شناسه خبر:54394
1401/1/29 09:53:10

سپهرغرب، گروه خبر: فرماندار همدان با تأکید بر اینکه دستگاه‌های اجرایی در مدیریت مصرف آب باید الگو باشند، گفت: چنانچه دستگاه‌های اجرایی با سطح مصرف بالا به اخطارهای شرکت آب و فاضلاب بی‌توجه باشند نسبت به قطع آب این‌دسته از مشترکین پُرمصرف اقدام خواهیم کرد.

به گزارش سپهرغرب و به نقل از روابط عمومی آبفای استان همدان، محمدعلی محمدی در جلسه ستاد پایش تنش آبی که در محل سالن جلسات شرکت آب و فاضلاب استان همدان برگزار شد، ضمن تأکید بر اهمیت حفظ منابع آبی و کاهش سطح مصارف توسط مشترکین پُرمصرف، ابراز کرد: ضروری است متوسط حجم مصرفی دستگاه‌های اجرایی مشخص و کاهش 25 درصدی مصارف این طیف از مشترکین از سوی شرکت آب و فاضلاب درخواست شود.

وی تصریح کرد: دستگاه‌های اجرایی باید در مصرف آب برای سایر مشترکین الگو باشند.

محمدی همچنین در بخش دیگری از سخنانش به موضوع آبیاری فضای سبز اشاره کرد و گفت: پیش از این شهرداری‌ها مکلف به تفکیک آب شرب از آب مورد نیاز فضای سبز بودند، اما درحال حاضر با واگذاری بخشی از فضای سبز به پیمانکاران و برای جلوگیری از مصرف آب شرب در آبیاری فضای سبز کنترل این نوع از مصارف باید در دستور کار قرار گیرد.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان همدان هم در این جلسه با اشاره به اینکه در شرایط موجود تنها گزینه نجات شهر تمرکز بر منابع آبی سطحی است، اذعان کرد: برخی اقدامات به‌منظور جلوگیری از اُفت منابع آبی موجود درحال انجام است؛ چراکه درحال حاضر نمی‌توان بر منابع آبی جدید تکیه کرد.

فرهاد بختیاری‌فر ضمن اشاره به مجموعه اقدامات انجام‌شده به‌منظور آموزش همگانی و مدیریت مصرف، اظهار کرد: براساس برنامه‌ریزی‌ها و طی مذاکرات انجام‌شده به دنبال ابلاغ استاندار محترم به دستگاهای اجرایی به‌منظور کاهش سطح مصرف تا 25 درصد مصارف این‌دسته از مشترکین هستیم.

وی افزود: پس از ابلاغ انجام‌شده، میزان مصارف دستگاه‌های اجرایی در دفتر مدیریت مصرف مورد بررسی قرار می‌گیرد و مشترکین کم‌مصرف تشویق شده و با مشترکین پُرمصرف برخورد خواهد شد.

این مقام مسئول در ادامه به موضوع تشکیل کارگروه مدیریت مصرف دستگاه‌های اجرایی در شرکت آب و فاضلاب استان همدان اشاره کرد و گفت: همچنین از هفته آتی، گشت‌زنی تیم مروجین آب در راستای دعوت عموم به مدیریت مصرف در سطح شهر آغاز خواهد شد.

وی در بخش پایانی سخنانش با اشاره به اینکه براساس بررسی‌های انجام‌شده درحال حاضر مصارف 60 درصد مشترکین در شهر همدان زیر الگوی مصرف است، اظهار کرد: این‌دسته از مشترکین شامل افزایش تعرفه‌ها نخواهند شد.

سرپرست شرکت آب منطقه‌ای استان همدان نیز در این جلسه گفت: به‌منظور کمک به ادارات در صرفه‌جویی مصرف آب شرب و برای تأمین آب مصارف غیر شرب همانند آبیاری فضای سبز (درصورت درخواست ادارات) مجوز حفر چاه‌های کم‌عمق در کوتاه‌ترین زمان ممکن در اختیار این ادارات قرار خواهد گرفت.

محمد ضروری همچنین ضمن اشاره به برخی تخلفات کشاورزان، اظهار کرد: متأسفانه برخی کشاورزان پس از کشت موقت یک‌ساله اقدام به آب‌فروشی می‌کردند که این‌دسته از متخلفین پس از شناسایی به قوه قضائیه معرفی شدند.

ضروری در بخش دیگری از سخنانش به موضوع آب‌رسانی از سد تالوار اشاره کرد و گفت: خوشبختانه پس از تخصیص‌ها و قول مساعد مسئولین، هیچگونه مشکل مالی در این رابطه وجود ندارد.

وی در همین خصوص توضیح داد: درحال حاضر عملیات اجرایی در تمامی جبهه‌های مرتبط با این پروژه آغاز شده؛ تلاش می‌کنیم تا ابتدای تابستان سال جاری و پیش از شروع تنش آبی، آب از محل سد تالوار به همدان انتقال یابد.

ضروری خاطرنشان کرد: عملیات اجرایی از پانزدهم فروردین‌ماه سال جاری آغاز شده؛ ضمن اینکه ایستگاه پمپاژ شماره یک و دو پای سد فعال، در ایستگاه شماره سه ساخت سازه‌های بتنی پایان یافته و همچنین عملیات ساخت مخزن کیتو کامل شده و احداث تصفیه‌خانه نیز درحال انجام است.

سرپرست شرکت آب منطقه‌ای استان همدان بیان کرد: همچنین هم‌زمان پیگیری برای خریداری سایر تجهیزات، ورق و پمپ ضمن بهره‌گیری از توان مقامات ذی‌نفوذ درحال انجام است.

وی درنهایت توضیح داد: به‌منظور تسریع در بحث برق‌رسانی و احداث دو پست برق 63 به 20 کیلووات، عملیات اجرایی به قسمت‌های کوچک‌تر و در قالب چهار قرارداد تقسیم شده که درحال پیگیری است.

شناسه خبر 54394