شناسه خبر:54809
1401/2/10 09:49:51
دکتر علیرضا سلطان‌شاهی، دبیر کمیته حمایت از انقلاب اسلامی مردم فلسطین، به یک سوال مهم پاسخ داد:

چرا از فلسطین حمایت می‌کنیم؟

دبیر کمیته حمایت از انقلاب اسلامی حمایت از فلسطین را مبتنی بر اعتقاد ما خوانده و به تشریح و تبیین دیگر دلایل پرداخت.

سپهرغرب، گروه ایران و جهان- سمیرا گمار: آیا تا به حال از خودتان پرسیده‌اید که چرا فلسطین تا این حد برای ما مسلمان‌ها مهم است؟ و با وجود این همه مظلوم در جهان، چرا فلسطین مسئله اول جهان اسلام است؟ اهمیت این سرزمین و لزوم دفاع از آرمان آزادی قدس شریف به چه دلیل است و رسالت ما در این برهه از زمان چیست؟ و آیا قدس عزیز آزاد خواهد شد؟

آنچه در این گزارش می‌خوانید گفتگوی خبرنگار سپهرغرب با دکتر علیرضا سلطان‌شاهی، دبیر کمیته حمایت از انقلاب اسلامی مردم فلسطین و مولف، محقق و پژوهشگر مسائل فلسطین در رابطه سوالاتی است که در طلیعه بحث به آن اشاره شد. برای پرهیز از اطاله کلام متن گفتگو با وی را در ادامه بخوانید:

*نگاه ما به فلسطین همان نگاه امام (ره) است

دکتر علیرضا سلطان‌شاهی با بیان اینکه پرداختن به مسئله فلسطین در نگاه جمهوری اسلامی ایران با تبعیت از اصول امام راحل است، عنوان کرد: امام خمینی (ره) وقتی قیام خود را در سال 1342 آغاز کرد، مسئله فلسطین را در رأس امور قرار داده و همواره به آن توجه می‌کرد و بعد از پیروزی انقلاب اسلامی نیز این موضوع کماکان مورد توجه ایشان بود و در سخنرانی‌ها و فرمایشات ایشان نمود می‌یافت.

*چرا فلسطین برای ما مهم است؟

وی با اشاره به سه دیدگاه درخصوص علل توجه ما به مسئله فلسطین توضیح داد: برخی می‌گویند علت ورود ما به موضوع دفاع از فلسطین از سه حالت خارج نیست؛ عده‌ای معتقدند ماهیت دفاع ما کاملا اعتقادی بوده و اصول اعتقادی باعث حساسیت و توجه ما به فلسطین شده، اینکه قدس قبله اول ما بوده و پیامبران در آنجا متولد و مبعوث شده‌اند، دروازه آسمان است و... از این جهت مکان بسیار مقدسی بوده، توسط پلیدترین انسان‌های روی زمین اشغال شده و ما از این حیث دفاع می‌کنیم.

دبیر کمیته حمایت از انقلاب اسلامی مردم فلسطین اضافه کرد: برخی معتقدند امنیت و منافع ملی ما اقتضا می‌کند که از فلسطین دفاع کرده و موضعی متناسب با تامین منافع ملی خود داشته باشیم که عمده طرفداران این دیدگاه سیاسیون هستند و اغلب مسائل را با این دیدگاه ارزیابی کرده و معتقدند که به نسبت تاثیر مسائل باید موضع مناسب اتخاذ کنیم.

سلطان‌شاهی با اشاره به دلیل گروه سوم در دفاع از فلسطین، تصریح کرد: این گروه معتقدند دلیل حمایت، بوده و اینکه عده‌ای از مسلمان تحت فشار و آزار و اذیت متجاوزان هستند به حکم ارزش‌های انسانی باید از فلسطین دفاع کرد.

*ما بنا بر اعتقادمان به دفاع از فلسطین پایبندیم

وی با بیان اینکه هیچ یک از این سه دلیل را رد نمی‌کنم، ابراز کرد: از این سه عامل حتما یکی اصالت ذاتی داشته و دلیل اصلی است، مابقی نیز موثر هستند، اما دلیل اصلی ما در حمایت از آرمان آزادی قدس نیستند.

