شناسه خبر:58240
1401/5/6 09:19:02

سپهرغرب، گروه خبر: شرکت صنایع آذرآب اراک که درروزگاری نه چندان دور قطب تولید قطعات پالایشگاهی کشور بود، پس از واگذاری به بخش خصوصی با تنگناهای مختلفی روبرو شد که این تنگناها در سال‌های گذشته به اوج خود رسید، اما با بازدید رییس جمهور از این واحد تولیدی نسخه‌های شفابخشی مطرح و بارقه‌های امید در دل کارگران زنده شد.

با آغاز به کار دولت سیزدهم این بحث در سطح کشوری و استانی بیشتر مورد توجه قرار گرفته، به طوری که استاندار مرکزی و جمعی از مدیران استانی با برنامه‌ریزی‌های متعدد از واحدهای تولیدی راکد، نیمه راکد، نیمه فعال و فعال بازدید می‌کنند و در جریان مشکلات این واحدها قرار می‌گیرند و در طول یک سال گذشته شمار قابل توجهی از صنایع تعطیل استان به چرخه تولید بازگشتند.

استقرار بیش از 2 هزار و 800 واحد صنعتی در مناطق مختلف استان مرکزی، این دیار را به قطب تولید و صنعت ایران تبدیل کرده که این وضعیت نه تنها به رونق اقتصاد استان کمک کرده بلکه نقش محوری در افزایش درآمد ناخالص ملی دارد.

در سال‌های گذشته اما برخی واحدهای تولیدی این استان به دلایل مختلف از جمله واگذاری‌های غیر اصولی، تحریم‌های ظالمانه و عدم به روزرسانی تجهیزات و عوامل تولید با مشکلات و چالش‌های مختلفی مواجه شدند که مدیریت ارشد استان به همراه تیم اقتصادی و نهادهای متولی برای حمایت همه جانبه از این واحدهای تولیدی و استفاده حداکثری از ظرفیت آنها کمر همت بسته‌اند.

شرکت صنایع آذرآب اراک که در روزگاری نه چندان دور قطب تولید و تامین قطعات پالایشگاه‌ها و پتروشیمی‌های کشور و خاورمیانه بود، پس از واگذاری به بخش خصوصی با تنگناهای مختلفی روبرو شد که این تنگناها و مشکلات در سال‌های گذشته به اوج خود رسیده است اما رییس جمهور دولت مردمی در حاشیه سفر یک روزه خود به استان مرکزی از این واحد تولیدی بازدید و نسخه‌های شفابخشی را مطرح و بارقه‌های امید در دل کارگران این شرکت زنده شد.

این واحد تولیدی مادر تخصصی در حوزه طراحی، ساخت و نصب انواع بویلرهای نیروگاهی و صنعتی، مخازن تحت فشار، مبدل‌های حرارتی و تجهیزات نفت، گاز، پتروشیمی، فولاد، صنایع قند، شکر و سیمان فعالیت داشت و در سال 1389 به بخش خصوصی واگذار شده و هم اکنون به 16 هزار و 400 سهم تقسیم شده است.

اجازه نمی‌دهیم آذرآب بیش از این لطمه ببیند

رییس جمهور در جمع کارگران واحد صنعتی آذرآب گفت: نمی‌گذاریم شرکت صنایع آذرآب بیش از این لطمه ببیند.

آیت‌الله سید« ابراهیم رئیسی» روز جمعه در جریان سفر به استان مرکزی و در بازدید از مجتمع صنایع آذرآب در جمع کارگران این واحد تولیدی ضمن استماع درخواست‌های آنها، افزود: شرکت صنایع آذرآب نمادغرور و اعتماد به نفس ملی است و این واحد تولیدی را احیا می‌کنیم و نمی‌گذاریم بیش از این لطمه ببیند.

وی با تاکید بر اینکه مشکل اصلی آذرآب نبود کار نیست، اظهار داشت: این مجتمع تولیدی، پول ساز و اعتبارساز است اما محور اساسی مشکلات اینجا مدیریت و مالکیت است.

