شناسه خبر:56724
1401/3/29 08:49:27

سپهرغرب، گروه خبر: مرز رسمی خسروی در قصر شیرین، نزدیک‌ترین نقطه از کشورمان به کربلای معلا و قدیمی‌ترین مرز برای تردد زائران عتبات عالیات بوده که این‌روزها ستاد اربعین کرمانشاه با تمام توان پای کار آمده تا با تقویت زیرساخت‌های لازم زمینه تردد زائران را از این معبر قدیمی به عتبات عالیات تسهیل کند.

مرز رسمی خسروی با داشتن زیرساخت‌های بسیار خوب و با قدمت زیادی که دارد، مسیر ولایت و قدیمی‌ترین مرز برای تردد زائران به عراق بوده و قرار است امسال نیز تردد زائران از این مرز قدیمی از سر گرفته شود.

روز جمعه 27 خردادماه با وجود دمای بالای هوای شهرستان مرزی و گرمسیر قصر شیرین استاندار کرمانشاه به همراه مسئولان و مدیران کل و همچنین رؤسای کمیته‌های مختلف ستاد اربعین راهی قصر شیرین شد تا ضمن بازدید از زیرساخت‌های موجود و پایانه بین‌المللی مرز خسروی و همچنین پارکینگ‌ها و دیگر ظرفیت‌های این مرز، جلسه ستاد اربعین استان را در پایانه مرز خسروی برگزار کند.

   هفته جاری نخستین کاروان زائران عتبات عالیات از مرز خسروی عازم عراق می‌شوند

استاندار کرمانشاه در جلسه ستاد اربعین استان کرمانشاه در پایانه بین‌المللی مرز رسمی خسروی گفت: هفته آینده نخستین کاروان زائران عتبات عالیات از مرز رسمی خسروی عازم عراق می‌شوند.

«بهمن امیری‌مقدم» افزود: استان‌های معین باید تکلیف داشته باشند تا تعهدات خود را نه به‌صورت موقت، بلکه دائمی انجام دهند.

وی اظهار کرد: دستگاه‌ها باید تمام امکانات و ظرفیت‌های لازم را به‌کار ببندند تا با تقویت زیرساخت‌ها، زمینه تردد دو میلیون نفری زائران از مرز خسروی را داشته باشیم.

استاندار کرمانشاه گفت: طرف عراقی نیازمند کمک و همکاری ما برای ارائه خدمات بهتر است و همچنین مسئولان باید تقویت و ایجاد زیرساخت‌ها در مرز سومار را هم درنظر داشته باشند.

امیری‌مقدم افزود: امنیت پارکینگ‌ها بسیار حائز اهمیت است و چشمه‌های دستشویی باید به‌صورت دائمی توسط استان‌های معین ایجاد شود.

استاندار کرمانشاه در ادامه سخنانش گفت: باز شدن راه کربلا مدیون شهید سپهبد حاج‌قاسم سلیمانی است و تلاش می‌کنیم ترد در مرز خسروی به‌صورت 24 ساعته باشد.

وی افزود: در جلسات دو وزیر کشور ایران و عراق تفاهم بر این کار شده و امید است 24 ساعته باشد و اگر عراق بپذیرد، تردد از مرز سومار نیز انجام می‌شود؛ ازاین‌رو باید در مرز سومار نیز آمادگی داشته باشیم.

امیری‌مقدم اظهار کرد: وزارت خارجه، قرارگاه رمضان و نمایندگی‌ها ارتباط بیشتری با عراق داشته باشند و نیازمندی‌ها را به ستاد اربعین استان اعلام کنند.

وی اضافه کرد: تلاش ما باید امسال ویژه باشد؛ آنچه در جلسات اربعین لحاظ می‌شود را سریعاً پیگیری کنند و مسئولان کمیته‌ها برای پیگیری وظایف منتظر کسی نباشند.

نماینده عالی دولت در استان کرمانشاه ادامه داد: تمام دستگاه‌های اجرایی موظف هستند در کمیته‌ها عضو شوند و مصوبات کمیته‌ها برای همه اعضا لازم‌الاجرا است.

