شناسه خبر:59667
1401/6/14 09:43:18

سپهرغرب، گروه اقتصادی - طاهره ترابی‌مهوش: مدیر عامل شرکت مزرعه سفید که واحد فرآوری سبزیجات و صیفی‌جات خود را همزمان با آوار شدن ویروس کرونا به بهره‌برداری ر سانده از موانع پیش‌پای تولیدکنندگان و عدم مدارای بانک‌ها گفت: واقعیت این است که حسب سند چشم‌انداز افق 1404 به‌عنوان یک میثاق ملی قرار است ما یعنی جامعه ایرانی در سال 1404 ازنظر اقتصادی، علمی و فناوری جایگاه نخست را در منطقه داشته باشیم. قرار است سطح زندگی ما هم‌طراز سطح زندگی کشورهای پیشرفته باشد. بسیار خوب اما راهکار حصول به این اهداف عالی کدام است؟ در این راستا چه نقشی برای نظام بانکی تعیین‌شده؟ بدیهی است تمام این اسناد بالادستی تأکید بر تقویت تولید داخلی و افزایش صادرات به‌عنوان تنها راهکار ممکن دارند و تولید را چه کسی باید انجام دهد؟ دولت؟ بخش خصوصی؟ از غیب برسد؟

سپهرغرب، گروه - طاهره ترابی مهوش : حال آنکه آنچه صاحبنظران در آن اتفاق‌نظر دارند و قوانین و مقررات نیز همان را مدنظر قرار داده، رشد تولید ملی به دست جامعه ایرانی است و جامعه ایرانی هم در کسوت بخش خصوصی بروز و ظهور پیدا می‌کند لذا طبیعی است که جهت حمایت از تولید ملی، باید این بخش موردحمایت قرار گیرد. حمایتی که در عمل و درصحنه واقعیت، بسیار کم‌تر از ظرفیت‌هایی بوده که در قوانین مصوب وجود دارد.

ازسوی دیگر این یک واقعیت غیر قابل انکار است که وقتی چرخ یک شرکت بخش خصوصی بچرخد یعنی چرخ ده‌ها یا صدها و حتی هزاران خانواده ایرانی چرخیده، کار ایجادشده،توان خرید ایجادشده که خود مولد تقاضا و به‌طور مضاعف موجب تولیدات دیگری در جامعه است. اما گویی در همدان کمتر گوش شنوایی برای این مباحث وجود دارد به طوریکه علیرغم شعار‌های دهان پر کن در بحث حمایت از تولید حتی فعالیت شرکت‌ها و صنایع خرد و متوسط نیز زیر بار فشار بانک‌ها که به هیچ صراطی مستقیم نیستند کم شده است به طوریکه امروز ابوذر شایگان مدیر عامل شرکت صنایع غذایی مرزعه سفید واقع در شهرک صنایع غذایی بهار دم از صدور حکم اجراییه درپی عدم امکان باز پرداخت تسهیلات توسط بانک کشاورزی می‌زند براین اساس با توجه به اهمیت موضوع بر آن شدیم تا گفتگویی را با وی ترتیب دهیم که در ادامه می‌خوانید:

مدیر عامل شرکت صنایع غذایی مزرعه سفید با بیان اینکه این واحد تولیدی در شهرک صنایع غذایی بهار با موضوع فعالیت در زمینه فرآوری انواع سبزیجات، صیفی‌جات، میوه‌جات و سالاد دایر شده است گفت: این شرکت در بهمن‌ماه سال 98 به بهره‌برداری رسید اما بنا به بروز کرونا در اسفندماه سرگردانی حاصل از آن امکان فعالیت بنا به تعطیلی کلیه مراکزی که بازارفروش محصولات تولید ما به حساب می‌آمدند عملا امکان فعالیت برای آن حاصل نشد پس ما نهایتا علیرغم دشواری‌ها به عنوان یک شرکت نوپا وارد کار شده فعالیت خود را از تیر ماه سال 99 به صورت رسمی آغاز کردیم.

