شناسه خبر:60055
1401/6/22 09:47:17

سپهرغرب، گروه خبر: معاون فنی مرکز بهداشت استان کرمانشاه گفت: زائران اربعین در برگشت با کوچک‌ترین علائمی از بیماری‌های تنفسی و گوارشی، به نیروهای بهداشتی مستقر در نقطه صفر مرز خسروی مراجعه کنند.

سارا شاه‌آبادی روز گذشته اظهار کرد: 150 نفر از نیروی‌های بهداشتی در نقطه صفر مرزی خسروی مستقر هستند و خدمات بیماریابی و درمان سرپایی را برای زوار انجام می‌دهند.

وی از گرمازدگی، بیماری‌های تنفسی (آنفلوآنزا و کرونا) و بیماری‌های گوارشی (وبا) به‌عنوان سه موضوع نگران‌کننده برای سلامتی زائران یاد کرد و افزود: درحال حاضر زیرساخت‌های کشور عراق برای پذیرش این تعداد زائر مناسب نیست، بنابراین از هم‌وطنان می‌خواهیم این سفر را به ایام دیگری از سال موکول کنند.

معاون فنی مرکز بهداشت استان کرمانشاه گفت: سالمندان، زنان باردار و کودکان بیشتر در معرض بیماری و مخاطره هستند.

وی از زائران خواست پیاده‌روی اربعین را به ساعات خنکی از شبانه‌روز موکول و از کلاه لبه‌دار، عینک آفتابی و کرم‌های ضد آفتاب استفاده کنند و بعد از هر یک ساعت پیاده‌روی، 20 دقیقه استراحت داشته باشند.

شاه‌آبادی برای پیشگیری از بیماری‌های تنفسی بر استفاده از ماسک تأکید کرد و گفت: شست‌وشوی مرتب دست‌ها و ضد عفونی کردن در جلوگیری از مبتلا شدن به بیماری کرونا بسیار مهم است.

وی افزود: با توجه به گرمای هوا بیماری‌های گوارشی و اسهال شایع است، زائران حتماً باید از سلامت آب و غذای مورد استفاده اطمینان داشته باشند و سعی کنند از آب‌های بسته‌بندی‌شده و ظروف یکبار مصرف مناسب استفاده شود.

شاه‌آبادی خطاب به زائران برگشتی، اظهار کرد: به محض اینکه کوچک‌ترین علائم تنفسی و سرماخوردگی مانند سرفه، آبریزش بینی، بدن‌درد و تب داشتند، در همان نقطه صفر مرزی به همکاران بهداشتی اطلاع دهند تا با انجام تست‌های سریع، بیماری مشخص و اقدامات درمانی انجام شود.

شناسه خبر 60055