شناسه خبر:56773
1401/3/30 08:38:12

سپهرغرب، گروه خبر: معاون محیط طبیعی و تنوع زیستی اداره کل حفاظت محیط‌زیست استان همدان گفت: سرشماری بهاره وحوش شاخص این استان آغاز شده و تا 10 تیرماه سال‌جاری ادامه دارد.

«مهدی صفی‌خانی» روز یکشنبه بیان کرد: همه‌ساله در فصل زادوولد حیات وحش سرشماری بهاره یا تابستانه از آخرین روزهای فصل بهار آغاز شده و تا دهه نخست تیرماه ادامه می‌یابد.

وی افزود: تیم‌هایی از محیط‌زیست استان، شهرستان مناطق تحت مدیریت با همکاری سازمان‌های مردم‌نهاد و دوست‌داران و علاقه‌مندان به طبیعت در اجرای طرح سرشماری مشارکت دارند و 6 منطقه حفاظت‌شده را رصد و بررسی می‌کنند.

معاون محیط طبیعی اداره کل حفاظت محیط‌زیست استان همدان خاطرنشان کرد: استفاده از فناوری‌های نوین ازجمله پهپاد برای پایش گونه‌های جانوری موجود در 6 منطقه حفاظت‌شده این استان نیز مورد توجه است.

صفی‌خانی هدف از این سرشماری را بررسی نرخ زادآوری گونه‌های جانوری، افزایش و کاهش گونه‌ها و عوامل مؤثر بر آن دانست و گفت: داشتن آمار و اطلاعات کافی درباره جمعیت گونه‌های جانوری محیط‌زیست را در ارائه برنامه‌های مناسب و اندیشیدن تدابیر لازم برای پیشگیری از بروز آسیب به حیات وحش کمک می‌کند.

صفی‌خانی افزود: با توجه به شرایط خشک‌سالی نگرانی‌هایی در زمینه کاهش میزان زادوولد و آمار جمعیت گونه‌های جانوری و میزان مقاومت و ماندگاری بره‌ها و توله‌ها وجود دارد که امید می‌رود این گونه‌ها بتوانند شرایط سخت ناشی از خشک‌سالی و کاهش نزولات جوی را پشت سر بگذارند.

استان همدان دارای 6 منطقه حفاظت‌شده و 13 منطقه شکار ممنوع است و وسعت مناطق زیر پوشش محیط‌زیست به 62 هزار هکتار می‌رسد؛ اکنون 40 گونه پستاندار، 181 گونه پرنده، 43 گونه خزنده، 38 گونه انواع ماهی‌ها و چهار گونه دوزیست در این استان شناسایی شده است.

شناسه خبر 56773