شناسه خبر:57383
1401/4/13 09:22:57
یک حزب اصلاح‌طلب با دو دبیرکل

آیا کنگره جدید تکلیف را روشن می‌کند؟

سپهرغرب، گروه سیاسی: کنگره حزب جمهوریت که اکنون سالهاست با دو دبیرکل اداره می‌شود قرار است آبان‌ماه سال جاری برگزار و اعضای شورای مرکزی جدید این حزب از سوی اعضا انتخاب شوند.

کنگره حزب جمهوریت قرار است آبان‌ماه سال جاری برگزار و اعضای شورای مرکزی جدید این حزب از سوی اعضا انتخاب شوند؛‌ البته این حزب 20 اسفندماه سال قبل کنگره بدون حضور دو سوم اعضای شورای مرکزی این حزب برگزار شده بود که در نهایت با مصوبات آن موافقت نشد.

 اختلاف در حزب جمهوریت دو ماه پس از اولین کنگره

اعضای شورای مرکزی حزب جمهوریت همچنان منتخب اولین کنگره در تاریخ 9 آبان 1398 هستند که نتیجه آن بروز اختلاف سراسری در این حزب، دو ماه پس از اولین کنگره بود؛ به گونه‌ای که پس از صدور پروانه رسمی هرگز یک جلسه شورای مرکزی با حضور دو سوم اعضا تشکیل نشد!

حزب جمهوریت اکنون دو شقه شده به عبارتی از یک سو «رسول منتجب‌نیا» آن را رهبری و از سوی دیگر «رحمت‌الله بیگدلی» و افرادی همچون «قائمی» راهبری آن را به عهده گرفته‌اند.

 حذف بی سر و صدای منتجب‌نیا

طیف دوم در یک اقدام با برگزاری نشست شورای مرکزی، «رسول منتجب‌نیا» را کنار زد و فردی بنام «مجید نصیرپور» نماینده پیشین مجلس و عضو سابق شورای مرکزی حزب اعتماد ملی را به عنوان دبیرکل خود انتخاب کردند و از آن پس مکاتبات با کمیسیون ماده 10 قانون احزاب و کنگره‌های سالیانه خود را تحت مدیریت نصیرپور انجام دادند.

طیف نزدیک به رسول منتجب‌نیا که مهر و سربرگ و عنوان دبیرکلی را هم در اختیار داشت، نیز به صورت مستقل و بدون احساس نیاز به نظر اکثریت شورای مرکزی کارهای خود در ارتباط با کمیسیون مذکور و موضوعاتی مثل کنگره‌های سالیانه را تشکیل می‌دادند.

در طول این سالها این دو طیف یعنی طیف منتجب نیا با حدود 20 عضو شورای مرکزی و طیف مخالف او با حدود 25 عضو شورای مرکزی موازی با هم امور حزب متبوع خود را پیش برده‌اند و هنوز پرونده اختلافی این حزب در کمیسیون ماده 10 قانون احزاب نه در دولت روحانی و نه در دولت سیزدهم، به سرانجام مشخصی نرسیده است.

حال در آستانه سومین کنگره این حزب ( در آبان 1401) که طبق اساسنامه اعضای شورای مرکزی در آن انتخاب می‌شوند، مشخص نیست کدام طیف بانی و برگزار کننده کنگره سوم این حزب است.

بعید نیست چون سال‌های گذشته هر طیف کنگره جداگانه‌ای را برگزار کند و گزارش مستقل خود را برای کمیسیون ارسال کنند. یعنی همانگونه که تا کنون شاهد یک حزب با دو دبیرکل بودیم، از این پس نیز به انتخاب دو شورای مرکزی در مجمع عمومی، این داستان ادامه یابد و حزبی با دو دبیرکل و دو شورای مرکزی روزی دل جامعه حزبی و رسانه ای بماند.

به گزارش فارس، حزب جمهوریت که اعضای اصلی آن در سال 97 از اعتماد ملی جدا شدند،‌ در حمایت از رسول منتجب‌نیا در برابر گروه نزدیک به الیاس حضرتی دسته جمعی استعفا دادند و اقدام به تاسیس یک حزب جدید کردند.

شناسه خبر 57383