شناسه خبر:61919
1401/8/9 08:49:31
رئیس شورای فرهنگ عمومی استان خطاب به مسئولان:

به امکانات خود بخشی نگاه نکنید، ظرفیت‌ها متعلق به حاکمیت است

سپهرغرب، گروه خبر - سمیرا گمار: رئیس شورای فرهنگ عمومی استان خطاب به مسئولان گفت: یکی از مشکلات ما این است که مجموعه‌ها به امکانات خود بخشی نگاه می‌کنند، درحالی که ظرفیت‌ها متعلق به حاکمیت است، مکان‌های اضافی متعلق به مردم بوده و باید در اختیار جوانان قرار گیرد.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین حبیب‌الله شعبانی‌موثقی روز یکشنبه در شورای فرهنگ عمومی که با حضور استاندار همدان و جمعی از مسئولان و مدیران دستگاه‌های استانی در سالن جلسات شهدای استانداری برگزار شد و سه دستور جلسه مورد بررسی قرار گرفت، با بیان اینکه خدمات مشاوره‌ای درحال حاضر مردمی و خصوصی بوده و قرار گرفتن ذیل شورای فرهنگ عمومی دستگاه‌های مرتبط را در این امر دخیل خواهد کرد، تصریح کرد: بدون شک مشاوره پیش از ازدواج در مدارس و آموزش جوانان ضرورت دارد، اما با این شرط که محتوا توسط متخصصان ارائه شده و یک کمیته ارزیابی و نظارت بر کار را برعهده داشته باشد.
   یکی از راه‌های جلوگیری از طلاق، آموزش‌های پیش از ازدواج در مدارس است
وی ادامه داد: یکی از راه‌های جلوگیری از طلاق، آموزش‌های پیش از ازدواج در مدارس و دوره دوم متوسطه است، چراکه شاید طلاق‌های افسارگسیخته در شهرها با توجه به سبک زندگی حاکم توجیهی داشته باشند، اما در روستاها که انسجام خانوادگی بیشتر بوده، این آمارها زنگ خطر بزرگی است.
حجت‌الاسلام‌والمسلمین شعبانی‌موثقی با اشاره به اینکه الزامی کردن مشاوره پیش از ازدواج نیازمند تفکر و تأمل بیشتر است، افزود: براساس قانون جدید شورای عالی فرهنگ عمومی، مصوبات این شورا قانون است و باید اجرا شود.
وی اذعان کرد: مجموعه‌های مرتبط همچون جهاد دانشگاهی با برگزاری دوره‌های آموزشی پیش از ازدواج می‌توانند نقش مهمی در کاهش آمار طلاق داشته باشند، درحال حاضر کلاس‌های آموزشی پیش از ازدواج کافی نیست و باید محتوایی با همکاری آموزش‌وپرورش، دستگاه‌های ذی‌ربط و جهاد دانشگاهی تولید و برای آموزش به دانش‌آموزان ارائه شود.
رئیس شورای فرهنگ عمومی استان با اشاره به مخالفت‌های صورت‌گرفته با سند 2030 که مغایر فرهنگ ما بود، بر تدوین یک سند راهبردی مطابق با فرهنگ ایرانی- اسلامی تأکید کرد.
حجت‌الاسلام‌والمسلمین شعبانی‌موثقی در ادامه با ابراز ناخرسندی از آمار طلاق در روستاها، افزود: فضای روستا با شهر و سبک زندگی و تحکیم خانواده آن با شهر متفاوت بوده و آمار یک‌سوم و یک‌چهارم طلاق در آن بسیار خطرناک است.
این مقام مسئول تأکید کرد: آمار طلاق در روستاها آسیب بسیار بزرگی بوده، ورود به روستاها در حوزه مشاوره پیش از ازدواج کار بسیار خوبی به حساب می‌آید.
   فرهنگ مشاوره خانواده در کشور هنوز جا نیفتاده است
وی اظهار کرد: فرهنگ مشاوره خانواده در کشور هنوز جا نیفتاده و همین موضوع مشکلاتی را ایجاد کرده است.
نماینده ولی‌ فقیه در استان همدان با اشاره به بررسی موضوع اردوگاه‌های دانش‌آموزی در جلسه پیشین شورای فرهنگ عمومی استان، افزود: بیش از 320 هزار دانش‌آموز در استان همدان درحال تحصیل هستند که باید با برگزاری برنامه‌های فرهنگی برای آن‌ها زمینه‌های تعلیم و تربیت فرهنگی را فراهم کنیم.
حجت‌الاسلام‌والمسلمین شعبانی‌موثقی با اشاره به هزینه 52 میلیون دلاری دشمن برای انحراف جوانان و نوجونان کشور، گفت: سؤال این است که طی این سال‌ها ما چقدر هزینه کرده‌ایم؟ دهه 70 که رهبر انقلاب خبر از شبیخون فرهنگی داد، مسئولان ما با چه هزینه‌ای چه اقداماتی انجام دادند؟ ما چقدر بودجه فرهنگی داریم؟
امام‌جمعه همدان تأکید کرد: حمایت‌های استاندار همدان در حوزه اردوگاه‌های دانش‌آموزی جای قدردانی دارد و اگر مسئولان ما در میدان باشند، بسیاری از مشکلات برطرف می‌شود.
وی تصریح کرد: اگر مسئولان در بین دانش‌آموزان و مردم حضور یابند، دغدغه نسل جوان برطرف و به سؤالات آن‌ها پاسخ داده می‌شود و باید واقعیت‌های جمهوری اسلامی و نظام اسلامی برای جوانان تشریح شود؛ نظام، مدیران میدانی می‌خواهد.
