شناسه خبر:61985
1401/8/10 02:37:21

سپهرغرب، گروه خبر: مدیرکل دامپزشکی استان همدان با بیان اینکه درحال حاضر هیچ بیماری جدی دامی در همدان مشاهده نشده است، گفت: امسال شاهد کاهش 63 درصدی کانون بیماری‌های دامی در استان هستیم.

محمودرضا رسولی از کاهش 63 درصدی کانون‌ بیماری‌های دامی در استان نسبت به مدت مشابه سال گذشته خبر داد و اظهار کرد: درحال حاضر تمام کانون‌های بیماری دامی در سامانه GIS ثبت می‌شود که نشان می‌دهد خوشبختانه با اقدامات پیشگیرانه کانون‌های بیماری دامی کاهش یافته است.

وی بیان کرد: با اقدامات پیشگیرانه نظیر واکسیناسیون، ضد عفونی، آموزش و ترویج، تعداد کانون‌های بیماری‌های دامی استان همدان در هفت‌ماهه امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته کاهش چشمگیر داشته و می‌توان به عدد 63 درصد اشاره کرد.

مدیرکل دامپزشکی استان همدان خاطرنشان کرد: از ابتدای سال جاری تاکنون در استان بیش از هفت میلیون نوبت سردام زیر پوشش واکسیناسیون آبله، شاربن، بروسلوز، تب برفکی، هاری، طاعون نشخوارکنندگان کوچک (ppr)، لمپی‌اسکین و غیره قرار گرفته است تا برای شیوع احتمالی بیماری‌های دامی ایمن‌سازی انجام شود.

وی به عملیات سم‌پاشی علیه بندپایان به مساحت تقریبی 628 هزار متر مربع جایگاه دام باتوجه به بروز خشک‌سالی و طبق برنامه‌های سازمان دامپزشکی اشاره کرد و گفت: بیش از 193 هزار رأس دام سبک و سنگین نیز مورد سم‌پاشی قرار گرفته و خوشبختانه با اقدامات پیشگیرانه درحال حاضر هیچ بیماری جدی در حوزه دام در سطح استان مشاهده یا گزارش نشده است.

رسولی وظایف اصلی دامپزشکی را در سه مقوله حفظ و حراست از سرمایه‌های دامی، حفظ و ارتقای بهداشت عمومی جامعه و مبارزه با بیماری‌های مشترک بین انسان و دام دانست و افزود: فعالیت‌های دامپزشکی کاملاً به‌صرفه و اقتصادی است، یعنی در این مجموعه در راستای پشتیبانی از تولید با یک هزینه اندک از سرمایه دامی عظیم استان مراقبت می‌شود.

وی با بیان اینکه دامپزشکی یکی از زیرساختی‌ترین ادارات و تشکیلات در حوزه اقتصاد، بهداشت و سلامت جامعه است، خاطرنشان کرد: این مجموعه در تقدم پیشگیری بر درمان و کمک به تحقق امنیت غذایی جامعه نقش مهم و اساسی به‌عهده دارد.

شناسه خبر 61985