شناسه خبر:56041
1401/3/10 09:11:22

سپهرغرب، گروه خبر: بیمارستان 376 تختخوابی ایلام، مهم‌ترین طرح سلامت در حوزه درمان استان محسوب می‌شود که با گذشت 12 سال از کلنگ‌زنی آن هم‌اکنون با 99 درصد پیشرفت فیزیکی در مراحل نهایی و بهره‌برداری قرار دارد.

با بهره‌برداری از بیمارستان 376 (رازی) ایلام بسیاری از مشکلات و چالش‌های استان در زمینه خدمات درمانی رفع خواهد شد و زمان کمی تا راه‌اندازی آن باقی مانده است.

کلنگ بیمارستان 376 تختخوابی ایلام 12 سال پیش به زمین زده شد و در این مدت طولانی با چالش‌های فراوانی مواجه بود، پروژه‌ای که قرار بود در کمترین زمان ممکن کمکی به تأمین زیرساخت‌های بهداشتی و درمانی شهروندان ایلامی باشد و مقصدی برای توریسم‌درمانی در کشور به حساب آید اما با وجود هزینه‌های میلیاردی این پروژه همچنان افتتاح نشد.

کارشناسان جانمایی این بیمارستان را نامناسب اعلام کردند حتی رئیس وقت دانشگاه علوم پزشکی ایلام نیز این موضوع را تأیید کرد اما اقدامات ایمنی، فنی و مهندسی آن را قابل قبول دانست.

این بیمارستان قرار بود طی چهار سال به بهره‌برداری برسد اما با توجه به شرایط و مشکلات پیش آمده راه‌اندازی آن بسیار طولانی شد.

سال گذشته نیز قرار بود با وجود کمبود تجهیزات این بیمارستان افتتاح شود اما با اعتراض بسیاری مواجه شد و با دستور استاندار قرار شد این پروژه عظیم تا پایان خرداد ماه به بهره‌برداری برسد.

از دیگر مشکلاتی که این بیمارستان بهمن‌ ماه سال گذشته با آن مواجه شد آتش‌سوزی در زیرزمین و طبقه اول بود که خسارت‌های زیادی را به این پروژه وارد کرد.

وقوع این آتش‌سوزی و ارتفاع بالای بیمارستان یک تلنگر جدی به مسئولان برای لزوم تجهیز آتش‌نشانی ایلام به نردبان هیدرولیکی بود و کمبود امکانات در استان را آشکارتر ساخت.

یکی دیگر از چالش‌های پیش روی این پروژه، خط انتقال فاضلاب دانشگاه علوم پزشکی و بیمارستان رازی ایلام به‌طول چهار و نیم کیلومتر و با قطر 315 میلیمتر است که قرار شده است به‌زودی به بهره‌برداری برسد.

استاندار ایلام نیز بر افتتاح این پروژه به‌عنوان یکی از مهم‌ترین پروژه‌های استان عنوان و تأکید کرد حداکثر تا پایان خرداد باید به بهره‌برداری برسد.

با توجه به مشکلات فراوان در حوزه درمان ایلام و نبود بیمارستان مجهز با افتتاح این بیمارستان پس از 12 سال بسیاری از مشکلات ازجمله عدم سفر به شهرهای دیگر کاهش هزینه‌ها را نیز به‌دنبال دارد.

  بیمارستان رازی ایلام باید تا پایان خردادماه به بهره‌برداری برسد

استاندار ایلام در این خصوص گفت: بیمارستان 376 تختخوابی شهر ایلام تا پایان خرداد باید افتتاح شود.

حسن بهرام‌نیا اظهار کرد: فاز نخست بیمارستان 376 تختخوابی شهر ایلام به‌عنوان یکی از مهم‌ترین پروژه‌های استان حداکثر تا پایان خرداد باید به بهره‌برداری برسد.

وی با انتقاد از تأخیر سه هفته‌ای برای امضا و انعقاد قرارداد با آب و فاضلاب استان برای تکمیل بیمارستان اظهار کرد: این بیمارستان یکی طرح‌های استان محسوب می‌شود و تأخیر چند باره در تکمیل این پروژه به هیچ عنوان پذیرفتنی نیست.

استاندار ایلام با تأکید بر تسریع در تکمیل بیمارستان 376 تختخوابی شهر ایلام افزود: فاز نخست بیمارستان 376 تخختوابی تا پایان خرداد باید افتتاح شود.

بهرام‌نیا با بیان اینکه مشکل مالی برای تکمیل فاز نخست بیمارستان 376 تختخوابی ایلام وجود ندارد، تأکید کرد: چنانچه فاز نخست طبق زمانبندی تعیین شده به بهره‌برداری برسد برای تکمیل دیگر فازها متناسب با نیاز تلاش خواهیم کرد.

