شناسه خبر:58626
1401/5/19 09:57:20

سپهرغرب، گروه خبر: معاون فنی و عملیاتی سازمان اورژانس کشور گفت: 64 دانشگاه علوم پزشکی در کشور آماده ارائه خدمات بهداشتی و درمانی به زائران کنگره بزرگ اربعین هستند و تلاش ما این است که خدمات خوبی را در مرز رسمی خسروی و دیگر مرزها به زوار ارائه دهیم.

«محمد سرور» روز سه‌شنبه در جلسه بررسی زیرساخت‌های بهداشتی و درمانی قصر شیرین با حضور مسئولان اورژانس کشور افزود: وزارت بهداشت و درمان از قبل مأموریت لازم را برای خدمات‌دهی در مرزهای چهارگانه برای تردد زوار شروع کرده و جلسات خوبی را در این زمینه با سایر نهادها ازجمله جمعیت هلال‌احمر و ستاد کل نیروهای مسلح تشکیل داده است.

وی اظهار کرد: نیازسنجی‌های لازم را در بخش‌های مختلف انجام داده‌ایم و فراخوان نیروها صورت گرفته و آماده ارائه خدمت به زوار هستیم.

معاون فنی و عملیاتی سازمان اورژانس کشور گفت: در این رابطه یک فروند بالگرد برای امداد هوایی در قصر شیرین مستقر می‌شود و همچنین دو فروند هواپیما در مرکز استان طی ایام اربعین مستقر هستند تا برای امدادهای احتمالی و خدمت به زوار اربعین مورد استفاده قرار گیرند که به‌طور هم‌زمان توان انتقال 55 مصدوم را دارند.

سرور ادامه داد: تدابیر لازم و امکان‌سنجی‌های مربوطه برای مرز خسروی انجام شده و دغدغه فرماندار قصر شیرین در حوزه تقویت زیرساختی بهداشتی که مطالبه مردم نیز هست، باید مورد توجه قرار گیرد و مردم قصر شیرین می‌بایست از خدمات مناسب درمانی بهره‌مند شوند.

وی اضافه کرد: شیوع بیماری وبا در کشور عراق برای ما یک مسئله مهم است، ضمن اینکه اکنون نیز در موج هفتم کرونا هستیم و علاوه‌بر آن برای مسائل مربوط به تصادفات جاده‌ای در مسیر تردد زوار و سایر مخاطرات و سناریوهای لازم نیز پیش‌بینی‌های لازم لحاظ شده است.

قصر شیرین در غرب کرمانشاه بیش از 27 هزار نفر جمعیت و بیش از 186 کیلومتر مرز با عراق دارد که دارای دو مرز رسمی خسروی و پرویزخان است.

در این شهرستان 14 واحد اقامتی شامل هتل و میهمان‌پذیر درجه یک تا درجه سه با 322 اتاق و یک‌هزار و 200 تخت از اوایل دهه 80 ساخته شده تا زائران عتبات عالیات در مسیر تردد خود به عراق، یک شب را در این منطقه مرزی اقامت داشته باشند، این مهم با هدف رونق بخشیدن به شهر و بهره‌مندی مردم قصر شیرین از مزایای تردد زوار صورت می‌گرفت.

خسروی یکی از مرزهای مهم و با موقعیت راهبردی کشورمان است که این مرز بین‌المللی قدیمی‌ترین مرز رسمی کشورمان با عراق برای تردد زائران عتبات عالیات و در گذشته جزئی از راه ابریشم بوده است.

مرز رسمی خسروی- منذریه مسیر اصلی جاده کشورمان به سوی بغداد پایتخت کشور عراق است که این جاده در ادامه به کشور سوریه متصل شده و درنهایت به بندر حلب در ساحل دریای مدیترانه متصل می‌شود.

مرز خسروی نزدیک‌ترین نقطه ایران به کربلا است؛ این مرز تا بغداد پایتخت عراق 190، کاظمین 203، کربلا 300، سامرا 326 و نجف 380 کیلومتر فاصله دارد. خسروی در 20 کیلومتری شهر قصر شیرین در غرب کرمانشاه قرار دارد.

زائرانی که مرز خسروی را برای ورود به عراق انتخاب می‌کنند، پس از عبور از شهرهای دیالی و بغداد به کاظمین سپس کربلا و نجف می‌رسند.

زائرانی که از خسروی عازم عراق می‌شوند، پیش از زیارت امام حسین (ع)، به امامان مدفون در کاظمین و سامرا عرض ادب می‌کنند و همین موضوع خسروی را به «مسیر ولایت» ملقب کرده است.

شناسه خبر 58626