شناسه خبر:54678
1401/2/6 10:13:14

سپهرغرب، گروه خبر: کرمانشاه بزرگترین ذخایر قیرطبیعی ایران را دارد و بارها گفته شده 75 درصد ذخایر ایران در این استان است، اما اکنون نزدیک به هفت سال است که راه‌اندازی شهرک تخصصی قیرطبیعی در کرمانشاه روی زمین مانده است.

پیگیری‌ها برای راه‌اندازی شهرک تخصصی قیرطبیعی در گیلانغرب تقریبا از سال 1394 از سوی انجمن مربوطه پیگیری شد، اما تا کنون به نتیجه نرسیده و حالا امسال راه‌اندازی این شهرک یکی از اولویت‌های اصلی است که مسئولین اقتصادی استان بر آن تاکید دارند.

سال گذشته رئیس انجمن صنفی معادن قیرطبیعی گیلانغرب بارها نسبت به وضعیت بسیار نامناسب واحدهای خردایش قیرطبیعی در این شهرستان هشدار داد که چون در شهرک صنعتی و نزدیک شهر قرار دارند، آلایندگی آنها سلامت مردم را تهدید می‌کند و البته سایر واحدهای مجاور در شهرک صنعتی هم دچار مشکل شدند، اما این هشدارها هم راه به جایی نبرد.

جهانبخش مرجانی رییس انجمن صنفی معادن قیرطبیعی گیلانغرب، با اشاره به سابقه پیگیری برای راه‌اندازی شهرک تخصصی قیرطبیعی گیلانغرب، اظهار کرد: از سال 1394 این موضوع را پیگیری کردیم و حتی آن زمان برای کارهای اولیه و مطالعات نزدیک به 30 میلیون تومان هزینه کردیم، اما به دلیل بی تفاوتی سازمان صنعت، معدن و تجارت که تمایلی برای انجام این کار نداشت، راه به جایی نبردیم.

وی ادامه داد: اکنون نزدیک به هفت سال از آن زمان می‌گذرد و ما همچنان پیگیریم و واحدهای خردایش قیرطبیعی هم آمادگی دارند در شهرک جدید مستقر شوند، زیرا محل فعلی هم مشکلات فراوانی دارد.

رئیس انجمن صنفی معادن قیرطبیعی گیلانغرب با بیان اینکه همین حالا نیز با وجود تاکیدات مدیران استان آثار مثبتی از راه‌اندازی این شهرک مشاهده نمی‌شود، یادآور شد: مهمترین نکته بحث جانمایی این شهرک است که به گمان مسئولین محلی جانمایی شده، اما 25 کیلومتر از محل فعلی استقرار واحدها فاصله دارد که این امر تردد و هزینه‌های حمل و نقل را برای واحدها بسیار زیاد خواهد کرد و به علاوه رفت و آمد نیروی کار نیز دشوار خواهد بود.

مرجانی اضافه کرد: محلی که تعیین می‌شود باید جانمایی مناسبی خصوصا از نظر راه دسترسی داشته باشد تا واحدهای خردایش قیرطبیعی بتوانند در آن مستقر شوند.

وی تاکید کرد: فعلا کار در همین مرحله باقی مانده و راه به جایی نبرده است.

رئیس انجمن صنفی معادن قیرطبیعی گیلانغرب از وجود نزدیک به 40 کارگاه خردایش قیرطبیعی پراکنده در گیلانغرب یاد کرد که زمین مورد نیاز این واحدها 30 تا 40 هکتار است و بسیاری از آنها تمایل دارند در محل جدید مستقر شوند.

مرجانی با بیان اینکه شهرک تخصصی قیرطبیعی می‌تواند نمادی برای قیرطبیعی در ایران باشد، گفت: با راه‌اندازی این شهرک همه فعالیت‌های مرتبط با این حوزه در یک نقطه متمرکز خواهد شد که مزایای فراوانی دارد و حتی می‌تواند به یک بارانداز صادراتی هم تبدیل شود.

شناسه خبر 54678