شناسه خبر:55340
1401/2/25 09:34:40

سپهرغرب، گروه خبر: معاون محیط طبیعی و تنوع زیستی اداره کل حفاظت محیط زیست استان مرکزی گفت: تالاب میقان اراک در زمستان سال گذشته، میزبان 53 گونه پرنده مهاجر بود.

زهره موسوی افزود: تالاب میقان اراک یکی از 105 منطقه مهاجرت پرندگان مهاجر در دنیا است و سالانه تا 20 هزار قطعه پرنده مهاجر در گونه‌های مختلف زیستی به این تالاب مهاجرت می‌کنند.

وی بیان کرد: درنا، فلامینگو، اردک سرسبز، خوتکا، تنجه و غازهای وحشی از اصلی‌ترین پرندگان مهاجر تالاب میقان اراک هستند.

معاون محیط طبیعی و تنوع زیستی اداره کل حفاظت محیط زیست استان مرکزی، ادامه داد: تالاب میقان اراک به عنوان استراحتگاه میان راهی پرندگان در پدیده کوچ از اهمیت بالایی برخوردار است و در صورت عدم تامین حقابه زیست محیطی تالاب میقان از محل رودخانه‌های منطقه یا پساب خروجی تصفیه خانه اراک و احتمال خشک شدن قسمت وسیعی از عرصه تالاب میقان در سال‌های آینده علاوه بر تحت الشعاع قرار گرفتن مطلوبیت زیستگاه پرندگان مهاجر چالش‌های زیست محیطی زیادی از جمله پراکنش گرد و غبار را ایجاد می‌کند.

موسوی اظهار کرد: از سال 2006 هر ساله دومین شنبه ماه می‌که امسال مصادف با 24 اردیبهشت است، به نام روز جهانی پرندگان مهاجر نامگذاری شده و هدف از برگزاری این روز، آگاه کردن مردم به درک اهمیت حضور پرندگان در محیط‌های طبیعی و ترغیب جوامع محلی به مشارکت فعال در شناخت و حفاظت از پرندگان مهاجر است.

وی با اشاره به اینکه روز جهانی پرندگان مهاجر رویدادی بین‌المللی است که در آن بر اهمیت وجود پرندگان مهاجر برای حفظ تعادل زمین، اکوسیستم و انسان تأکید شده است، افزود: کوچ یا مهاجرت پرندگان به سفرهای منظم فصلی گفته می‌شود که بسیاری از گونه‌های پرندگان در پاسخ به تغییرات آب و هوا، دسترسی به مواد غذایی، و یا زیستگاه انجام می‌دهند.

معاون محیط طبیعی و تنوع زیستی اداره کل حفاظت محیط زیست استان مرکزی ادامه داد: شعار روز جهانی پرندگان مهاجر امسال، «به خاطر پرنده‌ها شب‌ها نور چراغ‌ها را کم کنید» است.

موسوی بیان کرد: در حقیقت میزان نورهای مصنوعی در جهان هر ساله بیشتر شده به طوری که هر ساله میزان افزایش سالانه حداقل 2 درصد برآورد شده است و این نورها بر زندگی بسیاری از پرندگان اثر منفی دارد و سبب اختلال در جهت یابی درست پرندگان مهاجر به هنگام پرواز شبانه می‌شود.

وی تاکید کرد: این مهم تهدیدی جدی برای پرندگان مهاجر است و به همین دلیل در سال جاری کمپین روز جهانی پرندگان مهاجر قصد دارد تا با شعاری کوتاه توجه جامعه را به این نکته معطوف کند تا با کاهش استفاده غیرضروری از نورهای مصنوعی در طول شب از نتایج منفی آن بر پرندگان کاسته شود.

شناسه خبر 55340