شناسه خبر:60510
1401/7/2 10:16:51

سپهرغرب، گروه شهر: پنتبدرا، شهر بدون خودروی اسپانیایی میزبان 80 هزار جمعیت است که تمام مردم آن از پیاده‌روی در شهر رضایت کامل دارند.

نبود خودرو و تردد مردم از طریق پیاده‌راه‌های بی‌شمار، زندگی در پنتبدرا را فراتر از یک شهر، بلکه به‌عنوان یک قلمروی بسیار زیبا برای ساکنان بسیار لذت‌بخش کرده است. در واقع، وسایل نقلیه تنها اجازه عبور و مرور در خارج از مرکز شهر را دارند و این در حالی است که گرایش مردم به پیاده‌روی، تردد از طریق خودروها را حتی در خارج از مرکز به حداقل رسانده است.
طراحی پنتبدرا از دیگر مؤلفه‌هایی به‌شمار می‌رود که پیاده‌روی را میان ساکنان به یک اولویت تبدیل کرده است. در واقع، دسترسی به تمام خدمات در این شهر بسیار راحت است زیرا مکان‌های عمومی و مراکز متعدد در فاصله نزدیک به یکدیگر قرار گرفته است و در نتیجه ساکنان می‌توانند تنها از طریق پیاده‌روی تمام نیازهای خود را برطرف کنند.
تحولاتی که طی دو دهه گذشته در طراحی شهری اتفاق افتاده، افزایش هفت درصدی فروشگاه‌ها، رستوران‌ها و سایر مراکز تجاری را در پی داشته است که همین امر به سهم خود، در افزایش گرایش مردم به اتخاذ تردد سبز جهت انجام امور روزمره خود نقش مهمی ایفا کرده است. علاوه بر این، افزایش مراکز ورزشی در مناطق مختلف و مسیرهای دوچرخه‌سواری، آگاهی مردم از مزایای تردد پاک را افزایش داده و آن‌ها را به پیمودن مسیرهای طولانی‌تر به حومه‌ها نیز تشویق کرده است.
پیاده‌راه‌سازی در پنتبدرا از سال 1999 آغاز شد و تحولاتی که در این زمینه اتفاق افتاد، از شهر یک چشم‌انداز جدید و پاک به وجود آورد. تبعات مثبت این اقدام به اندازه‌ای زیاد بود که مدیران را به بستن تمام خیابان‌های مرکز شهر به روی خودروها و ایجاد پیاده‌راه‌های زیبا سوق داد. البته خودروها در صورت ضرورت می‌توانند در مرکز شهر تردد کنند، با این حال محدودیت سرعت 10 کیلومتر بر ساعت برای آن‌ها در نظر گرفته شده است، ضمن این‌که هر خودرو برای زمان بسیار کوتاهی می‌تواند در خیابان‌ها حرکت کند.
ساکنان شهر بدون خودروی اسپانیا حین تردد در پیاده‌راه‌ها به برقراری تعاملات اجتماعی با یکدیگر می‌پردازند و زمان‌های طولانی‌تری را به بازدید از مراکز تجاری شهر سپری می‌کنند که همین امر به طور قابل‌توجهی در رونق اقتصادی پنتبدرا نقش مهمی ایفا کرده است.

شناسه خبر 60510