این نویسنده برجسته کشورمان، با تاکید بر دلیل اعتقادی حمایت ایران اسلامی از فلسطین عزیز، متذکر شد: امام راحل قبل از اینکه دولتی را پایه‌ریزی کنند نسبت به این مسئله از حیث اعتقادی حساس بوده و وظیفه اعتقادی خود می‌دانستند که از فلسطین حمایت کنند، بعد از انقلاب نیز به انحاء مختلف این مساله را مورد توجه قرار دادند.

سلطان‌شاهی ادامه داد: سطح برخورد امام (ره) در حوزه اعتقادی بیشتر از حوزه‌های دیگر است و ما هم باید از این حیث به موضوع نگاه کنیم ضمن اینکه مساله تامین امنیت ملی و انسانی ما نیز مهم و قابل توجه است.

*آیا خون مردم فلسطین رنگین‌تر است؟!

وی یادآوری کرد: دلیل انسانیِ صرف در توجه به فلسطین این ملاحظه را دارد که انسان‌های بسیاری در اقصی نقاط عالم تحت فشار ظلم و اشغالگری هستند پس باید به همان نسبت که به فلسطین حساسیم نسبت به آنها هم باشیم. آیا این گونه ایم؟ پاسخ این است که بله؛ ما از آن‌ها هم حمایت می‌کنیم اما دلیل ورودمان به مساله فلسطین صرفا انسانی نیست.

این محقق و پژوهشگر مسائل فلسطین ادامه داد: مردم بوسنی، افغانستان، کشمیر و... نیز تحت ستم هستند و همان اندازه برای ما ارزش دارند که مردم فلسطین و نمی توان گفت خون مردم فلسطین رنگین تر است اما چیزی که باعث شده به مردم فلسطین و قدس توجه ویژه داشته باشیم همان بحث اعتقادی است که عرض کردم.

*هزینه ایران در فلسطین چگونه قابل توجیه است؟

سلطان‌شاهی در ادامه سخنان خود به خبرنگار سپهرغرب گفت: ما باید این را بپیذیریم که در خصوص فلسطین راهبردی داریم که متفاوت از دیگران است، شاید از نظر مالی کشورهایی باشند که بیشتر از ما در حوزه فلسطین هزینه کنند مثلا بعد از جنگ غزه تقبل ساخت هزار واحد مسکونی را بپیذیرند یا تاسیسات آب و برق و سواحل آنجا را بازسازی کنند یا هزینه‌هایی نظیر این، که کم نیست و توسط اکثر کشورهای حوزه خلیج فارس اتفاق می‌افتد. اما هزینه ما در آنجا متناسب با راهبردی است که نسبت به کل مساله فلسطین اتخاذ می‌کنیم.

*هیچ کشوری در دنیا نیست که یک گلوله به فلسطین کمک کند!

وی یادآوری کرد: در حال حاضر هیچ کشوری در دنیا نیست که یک گلوله به فلسطین کمک کند! اما جمهوری اسلامی این کار را کرده و از آن دفاع هم می‌کند چون معتقد است تنها راهبرد حل مساله فلسطین مقاومت است، همان طور که امام راحل فرمودند مساله فلسطین جز با مسلسل‌های متکی بر ایمان حل نخواهد شد.

پژوهشگر مسائل فلسطین تاکید کرد: راهبرد ما متناسب با این اصل بوده و زمانی که اصولی باشد مطمئن تر و هزینه اش یقینا بسیار کمتر از هزینه‌های دیگر مثل ساخت خانه و تعمیر تاسیسات و کمک پزشکی و... است چراکه ما معتقدیم به اینکه مردم آنجا به چه نیاز دارند.

