شناسه خبر:61660
1401/8/2 09:23:43

سپهرغرب، گروه خبر: استاندار ایلام با اشاره به اینکه تمامی چاه‌های آب استان ایلام هوشمند می‌شوند، گفت: تغییر الگوی کشت در استان باید در دستور کار قرار گیرد.

حسن بهرام‌نیا روز یکشنبه در نشست کارگروه سازگار با کم‌آبی افزود: پروژه ارتقا تصفیه‌خانه فاضلاب شهر ایلام در اسرع وقت در دستور کار قرار گیرد چراکه جزو مصوبات رئیس جمهور است و حداکثر تا ماه آینده به پیمانکار واگذار و تکمیل شود.
وی با تأکید بر صرفه‌جویی آب در استان، گفت: اگر چنانچه صرفه‌جویی نکنیم اگر پیش‌بینی نکنیم و برنامه‌ریزی نداشته باشیم با کمبود آب مواجه می‌شویم.
استاندار ایلام با اشاره فرسودگی برخی شبکه‌های توزیع و انتقال و احتمال هرزآبی در برخی، گفت: شبکه‌های توزیع و انتقال با توجه فرسوده بودن و هدررفت آب زیاد نیاز به اصلاح دارد.
بهرام‌نیا با بیان اینکه بیش از دو هزار حلقه چاه در سطح استان است، گفت: از این تعداد 40 حلقه چاه در سطح شهر ایلام است.
وی از هوشمندسازی چاه‌های استان خبر داد و گفت: تمامی چاه‌های استان هوشمند می‌شوند و در این راستا با افرادی که بیش از حد مجاز از آب چاه‌ها استفاده می‌کنند طبق قانون برخورد می‌شود.
استاندار ایلام با تأکید بر تغییر نوع کشت در استان، گفت: تغییر نوع کشت از طرف وزیر جهاد کشاورزی به تمامی استان‌ها ابلاغ شده و در این نوع کشت اولویت ما کشت‌های کم‌آب‌بر است‌.
بهرام‌نیا بیان کرد: دستگاه‌های متولی به‌ویژه جهاد کشاورزی تغییر نوع کشت را در دستور کار قرار دهد.
وی با تأکید بر این مهم که باید ساز و کارهای لازم برای ذخیره آب در دستور کار قرار گیرد، افزود: باید تلاش کنیم که آب‌های زیرزمینی را تقویت کنیم و در این زمینه با ایجاد سیل‌بندها، آبخیزداری و آبخوانداری در کوهپایه‌ها اقدام کنیم.

شناسه خبر 61660