شناسه خبر:54812
1401/2/10 12:07:53

سپهرغرب، گروه خبر: فرماندار ویژه شهرستان ملایر گفت: نظام‌های میراث کشاورزی مهم جهانی (جیاس) انگور دره جوزان ملایر نیازمند یک برنامه عملیاتی و چشم‌انداز یک یا چهار ساله است و سهم هر دستگاهی در اجرا و تخصیص اعتبارات باید مشخص شود.

«سلمان اسماعیلی» روز پنجشنبه در نشست سیاست‌گذاری برنامه عملیاتی پروپوزال جیاس انگور دره جوزان شهرستان ملایر اظهار کرد: کشمش و انگور بخشی از هویت فرهنگی و تاریخی ملایر است.

وی با بیان اینکه انگور و کشمش به معیشت مردم ملایر گره خورده و این چرخه نباید دچار مشکل شود، افزود: درحال حاضر هزاران نفر از مردم این شهرستان در این صنعت مشغول به فعالیت هستند و هیچ راهکار دیگری برای جایگزین کردن این تعداد شغل وجود ندارد.

فرماندار ویژه ملایر ثبت جهانی نظام تولید انگور دره جوزان ملایر را اقدامی مهم و ماندگار خواند و گفت: پس از ثبت جهانی انگور تاکنون اقدامات به نحو شایسته‌ای پیش نرفته و در برنامه‌ریزی و جذب اعتبارات با مشکلاتی مواجه بوده است.

اسماعیلی با تأکید بر اینکه در حوزه انگور و کشمش نیازمند کار جدی و برنامه‌ریزی عملیاتی هستیم، ادامه داد: ستاد و دبیرخانه جیاس انگور ملایر در فرمانداری و حوزه معاونت برنامه‌ریزی و توسعه تشکیل شده و کمیته این ستاد باید به‌سرعت راه‌اندازی و احیا شود و این یک مأموریت ملی و جهانی است.

وی بر لزوم تشکیل کمیته‌های زیرمجموعه ستاد نیز تأکید کرد و افزود: چشم‌انداز یک و یا چهارساله و سهم هر دستگاهی در حوزه اجرا و تخصیص اعتبارات باید مشخص شود.

   بازار اروپا، هدف اصلی انگور و کشمش ملایر

فرماندار ویژه ملایر به‌روزرسانی پروپوزال و برنامه‌های جیاس انگور ملایر را ضرورتی مهم برشمرد و گفت: در حوزه انگور و کشمش رقبای سرسختی در داخل و خارج از ایران داریم و نباید بازارهای این صنعت را از دست بدهیم.

به گفته وی در حوزه مارکتینگ، برندینگ، صنایع تبدیلی و تکمیلی و بسته‌بندی انگور و کشمش باید ورود جدی داشته باشیم و سهم بخش خصوصی و دانش‌بنیان‌ها نیز در این عرصه مشخص شود.

اسماعیلی با بیان اینکه در تحقق شعار سال انگور و کشمش یک بخش مهم و اثرگذار است، اظهار کرد: برنامه‌های مرتبط با این صنعت خیلی در حوزه ترویج، بازاریابی و تجاری‌سازی اجرایی نشده و نیازمند برنامه‌ عملیاتی است.

وی انگور و کشمش را صنعتی پول‌ساز و ارزآور دانست و گفت: این صنعت به‌شدت ارزآور است و نباید بازار اورپا را از دست بدهد.

فرماندار ویژه ملایر تأکید کرد: با انگیزه، اراده و وحدتی که در مجموعه استان و شهرستان وجود دارد، روزهای خوبی برای این صنعت راهبردی، پول‌ساز، ارزآور و اشتغال‌آفرین در پیش است.

نماینده مردم ملایر در مجلس شورای اسلامی نیز گفت: مدل سنتی که میزان تولید انگور ملایر را در هر هکتار به 23 تُن رسانده، باید حفظ شود.

هادی بیگی‌نژاد حضور خانواده‌ها، زیست‌بوم، خاک کردن مودارهای انگور در فصل زمستان، آبیاری نوین و اجرای طرح فراز را ازجمله ضرورت‌های نظام تولید انگور دانست و افزود: باید روی استانداردسازی، برندینگ و تازه‌خوری انگور و کشمش کارهای ویژه‌ای صورت گیرد.

وی با بیان اینکه در این حوزه نیازمند یک سند مشترک هستیم، ادامه داد: دانشگاه ملایر باید آزمایشگاهی برای استانداردسازی انگور که مورد پسند کشورهای هدف صادراتی باشد، اختصاص دهد.

شناسه خبر 54812