شناسه خبر:56382
1401/3/21 09:13:30
استاندار همدان خطاب به فرمانداران و مدیران دستگاه‌های اجرایی:

کلیشه‌ها را رها کرده و ابتکار عمل داشته باشید

سپهرغرب، گروه خبر - سمیرا گمار: استاندار همدان با تأکید بر لزوم ثبت آمار صحیح اشتغال ایجادشده، خطاب به فرمانداران گفت: کلیشه‌ای عمل نکنید و به دنبال ابتکار عمل باشید؛ اینکه ما دولتی‌ها دور هم جمع شده و از یکدیگر تعریف و تشکر کنیم، چیزی عاید استان نمی‌شود.

علیرضا قاسمی‌فرزاد روز پنجشنبه در جلسه کارگروه اقتصادی، اشتغال و سرمایه‌گذاری استان که با حضور معاون اقتصادی وی، فرمانداران، مدیران دستگاه‌های اجرایی و مدیران بخش خصوصی در سالن جلسات شهدای استانداری برگزار شد، با اشاره به وجود تناقض در وضعیت آمار استان، عنوان کرد: در جلسه با مدیران دستگاه‌های اجرایی می‌بینیم ارائه آمارها روی نمودارها، جدول‌ها و گزارش‌ها خوب است؛ اما در واقعیت بیکاری و فقدان شغل مناسب به چشم می‌خورد.

* دغدغه مردم همدان بیکاری است

این مقام مسئول ادامه داد: بنده در همه بازدیدها، مراسم‌ها، نماز جمعه، مناسبت‌ها و جلسات عموماً با یک مسئله مواجه هستم و آن اشتغال است، حتی در بازدید از بیمارستان هم دغدغه مردم و شِکوه آن‌ها از بیکاری است.

وی با تأکید بر اینکه بررسی بودجه 1401 نشان می‌دهد استان در رتبه 23 قرار دارد، گفت: استان‌های هم‌جوار ما در اعتبارات جاری و تملکی بعضاً دوونیم تا سه برابر ما بودجه دارند! علت این مسئله همان آمارهایی است که ارائه می‌شود؛ آمارهای غیر واقعی راه جذب بودجه‌ای که حق استان است را می‌بندد.

   بیکاری استان حدود 20 درصد است و نه هفت‌ونیم درصد!

استاندار همدان منشأ بخشی از مشکلات کشور را آمارهای غلط خواند و توضیح داد: وقتی آمار غلط باشد، همه برنامه‌ریزی‌ها را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد؛ هم‌اکنون نیز ما دچار نوعی تغافل هستیم. بیکاری ما هفت‌ونیم درصد عنوان می‌شود، درحالی که با احتساب 12.5 درصد اشتغال ناقص، بیکاری استان حدود 20 درصد است.

   در ارائه آمار جسارت و شجاعت داشته باشیم

قاسمی‌فرزاد اضافه کرد: ارائه آمار واقعی پایه‌های اشتغال استان را بر مبنای درست می‌سازد، باید جسارت و شجاعت داشته باشیم و اشکالات را هم بگوییم؛ آیا این به معنای نفی عملکرد مدیران قبلی است؟ خیر آن‌ها کار کرده‌اند، اما آنچه با آن مواجه هستیم وضعیت موجود است؛ عملکرد ما نیز در آینده مورد قضاوت قرار خواهد گرفت.

    نهضت ملی مسکن اشتغال‌زا است

وی با بیان اینکه باید وضعیت فعلی را بدون قضاوت رصد کرد، افزود: ایجاد اشتغال باید دغدغه همه ما باشد، کما اینکه با نهضت ملی مسکن فضای لازم برای این امر فراهم است و اشتغال در بحث مسکن بسیاری از مشاغل را در بخش‌های مختلف تولید و خدمات فعال می‌کند.

استاندار همدان متذکر شد: رهبر انقلاب سالیان متمادی است که روی تولید تأکید دارند، ایشان علاوه‌بر خود تولید که به بی‌نیازی از خارج و خوداتکایی منجر می‌شود، به اشتغال هم توجه ویژه دارند که این مهم باید سرلوحه کار همه ما در بخش‌های گوناگون باشد.