سلطان‌شاهی اضافه کرد: در حال حاضر وقتی بتوانی برای یک عملیات استشهادی با برافروخته شدن انتفاضه نسبت به نابودی رژیم صهیونیستی قدم برداری، طبیعی است که از این طریق گام برداری، حال اینکه چه هزینه و آورده ای برای کشور ما دارد نیازمند ارزیابی دقیق از سوی استراتژیست‌های جمهوری اسلامی است.

*همه کشورهای دنیا بنا بر راهبردهای خود در کشورهای دیگر هزینه می‌کنند

وی با بیان اینکه همه کشورهای دنیا نسبت به اهداف خود در سیاست‌های داخلی و خارجی باید هزینه‌هایی را بپردازند، افزود: در حال حاضر فلسطین به عنوان یکی از مسائل مورد توجه ما در سطح خارجی بوده و باید بابت آن هزینه پرداخت شود، ضمن اینکه این هزینه هم کاملا به نفع جمهوری اسلامی و در خدمت آرمان‌های انقلاب است، اینکه ما تصور کنیم می‌توانیم آرمان انقلاب را بدون هزینه در سطح جهان پیگیری کنیم اشتباه است.

دبیر کمیته حمایت از انقلاب اسلامی مردم فلسطین با تاکید بر لزوم حساسیت همه مردم در همه سطوح نسبت به مساله فلسطین، افزود: مردم باید یقین بدانند هزینه ما خیلی کمتر از هزینه ای است که برخی تصور می‌کنند و در مقابل، آورده و دستاوردهای ما بسیار بیشتر از حدی است که تصور می‌شود و البته طبیعی است که این هزینه‌ها در ارزیابی‌های استراتژیک هر کشوری غیر قابل اجتناب است.

*صدای مردم آمریکا درآمده!

سلطان‌شاهی با اشاره به سرمایه‌گذاری کشورها برای تأمین منافع خود، اذعان کرد: ببینید آمریکا در سایر کشورهای چه اقداماتی برای حفظ منافع خود دارد، فقط یک مورد آن کمک‌های مستمر آمریکا از محل مالیات مردمی به رژیم صهیونیستی است که با اعتراض جدی مردم آمریکا مواجه است، فارغ از آن کشورهای منطقه هم این گونه‌اند، ببینید امارات متحده عربی چه هزینه‌هایی در کشورهای همجوار خود برای رسیدن به اهداف راهبردی خود انجام داده و در یمن، سودان، سوریه، افغانستان و فلسطین چه دخالت‌هایی می‌کند. قطر نیز این گونه است و در بسیاری از کشورهای خود منشاء اثر بوده که یکی از موارد آن، هزینه کردن است.

وی اعلام کرد: مسئله حائز اهمیت این است که ما نه باید مساعدت‌های خود به فلسطین را انکار کنیم و نه آن را بدون توضیح بگذاریم، این یک واقعیت است که ما در این میان اهدافی راهبردی داریم و متناسب با آن هزینه هم می‌کنیم، این طور نیست که هیچ کشوری نیست که نخست مسائل خود را حل کرده و بعد سراغ مسائل دیگر برود. هر کشوری در دنیا ضمن اینکه با اقسام مشکلات داخلی و خارجی است اهداف راهبردی خود را در جاهای دیگر پیگیری می‌کند.

*علت شکست جریان‌های ملی‌گرا در فلسطین چیست؟

این پژوهشگر مسائل فلسطین در ادامه سخنان خود خاطرنشان کرد: وقتی هنوز انقلاب اسلامی به پیروزی نرسیده بود کل فعالیت‌های مردم فلسطین در مواجهه با رژیم صهیونیستی در حمایت دولت‌های عربی از فلسطین خلاصه می‌شد که تا قبل از کنار کشیدن از صحنه، 4 جنگ با اسرائیل داشتند آن هم فقط به خاطر آرمان فلسطین که در همه این جنگ‌ها به جز یک مورد شکست خوردند و نه تنها قدس آزاد نشد بلکه تعدادی از سرزمین‌های خود مثل مصر و سوریه را نیز از دست دادند.

