شناسه خبر:54565
1401/2/4 09:04:01

سپهرغرب، گروه خبر - سمیرا گمار: نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس شورای اسلامی گفت: ترسیم همدان به‌عنوان 10 استان برتر کشور اولویت ما بوده و خودمان را معطل گزارش مدیران نمی‌کنیم؛ باید استان را در سطح بزرگ و قدرتمندی دیده و کمبودها را جبران کنیم.

روز پنج‌شنبه گذشته جلسه هماهنگی و برنامه‌ریزی مباحث مرتبط با وزارت کار با حضور استاندار همدان و معاونان وی، نمایندگان مردم همدان و بهار در مجلس شورای اسلامی و جمعی از مدیران کل تابع وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی در سالن جلسات شهدای استانداری برگزار شد.

   مدیران شاخص‌ها را واقعی‌سازی کنند

استاندار همدان در این مراسم با اشاره به بررسی علل عقب‌ماندگی برخی شاخص‌های همدان نسبت به استان‌های دیگر، عنوان کرد: بایستی مدیران کل در همه دستگاه‌ها نگاه بسیطی داشته و افق پیشرفت و توسعه را خوب ببینند؛ ما در برخی شاخص‌ها نسبت به استان‌های دیگر عقب‌ماندگی داریم.

علیرضا قاسمی‌فرزاد خطاب به مدیران دستگاه‌های اجرایی خاطرنشان کرد: مدیران ما نباید به این فکر باشند که صرفاً با ارائه آمار و عدد و رقم بخواهند عملکرد خود را به ظاهر و روی کاغذ خوب جلوه دهند.

وی با تأکید بر لزوم ارائه آمار واقعی بخش‌های مختلف به دستگاه‌های بالاتر و استانداری، تصریح کرد: در این صورت می‌توانیم امور را پیگیری کرده و با حمایت نمایندگان، شاخص‌ها را واقعی‌سازی کنیم.

استاندار همدان غیر واقعی بودن شاخص‌های استان را بزرگ‌ترین مشکل توصیف کرد و گفت: همین مسئله موجب می‌شود اعتبارات درنظر گرفته‌شده برای استان نسبت به دیگر استان‌ها کمتر شده و مشکلاتی را در تولید و اشتغال ایجاد کند.

قاسمی‌فرزاد با اشاره به شعار سال، افزود: با توجه به اینکه تولید، دانش‌بنیان و اشتغال‌آفرین مورد تأکید رهبر انقلاب است، باید تلاش کنیم تا مبتنی بر رویکرد عدالت‌محوری دولت سیزدهم، پیشرفت و عدالت را در استان به شکل واقعی اجرایی کنیم.

وی در پایان سخنان خود با ابراز خرسندی از تلاش‌های مجمع نمایندگان استان، اعلام کرد: امیدوارم با حمایت مجمع نمایندگان استان بتوانیم شاخص‌ها و آمارهای نادرست را اصلاح و واقعی‌سازی کنیم و در مسیر تولید استان گام‌های مؤثری برداریم؛ چراکه اصلاح شاخص‌ها مسئله‌ای مهم و مبنایی است.

   نیازمند انقلاب شاخص‌ها در استان هستیم

نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس شورای اسلامی نیز با اشاره به بودجه همدان و سایر استان‌های هم‌جوار، تصریح کرد: نگاه به بودجه نشان می‌دهد این رقم برای استان کرمانشاه، سه هزار و 258 میلیارد تومان، کردستان سه هزار و 340 میلیارد تومان، لرستان سه هزار و 571 میلیارد تومان و ایلام دو هزار و 12 میلیارد تومان است؛ درحالی که بودجه استان همدان در پایین‌ترین سطح خود یعنی یک‌هزار و 981 میلیارد تومان بوده که ظلمی بالاتر از این وجود ندارد.

حمیدرضا حاجی‌بابایی خاطرنشان کرد: در بخش هزینه‌های جاری و حقوق کارمندان نیز شاهد این هستیم که همدان بودجه‌اش از سایر استان‌های هم‌جوار کمتر است؛ به‌طوری که آمار‌ها نشان می‌دهد استان کرمانشاه 922 میلیارد تومان، کردستان 737 میلیارد تومان، ایلام 635 میلیارد تومان، لرستان 805 میلیارد تومان و همدان 636 میلیارد تومان دارد که مایه تأسف است.

وی با اشاره به بودجه تملکی و عمرانی استان نیز گفت: استان کرمانشاه در این بخش 910 میلیارد تومان، کردستان 841 میلیارد تومان، لرستان 780 میلیارد تومان، ایلام 528 میلیارد تومان و همدان 499 میلیارد تومان بودجه دارد که شاهد بودجه بیش از دو برابری استان کرمانشاه نسبت به همدان هستیم.

   چانه ما کوچک است و به کم قانع شده‌ایم

حاجی‌بابایی ادامه داد: آنچه شاهدش هستیم اینکه ما با توجه به این اعداد و ارقام، باید به مردم خود، کارمندانمان و استان سخت بگیریم؛ چراکه بودجه در همه بخش‌ها کم است و من می‌گویم چانه ما کوچک بوده و به کم قانع شده‌ایم.