   کلیشه‌ای عمل نکنید

قاسمی‌فرزاد با تأکید بر لزوم ثبت آمار صحیح اشتغال ایجادشده خطاب به فرمانداران، گفت: کلیشه‌ای عمل نکنید و به دنبال ابتکار عمل باشید، اینکه ما دولتی‌ها دور هم جمع شده و از یکدیگر تعریف و تشکر کنیم چیزی عاید استان نمی‌شود؛ از بخش خصوصی باید حمایت کرد و با اتاق بازرگانی، اتاق اصناف، صنعت و فعالان اقتصادی بخش خصوصی وارد فضای تعاملی شده و با استفاده از ایده‌ها و نظرات آن‌ها رشد و توسعه استان در فضای اشتغال را رقم زد.

وی در ادامه سخنان خود اعلام کرد: اداره کل فنی و حرفه‌ای باید با ارتباط دوسویه با پارک علم و فناوری، خانه‌های خلاق و شرکت‌های دانش‌بنیان، اهداف خود را در حوزه اشتغال‌زایی محقق کرده و به این بخش‌ها توجه ویژه داشته باشد.

   باید برای بحران آب چاره‌اندیشی کرد

این مقام مسئول در بخش دوم سخنان خود کمبود آب در استان را مورد تأکید قرار داده و اذعان کرد: استان همدان در بخش آب در مضیقه شدید قرار دارد که همه بخش‌های کشاورزی، شرب و صنعت را تحت تأثیر قرار داده و برای همین است که هم‌اینک میلیاردها تومان هزینه می‌کنیم تا از دوردست‌ها آب را به همدان انتقال دهیم.

استاندار همدان با بیان اینکه اگر اکنون برای بحران آب چاره‌اندیشی نکنیم در آینده دچار مخاطره جدی خواهیم شد، تصریح کرد: در استان همدان نزدیک به 28 میلیون متر مکعب پساب تصفیه‌شده تولید می‌شود که باید به بهترین شکل ممکن در بخش کشاورزی و صنعت از آن استفاده شود.

قاسمی‌فرزاد ضرورت تغییر الگوی کشت را یک اصل مهم خواند و ابراز کرد: رفتن به سمت کشت گلخانه‌ای یک ضرورت اجتناب‌ناپذیر است و از آنجایی که آب کافی نداریم، نباید برخی محصولات پُرآب‌بر را کشت کنیم.

   ضرورت توجه به کشت‌های کم‌آب‌بر

استاندار همدان یادآوری کرد: برخی چاه‌های عمیق در مناطقی از کشور به سنگ بستر رسیده، به این معنا که دیگر امکان برداشت آب وجود ندارد و الگوی کشتی باید مد نظر باشد که ما را از این وضعیت نجات دهد؛ کشت زعفران در دامنه الوند که سابقه دیرین داشته، گشنیز و گل محمدی از محصولاتی هستند که می‌توان جایگزین محصولات پُرآب‌بر کرد.

وی اظهار کرد: اینکه مطابق گزارش‌های مستند، کاهش آب استان در طول 30 سال 16 متر بوده و در طول یک سال، سه‌ونیم متر شده، نشان می‌دهد فروکش آب به مرز هشدار خطرناک و قرمز رسیده و لازم است مدیران دستگاه‌های اجرایی در تصویب طرح‌ها و جذب سرمایه‌گذار این مهم را مد نظر قرار دهند.

استاندار همدان توضیح داد: اطلس جامع برای جانمایی صنایع نیز با مشارکت سازمان صنعت، معدن و تجارت درحال تدوین است و توجه بر صنایع کم‌آب‌بر و توسعه گردشگری باید محور اشتغال‌زایی در استان باشد.

قاسمی‌فرزاد در ادامه سخنان خود به چند محور دیگر نیز اشاره و خاطرنشان کرد: فرمانداران محترم جذب تسهیلات تکلیفی در اشتغال پایدار روستایی را به‌جد مورد توجه قرار داده و این مسئله را از دستگاه‌های اجرایی استان و شهرستان به‌طور مداوم پیگیری کنند تا اعتباری از استان برگشت نخورد.

