شناسه خبر:58810
1401/5/24 09:03:33

استاندار مرکزی گفت: در طرح تعادل‌بخشی و نصب کنتور هوشمند آب کشاورزی از برنامه ابلاغی عقب هستیم.

استاندار مرکزی گفت: در طرح تعادل‌بخشی و نصب کنتور هوشمند آب کشاورزی از برنامه ابلاغی عقب هستیم.
فرزاد مخلص‌الائمه در شورای حفاظت از منابع آب و کارگروه سازگاری با کم آبی اظهار کرد: یکی از اقدامات موثر در راستای حفظ منابع آبی اجرای طرح تعادل‌بخشی و نصب کنتور هوشمند آب کشاورزی است که متاسفانه در استان عملکرد رضایت بخشی در این زمینه نداریم.
وی تصریح کرد: مدیریت چاه‌های آب کشاورزی یکی از اصول اساسی در حفظ منابع آبی است که تاکنون برنامه‌ریزی‌های درستی برای این مدیریت صورت نگرفته و لازم است با برنامه‌ریزی دقیق از این کاستی‌ها کاسته شود.
استاندار مرکزی با اشاره به اینکه حجم انبوهی از منابع آبی در بخش کشاورزی هدر می‌رود، ادامه داد: ساماندهی چاه‌های آب کشاورزی یکی از مسائل اولویت‌دار استان است که هیچ گونه کوتاهی در این زمینه قابل قبول نیست و دستگاه‌های مسئول موظف به اجرای این مهم هستند.
مخلص‌الائمه با بیان اینکه عدم مدیریت چاه‌های آب کشاوری استان موجب آسیب به سفره‌های زیرزمینی و ذخایر آبی استان می‌شود، گفت: چنانچه این مهم به اعتبار نیاز دارد باید اعتبارات مورد نیاز آن تامین شود.
وی ادامه داد: جهاد کشاورزی و آب منطقه‌ای در اسرع وقت به مشکل آب شهرک گل و گیاه خمین رسیدگی و مشکل چاه آب آن را برطرف کنند.
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان مرکزی نیز از شناسایی 6 دستگاه حفر چاه غیرمجاز خبر داد و گفت: از ابتدای سال جاری تاکنون 25 چاه آب کشاورزی غیرمجاز پلمب شده است.
عزت‌ الله آمره‌ای میزان نصب کنتور هوشمند آب کشاورزی را 125 دستگاه برشمرد و ادامه داد: در حال حاضر یک هزار و 500 دستگاه کنتور هوشمند آب در استان نصب شده است که پایین بودن آمار به دلیل عدم استقبال بهره برداران به علت هزینه بر بودن تامین منابع مالی است.
سرپرست مدیریت بحران استان مرکزی نیز از خسارت سیل به 2 قنات استان خبر داد و گفت: 4 میلیارد و 900 میلیون ریال اعتبار برای خارج کردن آب از پشت این 2 قنات نیاز است.

شناسه خبر 58810