شناسه خبر:59643
1401/6/14 09:06:25
معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار همدان مطرح کرد:

تأمین آب شرب مدارس همدان یک‌هفته قبل از بازگشایی مدارس

سپهرغرب، گروه خبر - سمیرا گمار: معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار همدان گفت: برای آب‌رسانی به مخازن مدارس، مشکلی وجود ندارد؛ یک‌هفته قبل از آغاز بازگشایی مدارس این موضوع باید حل شود، ما نیز پیگیری می‌کنیم تا مشکلی وجود نداشته باشد.

حسن رضانیا روز یکشنبه در شورای آموزش‌وپرورش استان همدان که با حضور عضو کمیسیون آموزش مجلس شورای اسلامی، مدیرکل آموزش‌وپرورش و جمعی از مدیران دستگاه‌های اجرایی در سالن جلسات شهدای استانداری برگزار شد، با بیان اینکه هدف ما این است که مدرسه‌ای در مهرماه بدون مخزن و منبع آب نباشد و کار با اماواگر پیش نمی‌رود و باید با قطعیت در این مورد اظهار نظر کرد، ابراز کرد: برای آب‌رسانی به مخازن مدارس مشکلی وجود ندارد، فرمانداری قول همکاری داده است، ما نیز یک‌هفته قبل از آغاز بازگشایی مدارس این موضوع را پیگیری و بررسی می‌کنیم تا مشکلی وجود نداشته

   لزوم توجه به کیفیت آموزشی در کنار توجه به کمیت‌هاباشد.

رضانیا اظهار کرد: آموزش‌وپرورش باید آموزش درست مصرف کردن آب به دانش‌آموزان را در دستور کار قرار داده و این تهدید را تبدیل به فرصت کند؛ چراکه منابع آب محدود است.

وی در پاسخ به اظهار نظر یکی از اعضا درخصوص تهیه آب شرب دانش‌آموزان توسط والدین، گفت: به‌هیچ‌عنوان نباید روی دوش خانواده‌ها باری بگذاریم، امکانات تهیه و نگهداری آب شرب را فراهم کرده و دغدغه خانواده‌ها و دانش‌آموزان را در این زمینه رفع کنید.

این مقام مسئول در ادامه با اشاره به کمبود معلم در استان، اعلام کرد: این یک مسئله اساسی و ریشه‌ای بوده و باید در درازمدت کاهش پیدا کند، ما نیز باید نیاز به تأمین نیرو را از هر جهت کم کرده و به سمتی برویم که استان از این وضعیت خارج شود.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار همدان با تأکید بر لزوم کیفیت‌بخشی به آموزش و اداره کلاس در کنار توجه به کمیت، تصریح کرد: برای حل این مشکل باید از ظرفیت مجلس و مجمع نمایندگان استفاده کنیم و البته آموزش‌وپرورش نیز در اولویت نخست نمایندگان باشد.

رضانیا به آسیب‌های اجتماعی نیز اشاره و اذعان کرد: متأسفانه درحال حاضر ما با انباشتی از آسیب‌های اجتماعی مواجه هستیم که آموزش‌وپرورش با جایگاه و ظرفیتی که دارد، می‌تواند به کاهش آن کمک کرده و صحنه را برگرداند؛ بنابراین باید در این زمینه سرمایه‌گذاری و کمک کنیم.

وی در پایان سخنان خود به برگزاری اردوی راهیان نور نیز تأکید کرده و آن را یک فرصت منحصربه‌فرد خواند که نیازمند توجه و سرمایه‌گذاری برای اثرگذاری در مدرسه و جامعه است.

   کمبود 4000 معلم در همدان

نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس شورای اسلامی نیز با اشاره به فاجعه رخ‌داده در آموزش‌وپرورش، توضیح داد: مستندات نشان می‌دهد 260 هزار معلم و 50 هزار نیروی پشتیبان در آموزش‌وپرورش کشور کم داریم که از این تعداد چهار هزار نفر مربوط به استان همدان است.

حجت‌الاسلام احمدحسین فلاحی خاطرنشان کرد: این مشکل به‌علت ارائه‌ آمارهای غلط به‌وجود آمده و استمرار این وضعیت شرایط را فاجعه‌بارتر خواهد کرد؛ بدون تردید با توجه به شواهد موجود، آموزش‌وپرورش حالت بحران دارد و با کمبود جدی معلم مواجه است.

نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه نیروهای آموزش‌وپرورش در دستگاه‌های دیگر پراکنده شده‌ و رتبه‌بندی شامل این افراد نشده است، تصریح کرد: با اقداماتی که در سنوات قبل انجام شده، دانشگاه فرهنگیان نابود شده؛ به‌طوری که در همدان 300 نفر از ظرفیت طرح امین را جذب نکردند.

حجت‌الاسلام فلاحی به ظرفیت استخدام از ماده 28 نیز اشاره و مطرح کرد: حق ما در دو دوره ضایع شده و مدیران قبلی نیاز استان برای استخدام را یک‌هزار و 500 نفر کمتر از نیاز واقعی اعلام کردند که منجر به خسارات جدی شد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به طرح بومی‌گزینی نیز گریزی زد و افزود: متأسفانه در این بخش شاهد بودیم که هزاران جوان مستعد با امتیاز بالا به‌دلیل طرح اشتباه بومی‌گزینی، رد شدند.

این عضو کمیسیون آموزش مجلس شورای اسلامی با اشاره به تراکم بالای دانش‌آموزان در مدارس نیز متذکر شد: مدارس از حجم زیاد دانش‌آموزان درحال انفجار هستند و در کلاس 35 نفره معلم فقط نقش «مبصر» را دارد! برای این وضعیت باید چاره‌جویی کرد.

حجت‌الاسلام فلاحی با اشاره به برنامه ششم توسعه، اعلام کرد: بر این اساس 50 درصد آموزش‌ها در مدارس باید مهارت‌محور باشند، یک سال است که برنامه ششم تمام شده و ما فقط 34 درصد این هدف را محقق کرده‌ایم؛ ضمن اینکه هنرستان دیباج به‌عنوان بزرگ‌ترین هنرستان غرب کشور که باید در این بخش پیشتاز باشد، با مشکل کمبود امکانات مواجه است.

وی در خاتمه سخنان خود با تأکید بر تبدیل تهدید کمبود معلم به فرصت، اذعان کرد: براساس قانون، آموزش‌وپرورش می‌تواند در شیفت مخالف مدارس، فضای آموزشی و فرهنگی را به بخش خصوصی اختصاص دهد؛ بنابراین بهتر است که این فضاها با قیمت پایین‌تر به مدارس غیر انتفاعی داده شوند تا بتوان از این فرصت برای جبران کمبود معلم استفاده کرد.

   در تأمین آب شرب مورد نیاز مدارس مشکلی نداریم

مدیرکل آموزش‌وپرورش استان همدان نیز در این جلسه با اشاره به اقدامات انجام‌شده در حوزه ثبت‌نام دانش‌آموزان، توزیع کتب و کلاس‌بندی، از آمادگی این دستگاه برای اول مهرماه خبر داد.

محمود نقوی گفت: خوشبختانه با تلاش‌های صورت‌گرفته ثبت‌نام بیش از 306 دانش‌آموز قطعی و دو میلیون کتاب درسی نیز توزیع شده و براساس شاخص‌های کشوری رتبه خوبی در این بخش‌ها داریم.

وی به مسئله تأمین آب شرب مورد نیاز مدارس نیز اشاره کرد و افزود: در ابتدای فصل تابستان 150 میلیون تومان در اختیار مدارس نواحی یک و دو قرار دادیم تا با توجه به اسکان فرهنگیان در مدارس همدان و آغاز سال‌ تحصیلی، دغدغه تأمین آب نداشته باشیم.

مدیرکل آموزش‌وپروش استان همدان در رابطه با وضعیت نیروی انسانی اذعان کرد: در سال 1400 بازنشستگان یک‌هزار و 980 نفر بودند، اما فقط یک‌هزار نفر ورودی‌ داشتیم. امسال دو هزار و 102 نفر بازنشسته داریم، اما سهمیه ورودی ما در ماده 28 و دانشگاه فرهنگیان یک‌هزار و 50 نفر است.

نقوی ادامه داد: مشکل اصلی ما نیروی انسانی است، درواقع توزیع نیروی انسانی بین مناطق و نواحی، مناسب نبود که ما تعادل‌سازی نیروهای استان و مناطق را انجام دادیم و بیش از 600 نفر از مناطق دیگر به همدان منتقل شده و معضل کمبود تعداد نیرو حل شد.