وی گفت: زائری که وارد استان می‌شود، باید پوشش فرهنگی داده شود؛ تمام مساجد طول مسیر و مراکز فرهنگی برنامه‌های خود را برای این کار اعمال کنند و تمام بلوارهای مسیر از ورودی استان تا خسروی به نام امام حسین (ع) و خروجی‌ها از خسروی به سمت کرمانشاه به نام امام رضا (ع) مزین شود.

امیری‌مقدم بر هماهنگی لازم با کشور عراق تأکید کرد و افزود: نشستی در روزهای آینده با مقامات عراقی داریم و طرح جامع اربعین در استان باید به تمام دستگاها ابلاغ شود، زیرساخت‌های لازم برق، آب و اینترنت مد نظر قرار گیرد تا در این ایام قطعی نداشته باشیم.

 شهرستان مرزی قصر شیرین عصاره کل ایران اسلامی است

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار کرمانشاه و رئیس کمیته زیرساخت ستاد اربعین استان کرمانشاه نیز گفت: استان کرمانشاه و شهرستان مرزی قصر شیرین از دیرباز تاکنون قدمگاه زائران عتبات عالیات بوده و قصر شیرین به‌واسطه حضور رزمندگان زیادی که در این شهر داشتیم و همچنین قدمگاه شهدای هشت سال دفاع مقدس، عصاره کل ایران است.

«منوچهر فخری» اظهار کرد: جلساتی با استان‌های معین داشتیم که قرار شد ماشین‌آلات خود را مستقر کنند و نسبت به تعهداتشان در راستای حضور در شهرستان و خدماتی که به آن‌ها محول شده، اقدام کنند.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار کرمانشاه گفت: مکاتباتی با بنیاد مستضعفان داشته‌ایم که قرار شد نسبت به تحویل سیمان به اداره راهداری اقدام کند.

وی ادامه داد: بهسازی و سامان‌دهی قطعه 10 بزرگراه کربلا در مسیر جاده خسروی باید انجام بگیرد؛ میراث فرهنگی نسبت به تعریض کمربندی جاده خسروی ایراد گرفته بود که تاکنون 6 جلسه شهرستانی در این رابطه انجام شده و هرچه سریع‌تر باید این مسئله حل شود.

فخری بر استفاده از ظرفیت‌های خیرین برای تأمین آب آشامیدنی و سرویس‌های بهداشتی نیز تأکید کرد.

   16 گروه راهداری درحال انجام زیرساخت‌های لازم هستند

مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای کرمانشاه نیز گفت: امروز 16 گروه راهداری درحال کار برای اجرای زیرساخت‌های لازم در مرز خسروی هستند که دو هفته آینده برای سالن‌های مسافری افزایش گیت را داریم و برای تهیه و تجهیز آن هماهنگی لازم با تهران را داشتیم.

«فریبرز کرمی» افزود: برای نصب سایه‌بان در نقطه صفر و توسعه آن سه میلیارد تومان نیاز است که باید تشریفات مناقصه آن انجام شود.

وی ادامه داد: برای تعریض درب خروجی باید کار با هماهنگی طرف عراقی انجام شود و نیازمند رایزنی مرزبانی با طرف عراقی است.

 رفع نقاط حادثه‌خیز در مسیر تردد زوار

مدیرکل راه و شهرسازی استان کرمانشاه نیز گفت: در گردنه پاتاق یک تقاطع غیر هم‌سطح در مسیر و همچنین رفع یک نقطه حادثه‌خیز با اعتبار 20 میلیارد تومان انجام شده است.

«مهرداد آهکی» افزود: هشت کیلومتر از جاده ریخک (در کمربندی قصر شیرین به سرپل ذهاب) به چهار خط ارتقا داده شده که هفته آینده افتتاح رسمی می‌شود؛ سه سال بود که عملیات اجرایی قطعات 9 و 10 بزرگراه کربلا تعطیل بود که در هفته آینده عملیات اجرایی آن شروع می‌شود و با توجه به حجم عملیات، سال آینده به بهره‌برداری می‌رسد.

