شناسه خبر:59669
1401/6/14 09:46:23

سپهرغرب، گروه ریحانه‌آفرینش - طاهره ترابی‌مهوش: مدیر مدرسه علمیه معصومیه شهرستان نهاوند با بیان اینکه نظام اسلامی بستر را برای درخشش توانمندی زنان فراهم کرده گفت: هرکس باید توانایی خود را در بخش‌های مختلف به منصه ظهور برساند و ببیند که چه خانم و چه آقا از چه توانمندی‌هایی برخورداراست عرصه برای فعالیت وی فراهم خواهد شد و در این بین هیچ گونه مخالفتی را شاهد نخواهد بودپس فعالیت در شهرستان آن هم با عنوان یک بانو نیز برآیندی از توانمندی‌ها است که نمی‌توان آن را انکار و یا با آن مخالفت کرد.

بانوان در طول تاریخ شرایط مختلفی را تجربه کرده‌اند اما بررسی منصفانه ادوار گوناگون ما را به این نگاه می‌رساند که هر وقت حقوق زنان را بر اساس نگرش اسلام ادا شده است و جامعه با نگاه توحیدی بستر را برای حضور نیمی از بدنه جامعه فراهم کرده است برکات این اثرگذاری متدینانه در وهله نخست به خانواده و بعد به جامعه رسیده است این ارج نهادن عادلانه را آنجا بهتر می‌فهمم که می‌بینیم خداوند در آیات قرآن وقتی به ویژگی انسان‌ها می‌پردازد هم به صیغه مذکر می‌آورد و هم مونث این بدان معناست که برای خداوند آفرینشگر انسانیت بشر مهم است نه جنسیت آن اگرچه برای ظهور و بروز جنسیت او نیز قالب و محمل مناسب را در نظر گرفته است

همچنانکه در حرکت احیاگرانه پیامبران الهی و از جمله پیامبر اعظم (ص) توجه ویژه‌ای به این موضوع مبذول گردید تا آنجا که با هدف پاسداشت هویت و کرامت انسانی زن، با در نظرگرفتن حقوق متناسب با توانمندی‌های او به همراه انتظار انجام تکالیف و وظایفی در شأن وی، از کهتری مقام زن در برابر مرد کاسته شد و از این طریق امکان تحقق استقلال شخصیتی و رفتاری برای جنس زن فراهم آمد. رسالت پیامبر صلی‏ الله‏ علیه‏ و‏ آله در زدودن خرافات جاهلیت و معرفی جایگاه شامخ زن در حیات اجتماعی-سیاسی، در رفتار آن بزرگوار با فاطمه زهرا علیهاالسلام تجلی یافت. انقلاب اسلامی ایران نیز در عصر حاضر با احیای پیام اسلام درباره زنان تلاش کرد نگاه ابزاری به زنان را از جامعه بزداید و در این مسیر نیز بستر لازم برای تربیت میلیونها زن ایرانی و غیر ایرانی با تعالیم تعالی‌بخش اسلام را فراهم کرد بانوان جوان بسیاری اکنون در دانشگاه‌ها و حوزه‌های علمیه مشغول به تحصیل هستند که هر یک می‌توانند مجموعه‌ای را به پیش ببرند از جمله این بانوان سرکارخانم معصومه بحیرایی است که هم‌اکنون مدیریت مدرسه علمیه معصومیه نهاوند را برعهده دارد

حال پیرو شمارگان مختلف ریحانه آفرینش دراین شماره بر آن شدیم تا گفت‌وگویی را با معصومه بحیرایی یکی از بانوان فعال نهاوندی ترتیب دهیم که توانسته همه جوانب مختلف زندگی را درکنار یک دیگر رعایت کرده و در عین حال به عنوان یک بانوی تاثیرگذار اجتماعی در سطح شهرستان نقش آفرینی کند که در ادامه می‌خوانید:

مدیر مدرسه علمیه معصومیه شهرستان نهاوند با بیان اینکه بنده از سال 1371 وارد جامعه الزهرا شدم گفت: بعد از اخذ مدرک سطح دو و درواقع دریافت مدرک کارشناسی به شهرستان نهاوند برگشته و درکسوت معلمی فعالیت خود را ادامه دادم.

معصومه بحیرایی با اشاره به اینکه این روند تا سال 84 ادامه داشت تا اینکه در این سال حوزه علمیه نهاوند به همت امام جمعه این شهرستان دایر شد گفت: درپی این اتفاق میمون همزمان با ادامه تحصیل. دریافت مدرک سطح سه، در حوزه نیز به عنوان مدرس مشغول به کار شدم.

وی با بیان اینکه در سال 1389 از من درخواست شد که مدیریت حوزه علمیه معصومیه را برعهده بگیریم و ازآن زمان تاکنون در خدمت طلاب این حوزه درشهرستان نیز هستم،تشریح کرد: سال گذشته در آزمون سطح چهار حوزه نیز قبول شده و درحال حاضر علاوه بر تدریس در دبیرستان دراین مقطع در گرایش تفسیر، علوم و معارف قرآن مشغول به تحصیل هستم.

این بانوی فرهیخته نهاوندی با تاکید بر سابقه 25 ساله در تدریس،گفت: گرچه بنده ازدواج نکردم اما یقینا بنا به سن بالای مادرم در منزل وظایفی دارم که می‌بایست این ضرورت نیز با برنامه‌ریزی انجام پذیرد.

