شناسه خبر:54255
1401/1/27 09:23:30

سپهرغرب، گروه خبر: فرماندار همدان با تأکید بر ضرورت هم‌افزایی نهادهای مسئول برای جانمایی و انتقال واحدهای ضایعاتی به محلی مناسب، اظهار کرد: با توجه به معیشت شاغلان این بخش ابتدا باید بستر فعالیت قانونمند آن‌ها فراهم شود و در کنار این موضوع از توسعه ضایعاتی‌ها با وضعیت فعلی جلوگیری کرد.

محمدعلی محمدی در دیدار مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان همدان افزود: رشد قارچ‌گونه و رهاشده واحدهای جمع‌آوری ضایعات درحال حاضر به یکی ازجمله معضلات اصلی شهر همدان تبدیل شده است.

وی اظهار کرد: شهرداری در راستای جمع‌آوری و سامان‌دهی پسماند مسئولیت دارد؛ اما در وضعیت فعلی علاوه‌بر مشکلات این حوزه، شاهد آلودگی‌های زیست‌محیطی و بصری، ساخت‌وسازها و فعالیت‌های غیر مجاز تعداد قابل توجهی از واحدهای ضایعاتی نیز هستیم.

فرماندار همدان گفت: با هماهنگی دستگاه قضائی برای تسهیل و تسریع در سامان‌دهی واحدهای ضایعاتی، اقدام مشترک حقوقی نهادهای مسئول در دستور کار قرار گرفته و جمع‌آوری و برخورد قانونی با واحدهای غیر مجاز انجام می‌شود.

محمدی با اشاره به تغییر نگاه مردم به مباحث زیست‌محیطی، افزود: بسیاری از مردم و گروه‌های مردم‌نهاد نسبت به مسائل زیست‌محیطی حساس و مطالبه‌گر هستند که این رویکرد جای شکر دارد.

وی ادامه داد: باید در اجرای هر طرح و فعالیتی موارد زیست‌محیطی مورد بررسی و ملاحظه قرار گیرد؛ هرچند متوقف کردن و جلوگیری از فعالیت‌های اقتصادی راحت‌ترین اقدام و به نحوی پاک کردن صورت‌مسئله است؛ اما انتظار می‌رود در برخورد با این مقوله‌ها با ملاحظه همه جوانب به دنبال حل مسئله و راهکارهای برتر بود.

فرماندار همدان گفت: انتظار می‌رود برای پیشبرد اهداف زیست‌محیطی با توجه به سند آمایش استان ضمن برآورد اعتبارات مورد نیاز تلاش و پیگیری لازم جهت جذب اعتبار از منابع ملی به عمل آید.

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان همدان نیز در این دیدار ابراز کرد: همدان از استان‌های پیشرو در تدوین سند آمایش است، چراکه تطابق عملکرد براساس سند آمایش، توسعه پایدار را به دنبال دارد.

سیده‌مریم محمدی با اشاره به ضرورت بهره‌مندی متوازن از محیط‌زیست و تضمین حیات نسل‌های آینده، افزود: دغدغه‌های زیست‌محیطی افزایش یافته، اما کافی نیست و هنوز به جایگاه خود نرسیده است.

وی خواستار توجه، حمایت و همکاری فرمانداران در امر حفاظت محیط‌زیست شد و اضافه کرد: در محیط‌زیست با واحدهای صنعتی، مناطق حفاظت‌شده، پسماند و بسیاری از مأموریت‌ها در کنار امکانات و نیروی انسانی محدود مواجه هستیم که می‌طلبد از همه ظرفیت‌های موجود در این راستا بهره گرفت.

این مقام مسئول با تأکید بر ضرورت مدیریت مشارکتی در حفاظت محیط‌زیست، بیان کرد: با وجود همه کمبودها هیچکدام از اهداف و شرح وظایف زمین نمانده است و امید می‌رود با تعامل و همکاری بین بخشی دستگاه‌های اجرایی طرح‌های در دست اجرای محیط‌زیست استان با موفقیت عملیاتی و اجرایی شود.

شناسه خبر 54255