حجت‌الاسلام‌والمسلمین شعبانی‌موثقی گفت: وظیفه شرعی و قانونی ما برای مراقبت از نسل جوان زیاد است و این جوانان همان نسلی هستند که سلام فرمانده را هم خوانده‌اند و به‌عنوان سرمایه‌های آینده ما محسوب می‌شوند؛ همان‌طور که سردار سلامی هم گفت، این جوانان ظرفیت ما برای حفظ نظام بوده و با همین‌ها به جنگ با شما می‌آییم.
وی با اشاره به اینکه استفاده از ظرفیت‌های فرهنگی برای دانش‌آموزان بسیار مهم است، ابراز کرد: 10 انباری بزرگ بدون استفاده در استان همدان داریم که می‌توان با تبدیل آن‌ها به ورزشگاه و محیط آموزشی، دوره‌های فرهنگی و تفریحی را برای نسل جوان برگزار کرد.
حجت‌الاسلام‌والمسلمین شعبانی‌موثقی تأکید کرد: ما باید بپذیریم در بسیاری از زمینه‌های فرهنگی برای نسل جوان کوتاهی داشتیم و باید آن‌ها را جبران کنیم.
وی با اشاره به اینکه یکی از مشکلات ما این است که مجموعه‌ها بخشی نگاه می‌کنند درحالی که ظرفیت‌ها متعلق به حاکمیت است، اعلام کرد: مکان‌های اضافی دستگاه‌ها رها شده و در اختیار جوانان قرار نمی‌گیرد، این مجموعه‌ها متعلق به مردم است و باید در اختیار جوانان قرار گیرد.
   تدوین نسخه مبتنی بر فرهنگ ایرانی اسلامی برای دانش‌آموزان
استاندار همدان هم در ادامه بیان کرد: ما باید یک نظام تعلیم و تربیت و نسخه کامل سبک زندگی برای فرزندانمان تهیه کنیم و پیش از ورود به مدرسه به آنان آداب چگونه زیستن را آموزش دهیم. از نحوه پوشش و رعایت حقوق دیگران تا مسائل ساده زندگی که هر کسی پیش از ورود به مدرسه و جامعه به آن‌ها نیاز دارد.
علیرضا قاسمی‌فرزاد خاطرنشان کرد: این نسخه باید مبتنی بر فرهنگ اعتقادی و ایرانی باشد، چراکه اگر مهارت درست زندگی کردن و نحوه تعامل درست را به دانش‌آموزان آموزش دهیم، قطعاً نتایج خوبی در پی خواهد داشت.
   نیازمند حمایت قانونی از ارائه خدمات روان‌شناختی به مدارس هستیم
نماینده مرکز مشاوره سایبان مهر نیز با اشاره به طرح مشاوره الزامی پیش از ازدواج، عنوان کرد: مشاوران ما از سال گذشته در 50 روستای شهرستان‌های بهار، کبودراهنگ و رزن حضور یافته و طی بازدیدهایی که داشته‌اند مسائل را ازنظر روان‌شناختی مورد بررسی قرار داده و براساس نیازها خدمت ارائه می‌کنند.
زهرا شایسته‌فرد خاطرنشان کرد: طی فرآیند فراخوان از 100 مشاور، 60 نفر در مصاحبه پذیرش شده و با رویکرد اسلامی دوره‌های تخصصی دیده‌اند تا بتوانند گام مؤثری در جهت اهداف تعیین‌شده بردارند.
نماینده مرکز مشاوره سایبان مهر افزود: طرح مشاوره پیش از ازدواج با هدف پیشگیری از طلاق کار خود را آغاز کرده است؛ همان‌طور که آمار‌ها نشان می‌دهد 65 درصد طلاق‌ها بر اثر انتخاب نادرست بوده و یکی از اهداف ما تدریس دوره‌های PME و PMC در دبیرستان است تا با ارائه آموزش و اطلاعات پیش از ازدواج و سنجش شخصیت، بتوانیم به انتخاب آگاهانه نوجوانان و جوانان کمک کنیم.
شایسته‌فرد به جمع‌آوری بانک اطلاعاتی طی 6 ماه تا 6 سال بر اثر این مشاوره‌ها نیز اشاره و یادآوری کرد: این افراد زیر پوشش مشاور خانواده خواهند بود و مراحل مختلف زندگی خود را با آگاهی طی خواهند کرد.
وی در ادامه با بیان اینکه ما نیازمند حمایت قانونی از این حرکت هستیم تا مواد آموزشی به‌صورت رسمی و قانونی در مدارس تدریس شوند، اظهار کرد: درحال حاضر 20 مشاور زبده درحال ارائه خدمات روان‌شناختی بوده و 60 مشاور نیز درحال تربیت هستند تا بتوانیم کیفیت و کمیت ارائه خدمات خود را افزایش دهیم.
این روان‌شناس با اشاره به وجود 14 کارگروه تخصصی ازجمله کارگروه ستاد بحران روان‌شناختی، کارگروه پیش از ازدواج، کارگروه کودک و نوجوان و غیره، تصریح کرد: هم‌افزایی با سایر فعالان حوزه روان‌شناسی نیز در دستور کار ما قرار دارد تا با نگاه شبکه‌ای از همه ظرفیت‌های موجود استفاه کنیم.
شایسته‌فرد در پایان به طرح محله‌محوری در مساجد که با همکاری شورای اسلامی شهر درحال انجام است نیز اشاره کرد و گفت: کلیه فعالیت‌های ما در مدارس، محلات و مرکز روان‌شناسی به‌صورت رایگان بوده و در فضای مجازی نیز برای عموم علاقه‌مندان در دسترس قرار دارد.

شناسه خبر 61919