وی با این توضیح که توزیع اضافه تدریس را پیگیری و مناطق را موظف کردیم اضافه تدریس را افزایش دهند، گفت: جابه‌جایی نیرو، توزیع اضافه‌تدریس و کاهش عوامل اداری در دستور کار ما بوده، چون اولویت تأمین مدیر و معلم است.

مدیرکل آموزش‌وپرورش استان همدان از سامان‌دهی 19 منطقه، ناحیه و شهرستان خبر داد و افزود: بر این اساس دوم مهرماه کلاس خالی نخواهیم داشت.

نقوی به تجهیز مدارس نیز اشاره و تشریح کرد: مجموع تجهیزاتی که در مدارس توزیع می‌شود، 40 میلیارد تومان بوده و در همه مناطق به‌صورت عادلانه توزیع خواهد شد؛ 23 میلیارد تومان نیز برای آسفالت و هفت میلیارد تومان هم برای ایزوگام مدارس درنظر گرفته‌ایم.

وی بر این مسئله نیز تأکید کرد که دغدغه ما این است دانش‌آموزی برای نداشتن لوازم‌التحریر و وسایل، از تحصیل باز نماند.

مدیرکل آموزش‌وپرورش استان همدان در پایان سخنان خود با اشاره به فعالیت معلمان خیر، اعلام کرد: در طرح اکرام کمیته امداد امام خمینی (ره) بیش از چهار هزار معلم شرکت کردند، دو هزار نفر نیز در مجمع خیرین سلامت معلمان حضور دارند.

   کمبود نیروی انسانی در آموزش‌وپرورش استان

معاون برنامه‌ریزی و توسعه منابع آموزش‌وپرورش استان همدان نیز در این جلسه با اشاره به معضل آب در همدان، عنوان کرد: 237 مدرسه دولتی در نواحی یک و دو همدان وجود دارد که تاکنون 88 منبع ذخیره‌سازی آب برای آن‌ها تعبیه شده و 149 مورد دیگر نیاز است که تا یک هفته قبل از آغاز بازگشایی مدارس، موارد باقی‌مانده را هم تجهیز خواهیم کرد.

یاسر نانکلی خاطرنشان کرد: برای مدارسی که کمتر از 250 دانش‌آموز دارند، منبع یک‌هزار لیتری و برای مدارسی که بیش از 250 دانش‌آموز دارند، منبع دو هزار لیتری درنظر گرفته‌ایم که بر این اساس 19 منبع یک‌هزار لیتری و 130 منبع دو هزار لیتری نیاز داریم.

وی با اشاره به اعتبار مورد نیاز برای تجهیز مدارس به منبع ذخیره‌سازی آب، ابراز کرد: تأمین و تجهیز منابع یک‌هزار لیتری بیش از سه میلیون تومان و منابع دو هزار لیتری بیش از 6 میلیون تومان اعتبار نیاز دارد؛ بر این اساس 911 میلیون تومان اعتبار برای تجهیز 237 مدرسه شهر همدان به منبع آب، نیاز داریم.

معاون برنامه‌ریزی آموزش‌وپرورش استان همدان ادامه داد: پیگیر نصب منبع آب برای مدارس غیر دولتی و پیش دبستانی‌ها توسط مؤسسان آن‌ها هستیم تا این کار به بهترین شکل ممکن انجام شود.

نانکلی در بخش دوم سخنان به کمبود نیروی انسانی در آموزش‌وپرورش استان اشاره کرد و توضیح داد: در سال جاری برای 284 هزار دانش‌آموز مدارس دولتی 13 هزار نیرو نیاز داریم، درحالی که فقط هفت هزار نفر نیرو در اختیار ما قرار دارد.

وی اضافه کرد: بر این اساس پنج هزار و 514 نفر کمبود نیرو داریم که از طریق استمرار خدمت همکاران، نقل و انتقالات خارج از دستگاه‌ها، اضافه‌تدریس عوامل اجرایی، افزایش تدریس بازنشستگان و استفاده از دانشجومعلمان سال چهارم برای دوره ابتدایی، این مسئله را حل کرده‌ایم.

شناسه خبر 59643