شناسه خبر:57736
1401/4/25 08:48:19

سپهرغرب، گروه شهر: اسپو، دومین شهر بزرگ فنلاند از مجموع 145 شهر اروپایی داوطلب در ارزیابی میزان پایداری در سال 2017، به عنوان پایدارترین شهر قاره شناخته شد و امروزه نیز در فهرست پایدارترین شهرهای اروپا قرار دارد.

مدیران اسپو اهداف بلندپروازانه‌ای را در سر پرورانده‌اند و در نظر دارند این شهر را به پایدارترین نقطه اروپا تبدیل کنند. شواهد حاکی از پیاده‌سازی پروژه‌هایی پایدار است که تحقق این اهداف را حتی زودتر از زمان پیش‌بینی شده تا حدود زیادی اثبات می‌کند. در حال حاضر، مدیران دومین شهر بزرگ فنلاند به طور جدی رویکردهای اقتصاد مدور را دنبال و اجرا می‌کنند تا از این طریق، به اهداف توسعه پایدار خود دست بیابند و اسپو را بار دیگر به پایدارترین نقطه قاره تبدیل کنند.

  رویکرد توسعه پایدار در اسپو

زمانی که مفهوم پایداری به‌عنوان عنصر اساسی افزایش زیست‌پذیری در شهرهای سراسر جهان ترویج یافت، مدیران اسپو به سرعت وارد عمل شدند و تلاش کردند اقداماتی برای افزایش پایداری مناطق پیاده کنند. در این راستا، استراتژی‌های پایدار بسیاری اجرا شد که از مهم‌ترین آن‌ها، به‌ویژه در چند سال اخیر می‌توان به سرمایه‌گذاری هرچه بیشتر مدیران شهر در پایداری حمل‌ونقل عمومی اشاره کرد. در این رابطه، دوچرخه‌های اشتراکی به طور گسترده‌ای در اختیار شهروندان اسپو قرار گرفت و مناطقی ویژه به پیاده‌روی اختصاص یافت، ضمن این‌که وسایل حمل‌ونقل عمومی نیز از نظر پایداری بهبود قابل‌توجهی را تجربه کرد. مدیران اسپو علاوه بر حمل‌ونقل، بر ترویج سبک زندگی پایدار میان شهروندان سرمایه‌گذاری کرده و از پیاده‌سازی یک طرح بلندپروازانه برای ایجاد یک منطقه کربن خنثی تا سال 2025 خبر داده‌اند.

از دیگر اهداف مدیران دومین شهر بزرگ فنلاند برای تبدیل شدن به پایدارترین نقطه اروپا می‌توان به ایجاد یک شهر سبز از طریق استراتژی‌های هوشمند، توسعه حمل‌ونقل پایدار، زمینه‌سازی برای تولید انرژی تجدیدپذیر و رویکردهای انرژی هوشمند، کمک به شهروندان برای ترویج سبک زندگی پایدار و در نهایت، بهبود پایداری در حومه‌های شهر اشاره کرد.

مدیران اسپو همواره سرمایه‌گذاران را به اشتراک ایده‌های خود برای پیاده‌سازی پروژه‌های خلاق خود در راستای افزایش پایداری شهر دعوت می‌کنند و می‌کوشند شهروندان را نیز به مشارکت در اجرای پروژه‌های برتر سهیم کنند که این امر به سهم خود توانسته است به مردم در اتخاذ سبک زندگی پایدار کمک زیادی کند.

  اقتصاد مدور در منطقه Kera

برنامه‌ریزان اسپو به‌منظور تحقق هدف خود برای تبدیل شدن به پایدارترین شهر اروپا تاکنون پروژه‌های خلاق زیادی پیاده کرده‌اند که نتیجه آن اشتغال‌زایی، ترویج سبک زندگی پایدار و افزایش فعالیت‌های اقتصادی مدور را در پی داشته است. منطقه Kera که در 20 کیلومتری هلسینکی، پایتخت فنلاند، واقع شده میزبان اغلب پروژه‌های برتر پایداری اسپو بوده است. این منطقه نام خود را از یک کارخانه سرامیک‌سازی گرفته و همچنان میزبان کمپانی‌های متعددی است که در این زمینه فعالیت می‌کنند.

مدیران اسپو در نظر دارند منطقه Kera را به یک مرکز بین‌المللی برای توسعه اقتصاد مدور تبدیل کنند و مزایای بی‌شمار آن را برای شهر و شهروندان به ارمغان بیاورند. تاکنون پروژه‌های بی‌شماری در این منطقه پیاده شده است که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به پروژه منطقه پاک و هوشمند Kera و همچنین پروژه KIEPPI اشاره کرد.

در پروژه منطقه پاک و هوشمند Kera، توسعه محیطی با اقتصاد مدور و هوشمند مورد توجه مدیران قرار گرفته است که در این راستا، افزایش پایداری سازه‌های قدیمی و ایجاد ساختمان‌های مدور جدید از اهمیت ویژه‌ای برخوردار بوده است. برنامه‌ریزان در نظر دارند در پایان این پروژه، ساختمان‌هایی برای سکونت بیش از 14 هزار شهروند ایجاد کنند، ضمن این‌که توسعه ساختمان‌های تجاری، فضاهای اداری و تفریحی نیز برای 10 هزار شهروند در اولویت برنامه‌های آنان قرار دارد. علاوه بر این، قرار است مرکز جدیدی در Kera ایجاد شود که در آن، ایده‌های اقتصاد مدور شهروندان به اشتراک گذاشته می‌شود و طرح‌های برتر نیز در همین مکان مورد آزمایش قرار می‌گیرد. صندوق سرمایه فنلاند بخش اعظم بودجه لازم برای پیاده‌سازی پروژه منطقه پاک و هوشمند Kera را به عهده گرفته و قرار است مدیران اسپو سایر هزینه‌های لازم را تأمین کنند.

پروژه KIEPPI یک مدل مشارکتی برای مناطق پایدار به حساب می‌آید که در آن، حومه‌های اسپو نظیر Kera به فضاهایی کاملاً پایدار تبدیل می‌شود و در آن‌ها مشاغل سبز جدیدی مبتنی بر اقتصاد مدور شکل خواهد گرفت. واژه KIEPPI در میان مدیران اسپو به معنای استفاده از پسماندهای یک شغل به عنوان ماده اصلی شغل دیگر است که می‌تواند مزایای اقتصاد مدور را برای سراسر اسپو به ارمغان بیاورد. در واقع، این پروژه چند مرحله آزمایشی را در دومین شهر بزرگ فنلاند و سایر شهرهای اطراف آن در بر می‌گیرد که در آن، مشاغل مختلف با سایر کسب‌وکارها و حتی دانشگاه‌ها همکاری می‌کنند و در نهایت برای استفاده از منابع موجود به طور کارآمدتر تصمیم می‌گیرند.

شناسه خبر 57736