شناسه خبر:55222
1401/2/22 09:18:23

سپهرغرب، گروه خبر - طاهره ترابی‌مهوش: مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان همدان گفت: طی سال‌جاری در نظر داریم در حوزه نهالکاری به‌صورت جدی به عنوان نهاده جنگلی ورود کنیم.

استان همدان یکی از استان‌هایی است که روند کندی در اجرای طرح جنگل‌کاری طی سالجاری نسبت به سال‌های قبل داشته و به نظر می‌رسد هنوز آن طور که شایسته است این موضوع مرود توجه متولیان امر قرار نگرفته، بر این اساس و برای کسب اطلاعات بیشتر در این خصوص، گفتگویی با اسفندیار خزایی مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان همدان ترتیب داده‌ایم که در ادامه آن را می‌خوانید:

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان همدان با تأکید براینکه احیای جنگل‌های منطقه زاگرس در استان همدان همچنان به قوت خود ادامه دارد، گفت: استان همدان به دلیل میزان ارتفاعی که از سطح دریا دارد، درعین حال آب موجود دراستان از حوزه آبریز این استان وارد سایر استان‌ها شده و هیچ آبی وارد استان نمی‌شود، کم‌جنگل بوده و بیش از جنگل از نعمت مراتع خوبی برخورداراست.

اسفندیار خزایی بابیان اینکه بازمانده‌هایی از جنگل‌های زاگرسی در استان همدان وجود دارد که به دنبال احیا و گسترش آن هستیم، افزود: درحال حاضر در دو ناحیه رویشی در همدان شامل جنوب استان و در مناطقی مانند نهاوند، تویسرکان، اسدآباد و ملایر و در شمال استان و منطقه فامنین نوارهای باریکی از جنگل‌های زاگرسی دیده می‌شود به همین منظور طرح‌های توسعه‌ای در حوزه جنگل‌کاری تهیه‌شده دراین مناطق همچون گذشته در دستورکار بوده و در حال انجام است.

وی با اشاره به رویش یک‌هزارو 658 گونه گیاهی دراستان همدان، اذعان کرد: از این تعداد 80 گونه مختص گونه‌های جنگلی، درختی و درختچه‌ای است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان همدان عنوان کرد: معدود جنگل‌های جنوب استان همدان نیز بازمانده جنگل‌های زاگرسی بوده و جنگل‌های شمال استان همدان بازمانده جنگل‌های ایرانی و تورانی هستند، به همین دلیل طی سال‌های گذشته در جنوب استان به‌ویژه منطقه نهاوند طرح بوم‌سازگان جنگل‌ها را اجرا کردیم.

خزائی با اشاره به اینکه توسعه جنگل از سال 97 از محل اعتبارات صندوق توسعه ملی آغاز شده است، گفت: ارتقای تاج پوشش جنگل‌های استان همدان مهم‌ترین هدف این سازمان از اجرای طرح‌های جنگل‌کاری، توسعه و غنی‌سازی جنگل‌ها است؛ در واقع در تلاشیم با احیای مناطق جنگلی استان همدان و متراکم‌سازی آن‌ها از ظرفیت‌های موجود در جنگل‌ها بهره‌مند شویم.

وی با بیان اینکه امسال در نظر داریم در بحث نهال‌کاری به صورت جدی به عنوان نهاده جنگلی ورود داشته باشیم، ابراز کرد: در استان، نهال‌کاری با نیاز آبیاری کم مورد توجه خواهد بود به طوری‌که بیشتر درختان بلوط، سرو نقره‌ای، زالزالک، ارژن، داغ داغان، سنجد، بادامک و بادام در مراتع کاشته‌ایم.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان همدان ادامه داد: ما دراستان همدان هم‌اکنون 905هزار هکتار اراضی منابع طبیعی داریم که 822 هزار هکتار آن مراتع و 42 هزار و 567 هکتار آن جنگل‌های طبیعی، اراضی جنگلی، ذخیره‌گاه جنگلی، پارک جنگلی و جنگل‌کاری حاشیه جاده‌ها است.

خزایی با تأکید براینکه تاکنون یک‌هزار هکتارجنگل‌کاری انجام شده که سالانه بر این جنگل‌کاری غنی سازی با بذر و نهال انجام می‌پذیرد، گفت: باوجود اینکه تنها یک درصد از مراتع کشور در استان همدان قرار دارد، ولی پوشش خوب گیاهی در این مراتع باعث شده تا 3 درصد از علوفه کشور در مراتع استان همدان تولید شود.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان همدان گفت: آنچه اهمیت دارد این است که مردم باید بدانند اجرای این طرح‌ها و نهال‌کاری‌ها برای اینکه تبدیل به جنگل‌های مناسبی شوند به 20 سال زمان نیاز دارد، به همین دلیل این سایت‌ها در طول این مدت نباید آسیب دیده یا در آنها آتش‌سوزی رخ دهد، پس انتظار داریم مردم این نکات را رعایت کرده و در حفظ منابع طبیعی و جنگل‌ها ما را یاری کنند.

وی افزود: با جنگل‌کاری می‌توان به رشد سرانه فضای سبز، ارتقای پایداری محیط زیست، حفظ منابع آب و خاک و جذب گردشگر بیشتر و توسعه اکوتوریسم امیدوار بود.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان همدان ادامه داد: وقوع سیل و خسارات مالی و جانی اهمیت توجه به طرح‌های آبخیزداری از جمله جنگل‌کاری را بیشتر نمایان می‌کند و اجرای این طرح‌ها مهم‌ترین و مؤثرترین راهکار برای جلوگیری از آثار مخرب سیلاب است.

خزایی با بیان اینکه بروز معضلات خشک‌سالی، فرسایش خاک، تهدید‌ها و تخریب‌های ناشی از آن، مؤید اهمیت توجه به طرح‌های آبخیزداری و آبخوان‌داری برای حفظ منابع پایه آب و خاک است، بیان کرد: بسیاری از کشور‌های توسعه‌یافته برای جلوگیری از سیلاب‌ها به توسعه عملیات آبخیزداری از جمله تقویت و توسعه پوشش گیاهی، احیای جنگل‌ها و احداث بند‌ها و سازه‌های آبخیزداری روی آورده‌اند.

وی اظهار کرد: علی‌رغم تأثیر طرح‌های آبخیزداری در تقویت سفره‌های آب زیرزمینی، جلوگیری از فرسایش خاک، رسوب، حفظ و احیای پوشش گیاهی، این طرح‌ها با کمبود اعتبار مواجه بوده و نیازمند توجه بیش از پیش و ویژه مسؤولان است.

این مسئول استانی در پایان سخنان عنوان کرد: آبخیزداری راه مؤثری برای مهار آب و حفاظت از جنگل‌ها و مراتع است و نهاد‌های اجرایی با توجه به خسارت‌های متعدد ناشی از سیلاب ها، رواناب‌ها و فرسایش خاک باید در اجرای این طرح‌ها بیش از پیش، به منابع طبیعی کمک کنند.

 

شناسه خبر 55222