ابوذر شایگان با تاکید براینکه گرچه در دوران کرونا سودی عایدی شرکت ما نشد اما بنا به عقب‌نشینی شرکت‌های نامدار در پی رکود بازار، مجالی برای معرفی شرکت ما فراهم شد،تشریح کرد: براین اساس کم‌کم شروع به کار کرده و محصولات خود را به باز معرفی کردیم.

وی با اشاره به اینکه البته این فعالیت همراه با رکود شدید بازار هم به لحاظ تقاضا و هم به لحاظ گرانی مواد اولیه بود اظهارکرد: براین اساس مجبور به اخذ تسهیلاتی از بانک کشاورزی از محل صندوق توسعه ملی به مبلغ یک میلیارد و 300 میلیون تومان در آبان ماه 1400 شدیم.

شایگان با بیان اینکه این وام در قالب سرمایه در گردش سال گذشته سررسید شد اما به دلیل شرایط اقتصادی ( بروز کرونا) حاکم بر بازار امکان باز پرداخت تسهیلات را نداشتیم پس خواهان تمدید آن شدیم،اظهارکرد: با مراجعه به بانک مهلتی برای باز پرداخت وام خواستم زیرا طی این مدت درآمد خاصی نداشتیم و برای اثبات این واقعیت می‌توانند در شرکت حاضر شده و بازرس بانک اسناد مالی شرکت را نیز رصد کند اما عنوان کردند که تسهیلات پرداختی از محل صندوق قابل تمدید نیست.

وی با اشاره به اینکه همچنان پیگیری‌های بنده ادامه داشت و حتی با مراجعه به سازمان جهاد کشاورزی استان و نیز سازمان صمت، حل مشکلم را پیگیری کردم بالاخره ستاد تسهیل برای بنده مصوب کرد که این تسهیلات قابل تمدید نیست اما مهلتی برایم قائل شدند.

وی با اشاره به اینکه بنده حتی حاضر شدم که سود چند صد میلیون تومانی و جریمه نیز پرداخت کنم و تنها 6 ماه به بنده مهلت بدهند تا از طریق جذب نیرو تحت پوشش کمیته امداد و کمکی که در این قالب می‌شد بتوانم بدهی خود را بپردازم گفت: متاسفانه علیرغم دریافت مصوبه ستاد تسهیل در تیرماه سال جاری مبنی بر تمدید اصل بدهی به مدت یک سال، بازهم بانک زیر بار نرفت و درحال حاضر با طی مراحل قضایی و بازرسی ملک توسط کارشناس برای ما اجراییه صادر شده و قرار است تا چند وقت دیگر این ملک به مزایده گذاشته شود.

وی افزود: عجیب تراینکه درپی اعتراض ما سازمان صمت و جهاد پرونده ما را برای خبرگان بانکی فرستادند اما هنوز پاسخی دریافت نکرده‌ایم اما فضای کاری ما در بانک کشاورزی به مرحله مزایده رسیده است.

وی با اشاره به سرمایه‌گذاری 25 میلیارد تومانی دراین واحد و نیز اشتغال‌زایی برای 18 نفر،افزود: برای من این مسئله جای سوال است که این بحث حمایت از تولید و رفع موانع پیش‌روی تولیدکنندگان شامل حال چه کسی است زیرا شرکت ما نه تعطیل است و نه تاکنون در رزومه خود بد حسابی داشته است.

مدیر عامل شرکت مزرعه سفید با اشاره به اینکه یکی باید جمله برابر مقررات مساعد شود را برای من تولید‌کننده معنا کند زیرا هر جا مراجعه کردم زیر نامه من نوشتند برابر مقررات مساعدت شود گفت: مسئله اینجاست که این خود مقررات هستند که مشکل دارند.

شایگان با بیان اینکه من تولیدکننده که منکر باز پرداخت تسهیلات نشدم بلکه تنها به دنبال آن هستم که مهلتی به من داده شود که بتوانم بدهی را پرداخت کنم،گفت: سوال من این است وقتی کلیه بازار محصول من بنا به بروز کرونا بسته شده بود محصولاتم را درکجا می‌فروختم.