وی اظهار کرد: در بحث ورودی میدان قصر شیرین از مسیر کمربندی (یک کیلومتر آن) مشکل میراث فرهنگی داریم که مقرر شد با ما همکاری لازم را داشته باشند و در زمینه این کار با تدابیر انجام‌شده در ورودی کمربندی خسروی 50 میلیار تومان صرفه‌جویی کردیم که عملیات این کار از دو روز قبل شروع شده است.

این مقام مسئول همچنین از طراحی میدان شهید سلیمانی خبر داد و گفت: قرار شد 20 هزار تُن سیمان توسط بنیاد مستضعفان در اختیار ما قرار گیرد تا کار را با سرعت بیشتری پیش ببریم.

   قصر شیرین قدمگاه شهدا و دلسوختگان است

فرماندار قصر شیرین نیز ابراز کرد: قصر شیرین قدمگاه شهدا و دلسوختگان اهل بیت (ع) است که این نقطه مرزی قدمت تاریخی دارد و بخشی از دروازه ابریشم بوده است.

«مرادعلی تاتار» افزود: مرز خسروی از گذشته‌های دور محل تردد زوار بوده و راه دسترسی آسان و فاصله کوتاه شهرهای آن به عراق و وجود زیرساخت‌های بسیار خوب، از مزایای این مرز مهم است.

وی اظهار کرد: تجربه سال 98 را داریم که برای تردد در اربعین، زوار این مرز را ترجیح می‌دهند و در زمان بازگشایی با جمعیت زیادی روبه‌رو خواهیم شد.

فرماندار قصر شیرین گفت: باید بیشترین امکانات را فراهم کنیم و این نیازمند تدبیر استاندار است؛ ضمن اینکه لازم بوده برای تسهیل تردد گیت‌های ورودی را بیشتر کنیم، چون گیت‌های کنونی جوابگو نیست و سبب توقف طولانی می‌شوند و از هم‌اکنون باید به فکر باشیم.

وی ادامه داد: از هم‌اکنون باید برای زیرساخت‌ها چاره‌اندیشی شود، چون زمان زیادی نداریم و باید در دو ماه باقی‌مانده شرایط را فراهم کنیم.

تاتار همچنین مسئله اسکان و تغذیه را با توجه به احتمال ورود جمعیت بالای زوار به شهر قصر شیرین مطرح کرد و گفت: برای اسکان بیش از 30 هزار نفر باید موکب مستقر کنیم.

وی همچنین بر تعیین زمان در جلسه برای دستگاه‌های خدمات رسان تأکید کرد.

   27 موکب برای پذیرایی از زائران در عراق مستقر می‌شود

مسئول ستاد بازسازی عتبات عالیات استان کرمانشاه و رئیس کمیته مشارکت‌های مردمی نیز گفت: 27 موکب در عراق دایر می‌کنیم و کار بزرگی را در زمینه اعزام خادمان موکب‌ها و استقرار آن‌ها انجام می‌دهیم و باید طوری تلاش کنیم که زوار با خاطره خوب از استان خارج شوند.

بهمن صحرایی افزود: باید دستگاه‌ها در راستای برپایی موکب‌ها کمک کنند، زیرا هم برای رفت‌وآمد از خسروی و هم مرز مهران زائران از استان ما تردد می‌کنند.

وی اظهار کرد: مسیر خسروی یک مسیر تاریخی است و باید تلاش برای احیای فرهنگ میزبانی را داشته باشیم که با توجه به تأکید استاندار، نیازمند حرکت جهادی است.

مسئول ستاد بازسازی عتبات عالیات استان کرمانشاه گفت: شهرستان‌های دیگر ازجمله اسلام‌آباد غرب، دالاهو و سرپل ذهاب باید محل اسکان را لحاظ کنند و تدابیر لازم برای برپایی موکب‌ها را در این مناطق داشته باشیم.