وی با اینکه با از خودگذشتگی و نیز برنامه‌ریزی می‌توان هم به وظایف خانه و خانواده رسید و هم در فعالیت اجتماعی مشغول بود گفت: البته طی این سال‌ها همواره بنا به بحث مدیریت بنده به صورت 24 ساعت در خدمت حوزه و مسائل آن بودیم که دراین بین نمی‌توان به راحتی از بحث حمایت خانواده‌ام عبور کنم.

بحیرایی با اشاره به اینکه بنده هر موفقیتی را کسب کردم آن را مرهون دعای خیر مادرم می‌دانم و حتی در برخورد با مشکلات خواهان دعای او می‌شوم گفت: به نظر من هرکس توانایی خود را به منصه ظهور برساند و دیگران ببینند که این فرد چه خانم و چه آقا از چه توانمندی‌هایی برخورداراست عرصه برای فعالیت وی فراهم خواهد شد و در این بین هیچ گونه مخالفتی را شاهد نخواهد بود پس فعالیت در شهرستان آن هم با عنوان یک بانو نیز برآیندی از توانمندی‌ها است که نمی‌توان آن را انکار و یا با آن مخالفت کرد.

رئیس حوزه علمیه خواهران شهرستان نهاوند با اشاره به اهمیت تربیت طلاب زن در عرصه رفع آسیب‌ها اجتماعی گفت: به نظر می‌رسد اگر ما بتوانیم طلبه در تراز انقلاب اسلامی را تربیت کنیم این افراد توانایی ورود در همه عرصه‌های اجتماعی را به صورت تاثیرگذار خواهند داشت.

وی ادامه داد: دراین بین آنچه از اهمیت بالایی برخورداراست اینکه بتوانیم نیاز جامعه را شناخته و متناسب با آن نیاز بتوانیم خدمات لازم را ارائه کنیم.

بحیرایی با بیان اینکه هم در بحث پژوهش و هم در مباحث فرهنگی این بستر برای ورود زنان فراهم است، ابراز کرد: در واقع نظام اسلامی این بستر را برای حضور فعال زنان در ابعاد مختلف و درخشش آن‌ها فراهم کرده است.

  بهره‌مندی از ظرفیت طلاب بهترین گزینه برای رفع آسیب‌های اجتماعی

وی با اشاره به اینکه بنده بهترین گزینه برای رفع آسیب‌های اجتماعی و نیز ارتقای سطح علمی، فرهنگی و پژوهشی را بهره‌گیری از ظرفیت دانش‌آموختگان حوزه‌های علمیه می‌دانم، ابراز کرد: این افراد هم تخصص لازم و هم تعهد دارند لذا این دو ویژگی برای تاثیرگذاری بیشتر کمک کننده خواهند بود.

مدیر مدرسه علمیه معصومیه شهرستان نهاوند با اشاره به اینکه خوشبختانه استقبال از سوی بانوان در خصوص تحصیل در حوزه علمیه شهرستان نهاوند مناسب بوده‌است به نحوی‌که در حال حاضر 470 نفر از بانوان در مقاطع مختلف درحال تحصیل هستند،اظهارکرد:تعداد زیادی از دانش‌آموختگان این حوزه درحال حاضر در مقطع چهار درحال تحصیل هستند و درعین حال به عنوان مدرس نیز فعالیت می‌کنند این درحالی است که تا 10 سال پیش ما مجبور بودیم برای مقاطع مختلف از خارج از حوزه مدرس جذب کنیم.

این بانوی فعال فرهنگی با اشاره به اینکه حتی گاهی برای فضاهای خوابگاهی دانشگاه‌ها طلبه‌هایی را معرفی و اعزام می‌کنیم، تصریح کرد: در ارتباط دانشجویان با طلاب حلقه‌های معرفتی شکل می‌گیرد.

وی با بیان اینکه با آموزش و پرورش نیز در تعامل هستیم ابراز کرد: بیش از 34 طلبه به عنوان مشاوران مذهبی به عنوان امین مدارس به صورت مستمر فعالیت می‌کنند.

این بانوی فرهیخته نهاوندی با تاکید براینکه با نهادهای مختلف دیگری نیز ارتباط برقرار کرده و در هرجایی که نیاز به حضور طلبه را در فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی احساس کنیم برای ایفای نقش حاضر می‌شویم ابراز کرد: البته هنوز با شرایط ایده‌آل فاصله بسیار است.

بحیرایی با بیان اینکه من به عنوان یک طلبه باید خوب درک کنم که جامعه من به چه چیزی نیاز دارد گفت: به عنوان مثال وقتی من به عنوان طلبه می‌بینم که درشهرم آسیب‌های اجتماعی بیشتر معطوف به بحث طلاق است پس باید اقداماتم را دراین رستا برنامه‌ریزی کنم.

این بانو تاثیرگذار نهاوندی با اشاره به اینکه بنده عنوان مدیر حوزه علمیه تمام تلاشم براین مهم استوار است که بتوانم یک بانوی فعال انقلابی را تربیت کنم افزود: تربیت یک نیروی تاثیرگذار بهترین خدمتی است که من نوعی می‌توانم به جامعه داشته باشم.

وی ادامه داد: درواقع تربیت یک خواهر، مادر یا همسر خوب یقینا به عنوان یک فعالیت تاثیرگذار، بستری جاری و مستمر را برای تعالی فرد، خانواده و جامعه ایجاد خواهد کرد زیرا گستره اثرگذاری این مهم بسیار زیاد خواهد بود.

بحیرایی افزود: حتی اگر فارغ از سایر فعالیت فرهنگی و اجتماعی تنها تمرکزم را براین مقوله استوار کنم هم باز به هدف خود رسیده‌ام.

شناسه خبر 59669