رئیس جمهور با ابراز ناخرسندی از عدم حمایت از مجتمع صنایع آذرآب، عنوان کرد: بانک کشاورزی ارتباط ماموریتی به اینجا ندارد و باید سهامش به یک مجموعه‌ای که دارای وظایف و تخصص مرتبط هست واگذار شود.

آیت الله رئیسی گفت: فعال و پویا بودن آذرآب با همت کارگران و مهندسان توانمند این واحد تولیدی رقم می‌خورد و در اسرع وقت برای حل مشکلات مدیریتی و سهامداری آذرآب تصمیم گیری خواهیم کرد.

وی با ابراز تأسف از اینکه کارخانه‌ای که خودش توان رفع نیازمندی‌های سایر کارخانجات و صنایع را دارد امروز با کمتر از 10 درصد ظرفیت خود کار می‌کند، تاکید کرد: کارخانه آذرآب را احیا خواهیم کرد و کاری می‌کنیم که انشاالله ظرفیت کارگری این کارخانه حداقل به همان ظرفیت سه‌هزار نفر سابق بازگردد.

کمبود نقدینگی یکی از مشکلات اساسی آذرآب است

رئیس شورای کارگری شرکت صنایع آذرآب‌ در خصوص ریشه مشکلات این واحد در گفت و گوبا ایرنا، گفت: از سال 96 که بانک کشاورزی سهامدار این شرکت شد منجر به مشکلاتی شد که نتوانستیم نقدینگی را در شرکت جاری و پذیرش سفارش داشته باشیم

«داود عسگری» افزود: این واحد تولیدی پروژه محور است و حیات آن مرهون به قبول سفارش و تولید است؛ ظرفیت اسمی تناژ این واحد تولیدی ماهیانه 2 هزار تن بوده که اکنون به حدود 200 تن کاهش یافته و اکنون یک دهم گذشته در این واحد تولید صورت می‌گیرد.

وی تاکید کرد: با سفر اخیر رئیس جمهور مردمی، آیت الله رئیسی به استان مرکزی و بازدید از واحد تولیدی آذرآب، قول مساعد داده شد که سهام آذرآب را به شرکت‌های صنعتی دارای اهلیت همچون مپنا و یا سازمان انرژی اتمی واگذار کنند و این واحد تولیدی نیز به تولید قبل خود بازگردد.

رئیس شورای کارگری شرکت صنایع آذرآب اظهار داشت: اصلی‌ترین دغدغه آیت الله رئیسی و مدیران ارشد استان، پرسنل و کارگران، سفارش کار و تولید در واحد تولیدی آذرآب است و رئیس جمهور نیز اذعان داشتند که این واحد تولیدی پول ساز است و نیاز به سرمایه گذاری ندارد و در این شرکت می‌توان با پذیرش سفارش و تولید برای هزاران نفر اشتغال ایجاد کرد.

عسگری ادامه داد: سال‌های گذشته سه هزار نفر در آذرآب اشتغال داشتند که اکنون به یک هزار و 200 نفر رسیده است و با رونق تولید در این شرکت می‌توان در راستای رفع بیکاری استان گام‌های موثری برداشت.

وی عنوان کرد: با تولید در این شرکت، می‌توان برای کشور و به تبع آن در استان ارزش افزوده ایجاد کرد چرا که این شرکت دانش بنیان است و نخستین بویلرهای حرارتی و پل‌های متحرک را در کشور تولید کردیم و پتانسیل این واحد تولیدی بسیار بالا است.

وی افزود: خدا را شاکریم که مدیر ارشد اجرایی کشور دیدار صمیمانه با کارگران این واحد تولیدی داشتند و اظهار تاسف داشتند که چرا این شرکت راکد نیروی انسانی محدود و تولید آن کاهش یافته که قول مساعد دادند سرمایه در گردش به این شرکت تزریق شود و هم سهام با رعایت اصلی اهلیت داشتن واگذار شود.

وی با بیان اینکه سخنان ارزشمند رییس جمهور دولت انقلابی و مردمی بارقه امید در میان پرسنل این شرکت ایجاد کرد، گفت: زمانی بود که این شرکت در یک‌سال 6 هزار میلیارد ریال سود انباشته داشت اما اکنون به غیر از جریمه 6 هزار میلیارد ریال بدهی داریم که بنا بر فرمایشات مقام معظم رهبری به طور حتم این مشکلات با یاری خدا و تعامل و هم افزایی مسئولان ارشد کشور و استانی قابل حل شدن است.

