شناسه خبر:58805
1401/5/24 08:56:58
معاون سوادآموزی آموزش و پرورش استان خبر داد:

شناسایی 21 هزار و 339 نفر بی‌سواد در ایلام

معاون سوادآموزی اداره کل آموزش و پرورش استان ایلام گفت: بر اساس آمار سرشماری سال 95 و مراجعه خانه‌ به‌ خانه، 21 هزار و 339 نفر بی‌سواد در سطح استان شناسایی شده است.

معاون سوادآموزی اداره کل آموزش و پرورش استان ایلام گفت: بر اساس آمار سرشماری سال 95 و مراجعه خانه‌ به‌ خانه، 21 هزار و 339 نفر بی‌سواد در سطح استان شناسایی شده است.
بهروز حیدری اظهار کرد: بر اساس سرشماری سال 1395 در گروه سنی 10 تا 49 سال میانگین باسوادی کشور 94/7 درصد که استان ایلام با 94/5 درصد نزدیک به میانگین کشوری است.
وی گفت: در این گروه سنی 21339 نفر بی‌سواد اعلام شده که معاونت سوادآموزی اداره کل آموزش و پرورش استان با برنامه‌ریزی و فعالیت‌های جهادی در صدد پوشش تحصیلی جامعه هدف است.
معاون نهضت سوادآموزی آموزش و پرورش استان ادامه داد: شهرستان ایلام با 96/87 درصد و شهرستان سیروان با 90/01 درصد به ترتیب بالاترین و کمترین نرخ باسوادی در این سرشماری دارند.
حیدری درباره رویکردها و سیاست‌های این معاونت در سال 1401 گفت: استفاده از فضای مازاد و نوبت مخالف مدارس، مردمی سازی سوادآموزی بر اساس سند تحول دولت عدالت محور، تفاهم‌نامه همکاری با دستگاههای اجرایی و نهادهای حمایتی، گفتمان‌سازی و جهاد تبیین است.
وی درخصوص رویکردها ادامه داد: بهره‌گیری از ظرفیت رسانه‌های خبری و تصویری استان در زمینه تبلیغ و ترویج برنامه‌های سوادآموزی، پالایش اطلاعات اسمی بی‌سوادان از طریق طرف قرارداد جهت سرانجام بخشی فعالیت ها، اجرای طرح آموزش بی‌سوادان و کم‌سوادان با نیازهای ویژه با همکاری بهزیستی و اداره آموزش و پرورش استثنایی استان، نظارت دوره‌ای از کلاس‌های سوادآموزی استان و ارزیابی کیفی فعالیت‌ها همچنین نظارت مستمر و هدفمند از واحدهای اداری سوادآموزی شهرستان‌ها و مناطق بر اساس دستورالعمل ارزیابی نهضت استان ازجمله این رویکردها و سیاست‌های معاونت سوادآموزی در سال جاری است.
این مسئول درباره چالش‌ها و مشکلات سوادآموزی گفت: عدم شناخت جامعه به‌ویژه نخبگان و مسئولان از روند فعالیت‌های سوادآموزی، ورود ضعیف مؤسسات برای ایفای نقش در حوزه سوادآموزی، نبود تقاضای اجتماعی، مشارکت پایین دستگاه‌های اجرایی در پشتیبانی و اجرای برنامه هاست.
حیدری یادآور شد: پراکندگی مخاطبان و سخت‌تر شدن کار شناسایی و جذب آنان، مسدود نشدن مقوله مبادی ورودی بی‌سوادی، رجعت به بی سوادی و در دسترس نبودن اطلاعات اسمی بی‌سوادان ازجمله چالش‌ها و مشکلات پیش روی سوادآموزی است.
وی گفت: دوره‌های سوادآموزی، تحکیم و انتقال برای بی‌سوادان و کم‌سوادان در نظر گرفته شده که فرد بی‌سواد پس از اخذ مدرک دوره انتقال می‌تواند در دوره متوسطه اول ادامه تحصیل دهد.

شناسه خبر 58805