وی در خاتمه سخنان خود با اشاره به لزوم توجه جدی به زیست‌بوم اشتغال استان، اعلام کرد: 30 درصد از نرخ رشد 7.5 درصدی از طریق بهره‌وری و دانش‌بنیان باید تأمین شود و بنده تأکید می‌کنم این مسئله را به‌عنوان یک اصل مهم در تدوین برنامه‌ها مد نظر قرار دهید.

   تأمین آب صنایع را به ما بسپارید

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای همدان نیز در ادامه با اشاره به لزوم توجه به وضعیت آب استان در تصویب طرح‌ها و جذب سرمایه‌گذار، عنوان کرد: از مجموع 13 محدوده مطالعاتی استان چهار منطقه ممنوع بحرانی و سه دشت ممنوع بوده؛ به این معنی که وضعیت آب در این مناطق از مرز هشدار عبور کرده است.

محمد ضروری خاطرنشان کرد: مسئله‌ای که بسیار اسفناک و قابل توجه است اینکه در طول 30 سال گذشته آب استان 16 متر اُفت داشته؛ یعنی هر سال نیم‌متر، درصورتی که امسال که دومین سال خشک‌سالی همدان است، 3.6 متر کاهش و اُفت آب داشته‌ایم.

وی با اشاره به برداشت 80 میلیون متر مکعبی از منابع آب زیرزمینی در سال‌های گذشته، اذعان کرد: امسال این رقم با توجه به کمبود آب با افزایش چشمگیری مواجه بوده و 461 میلیون متر مکعب از آب‌های زیرزمینی برداشت کرده‌ایم.

این مقام مسئول ادامه داد: البته با انسداد چاه‌های غیر مجاز، کنتور‌‌‌‌‌‌دار کردن چاه‌های مجاز و بارش‌های مناسبی که داشته‌ایم، هیدروگراف استان شیب مثبت داشته؛ اما با ادامه روند کم‌بارش در دو سال گذشته، اُفت کرده و وضعیت بدتر شده است.

ضروری ابراز کرد: 110 میلی‌متر کاهش بارندگی در استان داریم؛ حجم نزولات نیز 6.6 میلیارد متر کعب بوده که 2.1 آن از دسترس ما خارج است. باید قبول کنیم وضعیت منابع آبی‌ محدود بوده، اعداد و ارقام وضعیت خوبی را نشان نمی‌دهد و باید میزان برداشتمان را از منابع کم کنیم.

وی در ادامه سخنان خود بیان کرد: ما مکلف هستیم در دو فاز از سال 1399 تا سال 1405 حدود 310 میلیون متر مکعب و از سال 1405 تا سال 1411 حدود 407 میلیون متر مکعب میزان برداشت خود را کاهش دهیم.

این مقام مسئول با اشاره به تأمین آب در بخش‌های مختلف نیز متذکر شد: در بخش صنعت 204 میلیون لیتر، در بخش خدمات 80 میلیون لیتر، در بخش طیور 553 میلیون لیتر، در بخش دام 47 میلیون لیتر، در بخش گلخانه 167 میلیون لیتر، در بخش فضای سبز 122 میلیون لیتر و در سایر بخش‌ها پنج میلیون لیتر تأمین آب کنیم.

وی با بیان اینکه وضعیت ما در منابع آبی خوب نیست اما بنده قول می‌دهم آب هر صنعتی که وارد استان می‌شود را تأمین کنیم، گفت: رشد و تعالی استان در اشتغال دغدغه ما هم هست، اما با رعایت دو نکته؛ نخست اینکه صنعت در جایی قرار بگیرد که امکان و پتانسیل برداشت آب را داشته باشد و دو اینکه نحوه تأمین آب آن را به ما بسپارید.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای همدان در پایان با تأکید بر اینکه قانون اجازه این تخصیص‌ها را به ما داده است، اظهار کرد: ما می‌توانیم از طریق تبدیل آب کشاورزی به صنعت یا خدمات به صنعت یا صنعت به صنعت، آب را تأمین کنیم؛ بنابراین اگر نوع تأمین آب را به ما بسپارید، من قول می‌دهم جایی بدون آب نماند.

شناسه خبر 56382