شناسه خبر:56655
1401/3/28 08:40:34

سپهرغرب، گروه خبر: مدیر جهاد کشاورزی ملایر با بیان اینکه طی سال جاری بیش از 18 طرح و پروژه با مجموع اعتبار 12 میلیارد و 655 میلیون تومان در شهرستان به بهره‌برداری رسیده و یا در مراحل اتمام پروژه و نزدیک به افتتاح است، گفت: طرح دامپروری، پرورش قارچ، بسته‌بندی، آبیاری کم‌فشار، بارانی و قطره‌ای ازجمله این طرح‌ها است.

سیدمهدی میرباقری به برگزاری مانور سراسری اکیپ‌های بازرسی کارگروه امنیت غذایی نظارت بر محصولات کشاورزی در سطح شهرستان به‌مناسبت آغاز هفته جهاد کشاورزی اشاره و اظهار کرد: این مانور با حضور اعضای کارگروه مشترک امنیت غذایی و با هدف نظارت بر بازار و کنترل قیمت‌ها و جلوگیری از احتکار کالاهای اساسی در سطح شهرستان برگزار شد.

میرباقری با بیان اینکه طی این مانور بیش از 10 گروه بازرسی در سطح شهرستان وضعیت توزیع اقلام اساسی و تنظیم بازاری و همچنین نانوایی‌های سطح شهرستان را بازرسی کردند، گفت: طی بازرسی‌ها، تذکرات لازم به متصدیان فروشگاه‌ها و نانوایان داده شد.

وی از توزیع 692 تُن برنج، 130 تُن قند و 203 تُن شکر تا 23 خردادماه خبر داد و افزود: این اقلام با نظارت گروه‌های بازرسی جهاد کشاورزی، بازرسان بسیج مهندسان و دستگاه‌های نظارتی توزیع شد.

   کشف 17 انبار احتکار مواد غذایی

مدیر جهاد کشاورزی ملایر ادامه داد: همچنین طی بازرسی‌های به‌عمل‌آمده توسط دستگاه‌های نظارتی و سربازان گمنام امام زمان، تعداد 17 انبار احتکار مواد غذایی کشف و با هماهنگی‌های لازم بین فروشگاه‌های معتمد و امین توزیع و افراد خاطی به تعزیرات حکومتی معرفی شدند.

   پرداخت تسهیلات سرمایه در گردش 113 پرونده

میرباقری به اقدامات جهاد کشاورزی در حوزه تولیدات دامی اشاره و مطرح کرد: در راستای مردمی‌سازی یارانه‌ها و اعطای تسهیلات سرمایه در گردش به تولیدکنندگان، دامداران و مرغداران برای خرید نهاده‌های دامی، بیش از 610 پرونده بررسی و تکمیل شده است.

وی با بیان اینکه این پرونده‌ها به‌منظور تکامل فرآیند اداری به بانک‌های عامل کشاورزی سطح شهرستان ارسال شده است، اضافه کرد: از این تعداد، تسهیلات 113 پرونده پرداخت شده و سه پرونده دیگر نیز در مراحل نهایی پرداخت است.

   پلمب 11 نانوایی متخلف در سطح شهرستان

مدیر جهاد کشاورزی ملایر به بیش از 430 گشت بازرسی جهاد کشاورزی از ابتدای سال جاری تاکنون در حوزه آرد و نان از نانوایان سطح شهرستان با همکاری دستگاه‌های نظارتی و سربازان گمنام امام زمان اشاره و اظهار کرد: طی این بازرسی‌ها سرشاخه‌های توزیع خارج از شبکه آرد در شهرستان ملایر دستگیر و این باند متلاشی شد.

میرباقری از کشف 911 کیسه آرد و تشکیل 44 فرم ثبت تخلف تعزیرات خبر داد و تأکید کرد: همچنین 11 نانوایی متخلف به کم‌فروشی، گران‌فروشی، عدم رعایت ساعت پخت و عرضه آرد خارج از شبکه در سطح شهرستان محکوم شدند.

وی با بیان اینکه طی سال جاری بیش از 18 طرح و پروژه با مجموع اعتبار 12 میلیارد و 655 میلیون تومان در شهرستان به بهره برداری رسیده و یا در مراحل اتمام پروژه و نزدیک به افتتاح است، افزود: طرح دامپروری، پرورش قارچ، بسته‌بندی، آبیاری کم‌فشار، آبیاری بارانی و قطره‌ای در روستاهای گرجائی، حسین‌آباد ناظم، حسین‌آباد شاملو، زمان‌آباد، بیغش، ورچق، میانزولان، پیروز، حاجی‌آباد، اوچ‌تپه و کلیل‌آباد ازجمله این طرح‌ها است که درمجموع برای 67 نفر اشتغال‌زایی می‌کند.

میرباقری اعتبار طرح دامپروری را سه میلیارد و 600 میلیون تومان و اعتبار طرح پرورش قارچ را 900 میلیون تومان برشمرد و یادآور شد: مجموع اعتبارات طرح‌های آبیاری کم‌فشار، قطره‌ای و بارانی نیز هشت میلیارد و 140 میلیون تومان است.

   پیش‌بینی برداشت حدود 30 تا 35 هزار تُن گندم

وی سطح زیر کشت گندم آبی شهرستان را هشت هزار و 481 هکتار و گندم دیم را 33 هزار و 740 هکتار دانست و گفت: سطح زیر کشت جو آبی 6 هزار و 640 هکتار و سطح زیر کشت جو دیم هشت هزار و 400 هکتار است.

میرباقری با بیان اینکه 10 هزار هکتار از اراضی دیم شهرستان قابل برداشت نیست، تصریح کرد: با کاهش حدود 60 درصدی تولید گندم شهرستان نسبت به سال قبل، پیش‌بینی می‌شود امسال حدود 30 تا 35 هزار تُن گندم از این میزان سطح زیر کشت برداشت شود.

مدیر جهاد کشاورزی ملایر به خرید گندم مازاد سال 1400-1399 به میزان 6 هزار و 800 تُن و 30 هزار تُن برای سال 1399-1398 اشاره و تأکید کرد: کارخانه آرد، سیلو سامن، شرکت تعاونی خردمند، ازندریان و آورزمان مراکز خرید گندم در سطح شهرستان هستند.

وی خاطرنشان کرد: سطح مبارزه با سِن مادر 12 هزار و 631 هکتار، سطح مبارزه با سِن پوره 15 هزار هکتار و سطح مبارزه با علف هرز 11 هزار و 519 هکتار بوده است.

شناسه خبر 56655