سلطان‌شاهی در ادامه افزود: بعد از اینکه دولت‌ها نتوانستند کاری از پیش ببرند، گروه‌های فلسطینی یعنی جریان‌های ملی‌گرا، سوسیالیستی و مارکسیستی وارد فضای مبارزاتی شده، بعد از مدتی خسته شدند و مسیر صلح و سازش را در پیش گرفتند مثل سازمان آزادیبخش فلسطین که پذیرفت با اسرائیل مذاکره کند و هنوز هم نتوانسته به نتیجه‌ای دست پیدا کند.

وی بیان کرد: این گروه‌ها نیز ناکارآمدی خود را نشان دادند، چون اصول مبارزه را در نظر نگرفته و انتخاب مردم و قدرت ایمان که با رهبری واحد می‌توانست به نتیجه برسد را نادیده گرفتند.

این نویسنده کشور یادآوری کرد: با پیروزی انقلاب اسلامی ایران وجه دیگری از مبارزه وارد عرصه شده و آن محوریت اسلام بود، مردم مسلمان فلسطین با به کارگیری این شیوه گروه‌های جدیدی از جمله جنبش جهاد اسلامی و جنبش مقاومت اسلامی را شکل دادند و با محوریت اسلام مبارزه را آغاز کردند.

سلطان‌شاهی اضافه کرد: البته پیش از این، ما در منطقه الگویی ارائه کردیم که اگر همه کشورها به شکل تام و تمام به آن متمسک شده و توجه کنند یقینا ما در رسیدن به هدف و آرمان‌های قدس شریف مطمئن‌تر عمل خواهیم کرد و آن الگوگیری از حزب‌الله است که نمونه تربیت شده به‌دست انقلاب اسلامی است، این که به چه نحو به اشغالگری خاتمه داد و در حال حاضر چگونه برخورد می‌کند که توانسته مهم‌ترین تهدید رژیم صهیونیستی باشد قابل تامل است، ضمن اینکه گروه‌ها و جریان‌های اسلامی هر زمان به این شکل عمل کردند موفق شدند و وقتی منحرف و یا خسته شدند از نتیجه مطلوب باز ماندند.

وی ابراز کرد: ما یقینا تا رسیدن به الگوی مطلوب کار داریم، اگر مردم فلسطین و گروه‌های اسلامی می‌خواهند به نتیجه مطلوب برسند باید الگوی تام و تمام جمهوری اسلامی که همان حزب‌الله است را مورد توجه قرار دهند. حزب‌الله نتیجه سرمایه‌گذاری درست ما در بازآفرینی یک الگوی تام و تمام از انقلاب اسلامی در یک کشور مسلمان در منطقه بود و ما می‌توانیم امیدوار باشیم، اما لازمه این امید وجود شرایطی است که بازیگران این صحنه یعنی مردم، گروه‌های مبارز، دولت‌های عربی و اسلامی فراهم کنند.

*یک واقعیت تلخ و غیر قابل انکار

دبیر کمیته حمایت از انقلاب اسلامی مردم فلسطین در پایان سخنان خود با اشاره به وجود یک واقعیت تلخ در خصوص مساله فلسطین بیان کرد: اگر همه شرایط هم فراهم شد باید متوجه خیانت سران دولت‌های عربی باشیم که نمی‌توان به سادگی از آن گذشت؛ وقتی مجاهدت گروه‌های فلسطینی وجود دارد، مبارزه و حماسه هست، خواست مردم قوی است اما سران کشورهای عربی و جریان‌های سازشکار با اسرائیل، رابطه برقرار می‌کنند همه چیز خراب می‌شود، مثل عادی‌سازی روابط که امارات، سودان، بحرین و عربستان با اسرائیل دارند یا کشورهای دیگری به صورت مخفی ارتباط برقرار کرده‌اند؛ این‌ها خنجرهایی است بر پشت مردم فلسطین و ما را از اهداف دور می‌کند که اگرچه هدف را نابود نمی‌کند اما سرعت ما را کم می‌کند.

شناسه خبر 54809