وی اضافه کرد: به علت آتش‌سوزی و دیگر مشکلات ازجمله نبود تجهیزات افتتاح این مجموعه به تأخیر افتاد و تلاش داریم در اسرع وقت و حداکثر تا پایان خرداد فاز نخست این مجموعه به بهره‌برداری برسد.

وی یادآور شد: طی بازدیدی که از روند کار انجام شد، مقرر شد مابقی فازهای این مجموعه متناسب با اعتبارات و نیروهای مورد نیاز به بهره‌برداری برسد.

  طرح انتقال فاضلاب بیمارستان 374 تختخوابی ایلام به‌زودی بهره‌برداری می‌شود

معاون بهره‌برداری و توسعه فاضلاب استان ایلام نیز در خصوص انتقال فاضلاب این بیمارستان گفت: طرح انتقال فاضلاب بیمارستان 374 تختخوابی بانگنجاب ایلام در آینده نزدیک به بهره‌برداری و وارد مدار می‌شود.

محمد پیرباوه‌پور اظهار کرد: پروژه خط انتقال فاضلاب دانشگاه علوم پزشکی و بیمارستان رازی ایلام بطول چهار و نیم کیلومتر و با قطر 315 میلی‌متر از جنس پلی‌اتیلن کاروگیت در حال اجراست.

وی افزود: طی چند هفته آینده، خط فاضلاب دانشگاه علوم پزشکی ایلام قابلیت اتصال به شبکه را دارد.

معاون بهره‌برداری و توسعه فاضلاب استان ایلام یادآور شد: تصفیه‌خانه فاضلاب شهری فقط برای تصفیه فاضلاب خانگی طراحی و اجرا شده و از لحاظ مهندسی و اصول تصفیه فاضلاب بیمارستان کیفیتش با فاضلاب خانگی متفاوت است.

پیرباوه‌پور بیان کرد: دانشگاه علوم پزشکی باید قبل از وارد کردن فاضلاب تولیدی، نسبت به انجام فرآیند پیش تصفیه اقدام کند تا سطح کیفی پساب به سطح کیفی فاضلاب خانگی برسد و در روند تصفیه فاضلاب خانگی در محل تصفیه‌خانه فاضلاب شهر ایلام اختلالی ایجاد نکند.

  فاز نخست بیمارستان رازی به‌زودی افتتاح می‌شود

مدیر بیمارستان 376 تختخوابی رازی ایلام نیز در خصوص تجهیزات و پیشرفت فیزیکی این بیمارستان گفت: بیمارستان 376 تختخوابی ایلام با 99 درصد پیشرفت فیزیکی در صورت مواج نشدن با مشکل غیرمترقبه بزودی افتتاح و به بهره‌برداری می‌رسد.

علی محمدزاده اظهار کرد: با توجه به برنامه‌ریزی‌های لازم برای افتتاح فاز نخست این بیمارستان تمام تلاش مسئولان افتتاح به‌موقع این پروژه است.

وی افزود: اعتبار این فاز نخست این پروژه عظیم با ضریب تعدیل با توجه به این مدت طولانی حدود یک هزار میلیارد تومان است و اعتبار برای فاز دوم آن نیز بسیار سنگین و نیازمند تأمین اعتبار می‌باشد.

وی ادامه داد: تجهیزات ساختمانی این پروژه نیز به تجهیزات زیرساختی و درمانی تقسیم می‌شود که تأمین آب، برق، فاضلاب و گاز ازجمله این تجهیزات زیرساختی است و در حال انجام است و هیچگونه مشکلی در این زمینه وجود ندارد.

مدیر بیمارستان 376 تختخوابی رازی ایلام یادآور شد: تجهیزات درمانی نیز شامل دستگاه‌های بیمارستان ازجمله آزمایشگاه،داروخانه و آی‌سی‌یو است که ثبت سفارش و تأمین اعتبار شده‌اند و در حال انجام هستند.

محمدزاده به طراحی قدیمی این بیمارستان اشاره کرد و گفت: با توجه به قدیمی بودن طراحی بیمارستان رازی دستگاه‌های نظیری از جمله دستگاه سی‌تی اسکن بدلیل مدرن بودن باید از نظر فنی جانمایی آن‌ها تغییر یابد و این کار نیز تا 90 درصد پیشرفت داشته و در حال انجام است.

وی در بخش دیگری از سخنانش در خصوص فاز بعدی بیمارستان افزود: فاز بعدی بیمارستان و پرهزینه‌ترین بخش ازجمله تجهیز و راه‌اندازی اتاق جراحی 9 گانه و درمانگاه است که سنگین‌ترین بخش و نیازمند تأمین اعتبار حدود 150 میلیارد تومان است.

بیمارستان 376 تختخوابی شهر ایلام در 65 هزار مترمربع در حال حاضر دارای 99 درصد پیشرفت فیزیکی است.

شناسه خبر 56041