شناسه خبر:57083
1401/4/6 08:37:07

سپهرغرب، گروه خبر: مدیرکل‌ میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی کردستان با بیان اینکه سال گذشته 15 اثر صنایع دستی از کردستان مهر اصالت و نشان ملی مرغوبیت کالای صنایع‌ دستی دریافت کردند گفت: در مجموع تاکنون 154 اثر از استان این نشان ملی را دریافت کرده‌اند.

یعقوب گویلیان اظهار کرد: 15 محصول صنایع دستی کردستان که سال گذشته موفق شدند نشان ملی مرغوبیت کالا را دریافت کنند، شامل یک اثر گلیم، دو اثر سراجیذ (چرم‌سازی)، سه اثر سازسازی، سه اثر چاقوسازی و 6 اثر نازک‌‌کاری بود.

وی با اشاره به اینکه در سال گذشته ارزش تولیدات صنایع‌ دستی استان افزون بر یک‌ میلیارد و 100 میلیون ریال بود، افزود: 754 هزار دلار هم انواع محصولات صنایع‌ دستی که توسط هنرمندان استان تولید شده بود به خارج از کشور ازجمله کشورهای عراق به‌ویژه اقلیم کردستان، آلمان و کشورهای حاشیه خلیج‌ فارس صادر شد.

مدیرکل‌ میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی کردستان ادامه داد: بیشترین حجم صادرات استان را نازک‌‌کاری چوب، دست‌‌بافته‌های سنتی، زیورآلات سنتی، کلاش، سفال، حصیربافی، گیوه، نمد و محصولات چرمی به خود اختصاص داده است.

گویلیان تعداد شاغلان صنایع‌ دستی استان را بیش از 28 هزار نفر عنوان کرد و گفت: هنرمندان و به‌ویژه بانوان کردستانی توانسته‌اند نقشی محوری در تولید و خلق محصولات بی‌بدیل صنایع‌ دستی و ایجاد اشتغال داشته باشند، به‌ طوری که افزون بر 85 درصد از شاغلان حوزه صنایع‌دستی استان را بانوان تشکیل می‌دهند.

وی اضافه کرد: در سال گذشته دو هزار و 890 مورد مجوز برای صنعتگران در استان صادر شد که از این تعداد دو هزار و 878 فقره پروانه تولید انفرادی و 12 مورد مربوط‌ به پروانه تولید کارگاهی بود.

وی یادآور شد: این مجوزها برای صنعتگران فعال در رشته‌های رودوزی‌ سنتی، سفال‌گری، نازک‌کاری، البسه‌ محلی، تولیدات چرم، جاجیم‌‌بافی، گلیم‌بافی، کلاش‌بافی، شال‌بافی و قلم‌زنی صادر شده است.

داوری مُهر اصالت هر دو سال یک بار با هدف ایجاد رقابت میان هنرمندان و معرفی هنرهای شاخص منطقه‌ای و استان‌ها برگزار می‌شود و آثاری که موفق به دریافت نشان ملی شوند می‌توانند در آینده برای دریافت نشان داوری مُهر اصالت بین‌المللی اقدام کنند.

در حال حاضر 43 رشته صنایع دستی در استان کردستان فعال بوده که 22 رشته آن بومی خاص استان است. رشته‌های اصیل صنایع دستی کردستان که در حال حاضر فعال هستند، شامل نازک کاری و هنرهای چوبی (خراطی)، گلیم سنندج و بیجار، سازسازی سنتی، زیورآلات سنتی، کلاش بافی، نساجی سنتی، شال‌بافی (مرخزبافی)، ارغوان‌بافی و گلیم‌بافی است.

مهم‌ترین مراکز تولید صنایع دستی در کردستان به ترتیب شهرهای سنندج، مریوان، سروآباد، سقز و بانه و سپس بیجار، قروه، دیواندره و دهگلان است و متنوع‌ترین و بیشترین رشته‌ها در شهر سنندج وجود دارد.

شناسه خبر 57083