وی با اشاره به اینکه حتی اواخر سال 98 بنا به رکود بازار و بسته بودن محل فروش محصولات از آنجا که تاریخ انقضا برخی محصولاتم گذشته بود مجبور شدم تنها دریک مقطع زمان چیزی حدود یک تن و 800 کیلوگرم باقالا را به معنای واقعی با اشک چشم بیرون بریزم اظهارکرد: در نظر بگیرید یکی از عمده مواد اولیه شرکت ما سبزی است حال آنکه درحال حاضر به دلیل کم‌آبی این محصول در دسترس نیست ویا اینکه روز گذشته بنا به کمیاب شدن کاهو در بازار هر کیلو کاهو را به قیمت 20 هزار تومان خریداری کردم به این گرانی دورریز 50درصدی کاهو بعد اط تمیز کردن آن را اضافه کنید.

وی با اشاره به اینکه علیرغم منویات رهبر معظم انقلاب، تولید و حمایت از آن در کشور ما دچار شعارگرایی شده و از عمل خبری نیست،تشریح کرد: این روزها آنچه فرا وان است بنر‌هایی که با مضمون سخنان رهبری در عرصه حمایت از تولید بر سر درب ادارات زده شده حال آنکه مخاطب این سخنان در واقعیت باید همین مدیران باشند زیرا من و شما نوعی که درعرصه تولید و حمایت از تولیدکنندگان که کاره‌ای نیستیم.

وی با تاکید براینکه ظرفیت اسمی تولید این واحد در سال هزارو 200 تن است اما بنا به شرایط کرونایی هیچ گاه به این عددو رقم نزدیک نشده و حتی در برخی سا‌لها این عدد به 300 تا 500تن در سال نیز تقلیل یافته است به نحوی‌که درسال 99 میزان مالیات من چیزی حدود 75 هزار تومان بود ابراز کرد: درحال حاضر بدهی بانکی اما به یک مسئله حاد بدل شده که هم اعتبارو آبرو و ما سرمایه مرا تحت‌الشعاع قرار داده زیرا شنبه هر هفته یک پیام تهدیدآمیز از بانک برای تمامی شرکای بنده ارسال و تمرکز ما را درمسیر تولید برهم می‌زند.

شایگان با اشاره به اینکه برای من این سوال پیش‌آمده که آیا دراین کشور و بالتبع استان همدان کسی نیست که بتواند جلوی زورگویی‌ها نظام بانکی بایستد تشریح کرد: شرایط دراین حوزه به نحوی رقم خورده که گویی بانک‌ها در تقابل با مردم قرار دارند.

مدیر عامل شرکت مزرعه سفید با اشاره به اینکه مسئله بعدی به زیرساخت‌های ناقص و مشکلات شهرک در این حوزه باز می‌گردد گفت: دو سال است که ورودی این شهرک را آسفالت کرده و دنبال تکمیل زیر گذری در آن هستند اما علیرغم طلب اعتبار اندک شاید 500 میلیون تومانی سالها است که به صورت نیمه‌کار باقیمانده و درواقع نمی‌دانم انتظار معجزه برای تکمیل شدن این پروژه دارند؟!.

وی با بیان اینکه در دسترسی از سمت جاده تهران این شهرک نیز آسفالت‌ریزی انجام نشده و تاسف‌بارتر اینکه در این شهرک رودخانه فاضلابی جاری است که این خود یک منبع آلایندگی و محلی برای تجمع حشرات موذی شده است گفت: برای بنده این سوال پیش آمده چرا باید مجوز شهرک صنایع غذایی را برای محلی صادر کرد که درآن رودخانه فاضلابی جاری است و اینکه اطراف آن به عنوان محلی برای دپو کود مرغی استفاده می‌شود.

وی با تاکید بر لزوم ساماندهی رودخانه این شهرک افزود: با پوشاندن یا ساماندهی آن به عنوان مثال تریلی‌ها دیگر از میانه آن عبور نمی کنند و آلودگی‌ها را به مناطق دیگر ببرند در فاز نخست این شهرک 30 واحد تولیدی وجود دارد

شایگان با اشاره به اینکه از بوی تعفن فاضلاب به ستوه آمده‌ایم ادامه داد: مسئله وقتی بیشتر سوال برانگیز می‌شود که بازرسان سازمان غذا و دارو سالانه چند بار درواحد حاضر شده و نسبت به آزمایش محصولات اقدام می‌کنند حال آنکه در بین سبزیجات در برخی موارد با یک باکتری اشریشیا میان بافتی مواجه‌ایم که با شست‌و شو رفع نمی‌شود و تاکنون دو بار بر سر وجود این باکتری درآزمایش محصولات تولیدی مرا در مراجع قضایی محکوم کرده‌اند.

