شناسه خبر:60540
1401/7/6 09:07:26

سپهرغرب، گروه خبر: رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی استان همدان گفت: تردد خودروهای تک‌سرنشین برای جابه‌جایی دانش‌آموزان یکی از مهم‌ترین عوامل بروز ترافیک صبحگاهی در شهر همدان است.

سرهنگ غلامعلی همایی‌امجد روز دوشنبه افزود: با وجود پیش‌بینی سرویس مدرسه برای دانش‌آموزان، اما خانواده‌ها در نخستین روزهای آغاز سال تحصیلی ترجیح می‌دهند با خودروی شخصی فرزندانشان را به مدرسه برسانند.
وی بیان کرد: افزایش حدود سه برابری تردد خودروها در روزهای نخست سال تحصیلی موجب بروز ترافیک در برخی از مسیرهای منتهی به مدارس شده، هرچند پلیس راهور «طرح مدرسه» را به‌منظور مدیریت ترافیک اجرایی کرده است.
رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی استان همدان ادامه داد: تیم‌های پلیس راهور از ساعت 6 صبح به‌صورت پیاده، موتوری و خودرویی در تقاطع‌ها و خیابان‌های پُرترافیک مستقر شده و اقدام به هدایت خودروها و پیشگیری از بروز گره‌های ترافیکی می‌کنند.
سرهنگ همایی‌امجد خاطرنشان کرد: دهه‌های گذشته اغلب دانش‌آموزان از مسیر خانه تا مدرسه را به‌صورت پیاده طی می‌کردند، اما هم‌اینک توسط والدین یا سرویس به مدرسه عزیمت می‌کنند؛ بنابراین بروز ترافیک در روزهای نخست سال تحصیلی امری طبیعی است.
وی با تأکید بر ضرورت استفاده از سرویس مدارس برای پیشگیری از بروز ترافیک، اظهار کرد: یک سرویس مدرسه با توجه به نوع خودرو امکان جابه‌جایی چهار تا 20 دانش‌آموز را دارد، اما درصورت استفاده از خودروی شخصی چندین دستگاه وسیله نقلیه وارد معابر شده و ترافیک را بیشتر می‌کنند.
رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی استان همدان افزود: بهترین راهکار برای سریع رسیدن به مقصد و کاهش ترافیک در روزهای ابتدایی مهرماه، استفاده از ناوگان حمل‌ونقل عمومی است.
سرهنگ همایی‌امجد اضافه کرد: ظرفیت سرویس مدارس با توجه به نوع خودرو مشخص است، بنابراین جابه‌جایی دانش‌آموزان بیش از حد ظرفیت خودرو یا به‌صورت ایستاده در سرویس مدرسه ممنوع است.
وی ادامه داد: رانندگان برای سوار و پیاده کردن دانش‌آموزان باید خودروی خود را در محل مناسب و بدون ایجاد مشکل تردد برای سایر خودروها متوقف کنند، چراکه تجمع خودروهای شخصی در ساعات شروع و خاتمه مدارس باعث ایجاد گلوگاه‌های ترافیکی و انسداد مسیر معابر می‌شود.
رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی استان همدان بیان کرد: سوار شدن افراد زیر 12 سال در صندلی جلو خودرو با توجه به آسیب‌های موجود برای این گروه سنی، ممنوع است و درصورت مشاهده خودروی متخلف اعمال قانون می‌شود.
سرهنگ همایی‌امجد گفت: برخی والدین و رانندگان سرویس مدرسه به بهانه تردد در داخل شهر و با سرعت کم، توجهی به بستن کمربند ایمنی توسط سرنشینان نمی‌کنند، درحالی که باید همه سرنشینان خودرو از کمربند ایمنی استفاده کنند، چراکه درصورت تصادف از بروز جراحت جلوگیری می‌کند.

شناسه خبر 60540