رئیس شورای کارگری واحد تولیدی آذرآب تصریح کرد: تغییر مدیریتی یکی از مهمترین بلاهایی بوده که برای این واحد تولیدی مشکلات زیادی ایجاد کرده و از سال 96 تاکنون هفت تیم مدیریتی عوض شده که یک سال هم پای کار نبودند چرا که دغدغه کار نداشتند و به رشد و تعالی آذرآب فکر نکردند، نه اینکه تمایل به تولید نداشتند بلکه ایجاد برخی شرایط و قوانین دست و پا گیر از سوی مسئولان این مشکلات را افزایش داد و در این شرکت نیز به دلیل ضمانتنامه‌های بانکی امکان پذیرش و سفارش تولید وجود نداشت.

عسگری خاطرنشان کرد: تخصص در این واحد تولیدی ساخت تجهیزات نیروگاه، پالایشگاه، پتروشیمی و نیروگاه‌های برق آبی و حتی اتمی است که اکنون قرارداد 70 میلیون یورویی با سازمان انرژی اتمی منعقد شده که امید است عملیاتی شود.

وی گفت: خدا را شاکریم که صدای کارگران این واحد تولیدی به گوش مقام ارشد اجرایی کشور رسید و دستاورد سفر رییس جمهور به استان مرکزی رونق تولید به این واحد تولیدی باشد.

مدیر تولید شرکت صنایع آذراب نیز اظهار کرد: این واحد تولیدی در چندسال اخیر نتوانست سهم خود را از بازار توسعه کشور در حوزه نفت و گاز کشور و وزارت نیرو متناسب با ظرفیت و توانمندی‌های خود بگیرد و متاسفانه بخش غم‌انگیز این داستان نیز به مخاطره افتادن اشتغال یک هزار و 200 نفر از پرسنلی که اکنون در حال فعالیت هستند، مربوط می‌شود.

«احمد قربانی» گفت: با توجه به سفر رییس جمهور به استان و بازدید ایشان از این واحد تولیدی و توجه ویژه ایشان به رفع مشکلات کارخانجات و مشکلات پرسنلی کشور، امید است در راستای حل مشکلات این شرکت مبنی بر واگذاری سهام از بانک کشاورزی به سازمانی که ماموریتش متناسب با فعالیت آذراب باشد، گام‌های موثری برداشته شود.

وی ادامه داد: همچنین پیگیری سرمایه‌هایی که در پنج سال اخیر از شرکت توسط مدیریت‌های قبلی خارج و مشکل نقدینگی برای شرکت ایجاد شده و در سال 96 پرونده قضایی این موضوع باز و در حال پیگیری است که ایشان قول مساعد دادند بخشی از مطالبات همچنین بخشی از سرمایه شرکت را بازگردانند.

مدیر تولید شرکت صنایع آذراب عنوان کرد: با توجه به سخنان رییس جمهور؛ بارقه‌هایی از امید و توقع در پرسنل ایجاد شده و امید است با پیگیری ایشان و تلاش پرسنل بتوانیم به روزهایی که این واحد تولیدی حدود سه هزار نفر پرسنل داشت و ظرفیت اسمی شرکت حدود سالیانه 40 هزار تن کالا و تجهیزات نیروگاهی پالایشگاه، پتروشیمی بود برسیم‌.

قربانی تاکید کرد: با توجه به شرایط کنونی آذرآب، ممکن است واگذاری سهام زمان‌بر باشد و مشتری پرسنل خود دولت و هلدینگ‌های وابسته به دولت هستند، بنابراین درخواست پرسنل این واحد تولیدی این است که بخشی از طرح‌های عمرانی کشور را متناسب با ظرفیت این واحد تولیدی به ما واگذار کنند تا بتوانیم در این دوره گذار که نیازمند آرامش شرکت با این عظمت است را داشته باشیم و بتوانیم به فعالیت روزمره در این شرکت ادامه دهیم.

شناسه خبر 58240