وی در ادامه با اشاره به محکومیت حبس 125 روزه در پرونده اخیر افزود: حال آنکه این باکتری به دلیل آبیاری محصولات کشاورزی با فاضلاب و درعین حال عدم استاندارد بودن برخی پارامترها در اراضی کشاورزی و استفاده از سموم در سبزیجات وصیفی‌جات ایجاد می‌شود و در هیچ یک از موارد فوق بنده موثر نیستم.

مدیر عامل شرکت مزرعه سفید با بیان اینکه بنده به صورت روزانه مایحتاج واحد فرآوری خود را خریداری می‌کنم افزود: توان مجموعه ما به اندازه شرکت‌های بزرگ مانند سحر نیست که بتوانیم محصولات را در فرایند کشت و تولید پیش‌خرید کرده و گروه تحقیقاتی متخصص به کار بگیریم در عین حال حوزه کاری ما و محصولات مرتبط با آن اجازه دپو و نگهداری بلندمدت به ما نمی‌دهد.

وی با اشاره به اینکه متاسفانه یکی از دلایلی که که تولیدو اقتصاد ما علیرغم تلاش‌ها پیش نمی رود کم اطلاعی برخی متولیان است گفت: در مرجع قضایی که مرا محکوم به حبس کرد بارها عنوان کردم که رفع باکتری عنوان شده در ید من تولیدکننده نیست لذا درصورت وجود راهکار به بنده نیز ارائه کنید اما در پاسخ عنوان کردند (اگر نمی‌توانی واحد را تعطیل کن) این درحالی است که تعطیل یک واحد تولیدی با 25 میلیارد تومان سرمایه‌گذاری و اشتغال‌زایی تنها در حرف راحت است.

وی با بیان اینکه ما درواقع به وسیله و ابزاری برای آزمون و خطای برخی مدیران دولتی در بخش‌ها مختلف بدل شده‌ایم اظهارکرد:به عنوان مثال درحال حاضر بنا به شرایط حاکم بر بازار پرسنل شرکت یک روز در میان در محل کار خود حاضر شده و بیمه آن‌ها 15 روز واریز می‌شود بنابراین اخیرا یک نیروی جدید استخدام کردیم پس برای طی کردن روند بیمه‌ای در سازمان تامین اجتماعی حاضر شدم که متصدی مربوطه از تغییر روند و عدم امکان واریز بیمه 15 روزه خبر دادو گفت: دیگر این امکان برای واحدهای تولید وجود ندارد و باید بیمه یک ماه پرداخت شودکه بنده به این موضوع اعتراض کرده و گفتم این افراد برای من 15 روز در ماه کار می‌کنند در پاسخ متصدی عنوان کرد که بیمه را کامل بریز حقوق را نصف بده این درحالی است که دراین صورت یقینا با اداره کل تعاون وکارو رفاه اجتماعی دچار مشکل خواهم شد.

مع‌الوصف با توجه به بی‌شک کشور برای ادامه حیات خود در شرایط تحریم و تهدید، به استفاده از توان داخلی نیاز دارد و اگر هم قرار است این شرایط تغییر کند، همان گونه که در سخنان رهبر معظم انقلاب مطرح شد، تنها یک راه وجود دارد و آن توجه به تولید داخلی است اما برای رسیدن به این وضعیت استراتژیک باید بدانیم تولید داخلی برای رشد چه نیازهایی دارد؟ مهمترین پاسخ در این زمینه صرف فعل خواستن است، یعنی همه مسئولان باید بخواهند که این اتفاق بیفتد، اما متأسفانه در کشور ما پیش پای تولید کننده مشکلات بسیاری وجود دارد برداشتن این موانع عزم جدی را می‌طلبد که در برخی مدیران کمتر شاهد روحیه جهادی و تلاش برای کمک به تولیدکنندگان هستیم

شناسه خبر 59667