وی تأکید کرد: سازمان برنامه و بودجه، مدیران کل، نمایندگان مجلس، همه ما در ایجاد این وضعیت مقصریم و در کل کشور هیچ استانی مثل ما نیست. ادارات ما با کمترین نیروها کار می‌کنند، چرا نباید برای افزایش نیرو تلاش کنیم؟ مگر به‌جز این است که نیروی زیاد کار را خوب پیش برده و مشکلات مردم حل می‌شود؟

نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس شورای اسلامی خطاب به وفایی رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان گفت: شاخص‌های استان‌های غرب کشور را با جزئیات بررسی و استخراج کنید، در برخی موارد واقعاً وضعیت ما اسفناک است؛ دانشگاه بوعلی چند برابر فلان دانشگاه در استان دیگر بوده، اما آنجا 100 نفر بیشتر هیئت‌علمی دارد. علت این امر چیست؟ این مسائل را بررسی کنید تا بتوانیم به‌صورت ریشه‌ای و مبنایی مشکل را حل کنیم.

   مدیران دستگاه‌های اجرایی به مدیریت بسنده کرده‌اند

حاجی‌بابایی متذکر شد: مدیران دستگاه‌های اجرایی به مدیریت بسنده کرده‌اند؛ درحالی که مدیر باید کار کند، کیفیت را بالا ببرد، طرح ایجاد کند و استان را جلو ببرد. صرف آمار دادن که مدیریت نیست.

وی ترسیم همدان به‌عنوان 10 استان برتر کشور را از اولویت‌ها خواند و اظهار کرد: ما خودمان را معطل گزارش مدیران نمی‌کنیم، باید استان را در سطح بزرگ و قدرتمند ببینیم و کمبودها را جبران کنیم.

نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس شورای اسلامی با تأکید بر اینکه باید شاخص‌های ما از صفر تا 100 به هم بریزد، افزود: مدیران را هم براساس همین شاخص‌ها می‌سنجیم و این حرف را که مدیری بگوید شاخص‌ها مشکلی ندارند، از هیچکس نمی‌پذیریم.

   آمار اشتغال استان دروغ است

حاجی‌بابایی خطاب به مدیرکل کار، تعاون و رفاه اجتماعی اظهار کرد: آقای شعبانی من از شما می‌خواهم شهامت داشته باشید، آمار اشتغال ما دروغ است، در آمارگیری سر ما کلاه رفته، 130 هزار نفر دیده نشده‌اند. نرخ باروری ما پایین نیست، من این موضوع را پیگیری کردم، اما تهران زمانی پذیرفت که دیگر کار از کار گذشته بود.

   هر مدیری هم که تنبل است، تشریف ببرد!

وی در ادامه افزود: آمار به‌سرعت باید مشخص شود؛ آمارهای دروغ را بیرون بیاورید و انقلاب شاخص‌ها را در استان رقم بزنید. هر مدیری هم که تنبل است، تشریف ببرد. ما مأموریم حق استان را اعاده کنیم.

نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس شورای اسلامی در پایان سخنان خود با بیان اینکه هرچه برای پروژه‌های ملی تلاش می‌کنیم چاله‌های استانی آن را می‌خورد، ابراز کرد: باید معاونان استاندار این موضوع را بررسی کنند که چرا ما با وجود جمعیت و وسعت جغرافیایی بیشتر، با سایر استان‌ها هم‌وزن یا در برخی موارد پایین‌تر هستیم؟! این شاخص‌ها باید استخراج شده و چرایی‌اش مشخص شود تا بتوانیم مشکلات را حل کنیم.

   کارگاه‌های خیاطی روستاها را آمایش کنید

نماینده مردم کبودراهنگ و بهار در مجلس شورای اسلامی نیز با بیان اینکه شرایط اقلیمی کشور تغییر پیدا کرده، عنوان کرد: در گذشته بارش باران و منابع آبی ما به حدی بود که می‌توانستیم با آسودگی خاطر به کشاورزی به‌عنوان یکی از ابزارهای توسعه و اشتغال نگاه کنیم، اما اکنون با توجه به وضعیت نزولات جوی این موضوع دور از ذهن شده و نمی‌توان بی‌محابا و بدون درنظر گرفتن حقایق برنامه‌ریزی کرد.

فتح‌اله توسلی خاطرنشان کرد: با توجه به شرایط جدید نگاه به حوزه نساجی و پوشاک باید به‌عنوان یک محور مهم در برنامه‌ریزی‌های ما لحاظ شود؛ در بهار و کبودراهنگ هفت هزار خیاط داریم، اما خبری از سامان‌دهی آنان نیست. به‌طوری که در دستجرد، ویان، لتگاه و کردآباد فعالان این بخش بدون شناسنامه فعالیت می‌کنند.

وی از مدیرکل رفاه، کار و تعاون اجتماعی خواست این کارگاه‌ها را روستا به روستا آمایش کرده و با شناسایی ظرفیت‌ها و مشکلات، وضعیت استان را بهبود ببخشد.

توسلی در ادامه به لزوم تأمین امنیت سرمایه‌گذاران بخش اقتصادی در استان توسط صندوق ضمانت سرمایه‌گذاری تأکید کرد و این مهم را جزء لاینفک تولید و اشتغال محرک خواند.

وی در پایان سخنان خود با ابراز گلایه از تأمین اجتماعی درخصوص تأخیر در راه‌اندازی درمانگاه بهار، گفت: این درمانگاه بنا بود ابتدای فصل بهار سال جاری افتتاح شود که این اتفاق نیفتاد، اما باید تا پایان اردیبهشت‌ماه کار به اتمام برسد تا شاهد بی‌نظمی و هدررفت منابع بیشتری در این بخش نباشیم.

شناسه خبر 54565