صحرایی ادامه داد: فعالیت اصلی ما در قصر شیرین است که محل اسکان و تغذیه بوده و اولویت با موکب‌های مردمی است و باید فرهنگ هر خانه یک موکب در قصر شیرین را داشته باشیم.

وی افزود: زوار علاوه‌بر خیروبرکت معنوی، خیر مادی هم دارند که قصر شیرین از این مزیت بهره‌مند خواهد شد.

 قرارگاه اربعین سپاه در قصر شیرین فعال است

جانشین فرمانده سپاه نبی اکرم (ص) استان کرمانشاه نیز گفت: قرارگاه اربعین سپاه در قصر شیرین فعال است و امکانات لازم برای جابه‌جایی زوار و 10 هزار پخت غذا را در شهرستان داریم؛ درمانگاه سیار در قصر شیرین احداث خواهیم کرد و ازنظر امنیتی تدابیر لازم را لحاظ می‌کنیم.

سردار «مسعود قنبری» افزود: 10 روز مانده به اربعین امکانات لازم را در قصر شیرین مستقر خواهیم کرد.

   تمام اقدامات ما در مرز خسروی منوط به توافقات و رایزنی‌های ما با مقامات عراقی است

فرمانده مرزبانی استان کرمانشاه نیز گفت: تمام اقدامات ما در مرز خسروی منوط به توافقات و رایزنی‌ها با مقامات عراقی است. پهنای سرعت اینترنت در عراق از ایران کمتر بوده و توسعه گیت‌ها برای تردد و افزایش آن لازم است.

سردار «کیاست سپهری» افزود: با توجه به گرمای هوا و ازدحام جمعیت باید تدابیر لازم را لحاظ کنیم و برای برگشت زوار از این مرز باید راهنماهای خوبی در کربلا و دیگر شهرهای زیارتی عراق داشته باشیم.

وی همچنین بر ایجاد مکانی مناسب برای رایزنی‌های اضطراری با طرف عراقی تأکید کرد و گفت: اورژانس هوایی باید مورد توجه قرار گیرد تا درصورت احتمال حادثه خدمات‌رسانی در کمترین زمان ممکن انجام شود و هماهنگی برای استقرار موکب‌داران در دو طرف مرز انجام شود.

گفتنی است؛ قصر شیرین در غرب کرمانشاه بیش از 27 هزار تن جمعیت و بیش از 186 کیلومتر مرز با عراق دارد که دارای دو مرز رسمی خسروی و پرویزخان است.

خسروی یکی از مرزهای مهم و با موقعیت راهبردی کشورمان است که این مرز بین‌المللی قدیمی‌ترین مرز رسمی کشورمان با عراق برای تردد زائران عتبات عالیات و در گذشته جزئی از راه ابریشم بوده است.

مرز رسمی خسروی- منذریه مسیر اصلی جاده کشورمان به سوی بغداد پایتخت کشور عراق است که این جاده در ادامه به کشور سوریه متصل شده و درنهایت به بندر حلب در ساحل دریای مدیترانه متصل می‌شود.

مرز خسروی نزدیک‌ترین نقطه ایران به کربلا است؛ این مرز تا بغداد پایتخت عراق 190، کاظمین 203، کربلا 300، سامرا 326 و نجف 380 کیلومتر فاصله دارد. خسروی در 20 کیلومتری شهر قصر شیرین در غرب کرمانشاه قرار دارد.

زائرانی که مرز خسروی را برای ورود به عراق انتخاب می‌کنند، پس از عبور از شهرهای دیالی و بغداد به کاظمین و سپس کربلا و نجف می‌رسند.

زائرانی که از خسروی عازم عراق می‌شوند، پیش از زیارت امام حسین (ع) به امامان مدفون در کاظمین و سامرا عرض ادب می‌کنند و همین موضوع خسروی را به «مسیر ولایت» ملقب کرده است.

شناسه خبر 56724