شناسه خبر:57876
1401/4/29 09:32:05

سپهرغرب، گروه خبر: سرپرست فرمانداری قصر شیرین گفت: مرز رسمی خسروی زیرساخت‌ها، امکانات و تجهیزات خوبی برای تردد زائران عتبات عالیات دارد که با توجه به شرایط مطلوب این مرز، وزیر کشور برای باز شدن این مسیر جهت تردد زائران اعلام موافقت کرد.

محمد حیدری دوشنبه‌شب در گفت‌وگو با شبکه استانی صداوسیمای کرمانشاه افزود: با پیگیری‌های مؤثر و اهتمام قابل تقدیر استاندار در سفر رئیس‌جمهور و هیئت وزیران به کرمانشاه موضوع بازگشایی مرز خسروی با وزیر کشور مطرح شد که با توجه به پتانسیل‌ها و مجموعه امکانات و ظرفیت‌هایی که در قصر شیرین و مرز خسروی وجود دارد، وزیر کشور با بازگشایی مرز خسروی به روی زائران موافقت کرد.

وی اظهار کرد: برای هماهنگی بیشتر در جلسه روز یکشنبه هفته جاری ستاد اربعین استانی ارزیابی‌های اولیه و کارهایی که باید برای بازگشایی مرز انجام می‌شد بررسی و هماهنگی‌های لازم انجام شد و استاندار هم آن‌ها را خبری کردند، اما پس از چند ساعت مقامات عراقی گفتند که برای ارائه مطلوب‌تر خدمات به زائران نیاز به تأمین امکانات و نصب تجهیزاتی در مرز دارند که ما هم با این درخواست مقامات عراقی موافقت کردیم و قدری زمان به تأخیر افتاد.

نماینده عالی دولت در قصر شیرین گفت: این مرز به روی زائران در روزهای آینده بازگشایی خواهد شد و ما آمادگی کامل داریم اما نیاز به هماهنگی با مقامات عراقی هست که اکنون یک هیئت از جمهوری اسلامی ایران در بغداد درحال رایزنی با مقامات ارشد عراقی هستند.

وی افزود: نکته‌ای که اهمیت دارد این است که زائران برای سفر به عراق به روادید نیاز ندارند، اما باید گذرنامه معتبر با 6 ماه تاریخ اعتبار و کارت واکسیناسیون کرونا حتماً ارائه دهند.

قصر شیرین در غرب کرمانشاه بیش از 27 هزار نفر جمعیت و بیش از 186 کیلومتر مرز با عراق دارد که دارای دو مرز رسمی خسروی و پرویزخان است.

در این شهرستان 14 واحد اقامتی شامل هتل و میهمان‌پذیر درجه یک تا درجه سه با 322 اتاق و یک‌هزار و 200 تخت از اوایل دهه 80 ساخته شده تا زائران عتبات عالیات در مسیر تردد خود به عراق، یک شب را در این منطقه مرزی اقامت داشته باشند، این مهم با هدف رونق بخشیدن به شهر و بهره‌مندی مردم قصر شیرین از مزایای تردد زوار صورت گرفت.

خسروی یکی از مرزهای مهم و با موقعیت راهبردی کشورمان است که این مرز بین‌المللی قدیمی‌ترین مرز رسمی کشورمان با عراق برای تردد زائران عتبات عالیات و در گذشته جزئی از راه ابریشم بوده است.

مرز رسمی خسروی - منذریه مسیر اصلی جاده کشورمان به سوی بغداد پایتخت کشور عراق است که این جاده در ادامه به کشور سوریه متصل شده و درنهایت به بندر حلب در ساحل دریای مدیترانه متصل می‌شود.

مرز خسروی نزدیک‌ترین نقطه ایران به کربلا است؛ این مرز تا بغداد پایتخت عراق 190، کاظمین 203، کربلا 300، سامرا 326 و نجف 380 کیلومتر فاصله دارد. خسروی در 20 کیلومتری شهر قصر شیرین در غرب کرمانشاه قرار دارد.

زائرانی که مرز خسروی را برای ورود به عراق انتخاب می‌کنند، پس از عبور از شهرهای دیالی و بغداد به کاظمین سپس کربلا و نجف می‌رسند.

زائرانی که از خسروی عازم عراق می‌شوند، پیش از زیارت امام حسین (ع)، به امامان مدفون در کاظمین و سامرا عرض ادب می‌کنند و همین موضوع خسروی را به «مسیر ولایت» ملقب کرده است.

شناسه خبر 57876