شناسه خبر:59933
1401/6/20 09:20:19

سپهرغرب، گروه خبر: مدیر جهاد کشاورزی فامنین گفت: با توجه به خشک‌سالی‌های اخیر و کمبود شدید منابع و آب‌های زیرزمینی در شهرستان فامنین، مدیریت جهاد کشاورزی طی یک‌سری برنامه‌ریزی، تصمیم به تغییر الگوی کشت کرده است.

منصور خزایی بیان کرد: کشاورزان باید با شروع فصل زراعی اراضی آبی خود را بیشتر به کشت‌های کم‌آب‌بر پاییزه از قبیل غلات و کلزا اختصاص دهند تا سطح کمتری جهت کشت‌های بهاره که عمدتاً پرآب‌بر هستند، اختصاص داده شود.

وی در ادامه به برخی اقدامات صورت‌گرفته توسط کارشناسان پهنه این شهرستان جهت آگاهی بخشی و توجه کشاورزان به‌ تغییر الگوی کشت اشاره کرد و گفت: با کشاورزانی که بالای 50 هکتار زمین آبی دارند، به‌صورت انفرادی و چهره به چهره صحبت شده است و در این خصوص توجیه شده‌اند. کشاورزانی که بین 10 تا 50 هکتار زمین آبی دارند نیز از طریق حضور در کلاس‌های آموزشی- ترویجی، از نزدیک با برنامه‌های تغییر الگوی کشت در مدیریت جهاد کشاورزی آشنا شدند و به کشاورزان خُرد و پراکنده نیز از طریق ارسال پیامک و یا ارسال پیام در شبکه‌های مجازی و گروه‌های مرتبط، اطلاع‌رسانی و آگاهی‌بخشی شده است.

این مقام مسئول همچنین مکاتبات لازم با ائمه جماعات، بخشداری‌ها و دهیاران به‌منظور اطلاع‌رسانی لازم در سطح روستاها را از دیگر فعالیت‌ها در جهت تغییر الگوی کشت عنوان کرد.

خزایی در ادامه خاطرنشان کرد: همه روش‌های فوق کمک می‌کند تا کشاورزان در ابتدای فصل زراعی با توجه به وضعیت منابع آبی که در اختیار دارند، طوری برنامه‌ریزی کنند تا ضمن مصرف بهینه آب، از گسترش کشت‌های آبی نیز جلوگیری شود. ضمن اینکه زیرساخت‌های لازم جهت انجام آبیاری مدرن از طریق اجرای انواع سیستم‌های نوین آبیاری نیز در بیش از 90 درصد اراضی آبی شهرستان فراهم شده است و امسال نیز حدود 500 هکتار سیستم نوین آبیاری در دست مطالعه و اجرا قرار دارد.

وی از دیگر اقدامات جهاد کشاورزی جهت کاهش مصرف آب در اراضی کشاورزی را گسترش سطح گلخانه‌ها و گسترش کشت گیاهان دارویی و غیره برشمرد.

شناسه خبر 59933