود دارد که نیازمند حرکتی مجاهدانه در همه بخش‌ها است تا رسیدن به هدف را ممکن و سهل کند.

حجت‌الاسلام علی‌مراد کیانی با اشاره به اینکه بنیاد مسکن انقلاب اسلامی یک نهاد انقلابی بوده که بعد از پیروزی انقلاب به دستور امام راحل شکل گرفت، عنوان کرد: هدف امام (ره) دعوت مردم به کمک به ساخت مسکن برای مستضعفین بوده و از قِبل این دیدگاه خدمات بزرگی در طول این سال‌ها انجام شد.

مسئول دفتر نمایندگی ولی‌ فقیه در بنیاد مسکن همدان در پایان گفت: دو محور تأمین مسکن قشر محروم و آسیب‌دیدگان ناشی از بلایای طبیعی نیز توسط رهبر انقلاب برای بنیاد مسکن ترسیم شد.

شناسه خبر 54020