شناسه خبر:62036
1401/8/11 08:25:56
معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار خبر داد:

احیای 120 واحد تولیدی در همدان

سپهرغرب، گروه خبر - سمیرا گمار: معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار همدان با اشاره به واحدهای راکد، گفت: از ابتدای آبان‌ماه سال 1400 تاکنون 120 واحد تولیدی کوچک، متوسط و بزرگ را در استان احیا کرده‌ایم.

ظاهر پورمجاهد روز گذشته در سی‌ودومین جلسه کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید که با حضور جمعی از مدیران کل و صاحبان واحدهای تولیدی در سالن جلسات شهدای استانداری همدان برگزار شد، با اشاره به بررسی مشکلات هفت واحد تولیدی و صنعتی در این جلسه، اظهار کرد: عمده کار این واحدها پیشرفت کرده و پروانه بهره‌برداری گرفته بودند و در مراحل ایجاد واحد تولیدی و استعلام‌های اولیه به‌سر می‌بردند؛ برخی نیز به تولید رسیده و در سرمایه در گردش مشکل داشتند که مسائل آن‌ها مورد بحث و بررسی قرار گرفت، به‌جز یک واحد که بررسی آن به 10 روز آینده ارجاع شد.
وی خاطرنشان کرد: در ارتباط با سرمایه در گردش نزدیک به پنج طرح مصوب شد که برای آن‌ها 18 میلیارد تومان تسهیلات رونق تولید سرمایه در گردش پرداخت شود.
معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار همدان با اشاره به واحدهای راکد، عنوان کرد از ابتدای آبان‌ماه سال 1400 تاکنون 120 واحد تولیدی کوچک، متوسط و بزرگ را در استان احیا کرده‌ایم. ادامه فعالیت یک واحد یا توقف آن بعضاً منوط به مباحثی ازجمله سرمایه در گردش، تأسیسات زیربنایی، بازار و از همه مهم‌تر همیاری و همکاری شرکا است.
پورمجاهد با اشاره به چگونگی احصای آمار دقیق واحدهای تولیدی و صنعتی، ادامه داد: گاهی ممکن است مواد اولیه برخی تولیدی‌ها براساس سیاست‌های خاص تأمین شده یا نیازمند این باشد که اتفاق ویژه‌ای برای آن بیفتد؛ مثل واحدهای اسید که یک‌باره در کشور تأثیرگذار شدند، این مهم مقداری آمار واحدهای تولیدی و صنعتی را سیال می‌کند.
وی ابراز کرد: دستگاه‌های بزرگ استانی نظیر صمت، جهاد کشاورزی و میراث فرهنگی بانک اطلاعات طرح‌های تولیدی را دارند و تلاش دارند ماهانه آمار واحدها را ثبت کنند؛ گاهی نیز براساس پایش سه‌ماهه شرکت شهرک‌های صنعتی بوده و تلاش ما این است که طبق این پایش‌ها مشکلات واحدهای تولیدی و صنعتی را در دستور کار قرار دهیم.
معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار همدان تأکید کرد: از ابتدای سال 1401 از 120 واحد تولیدی و صنعتی، 60 واحد مورد بررسی قرار گرفته و استان در حوزه نهضت واحدهای تولیدی با کمک همه ارگان‌ها مثل دستگاه قضائی و بانک‌ها، درتلاش است تا اتفاقات خوبی را در فعال کردن واحدهای تولیدی رقم بزند.
پورمجاهد یادآوری کرد: در احصای آمار واحدها گاهی با این مورد نیز مواجهیم که به‌طور مثال در بخش‌های مختلف واحدهایی در بانک اطلاعاتی دستگاه‌های استانی وجود دارد اما نمی‌توانیم مجوز و پروانه بهره‌برداری آن‌ها را از سامانه حذف کنیم؛ بنابراین ممکن است مرغداری 20 سال پیش هم به‌عنوان واحد راکد در سامانه ثبت شده باشد، با احتساب این موارد واحدهای تولیدی راکد ما از 150 مورد بیشتر خواهد شد.
وی گفت: منهای این موارد، نزدیک به 100 واحد واحد راکد و نیمه‌راکد به‌صورت دائمی توسط صمت، جهاد کشاورزی و شرکت شهرک‌های صنعتی احصا شده و به کارگروه ستاد تسهیل معرفی و روی آن‌ها کار می‌شود.
معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار همدان با بیان اینکه نگاه دولت به ارتقای تولید، افزایش نرخ رشد و توسعه سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی است، متذکر شد: به نظر می‌رسد سیستم بانکی باید همگام با این رویکرد فعالیت کرده و در تأمین مالی واحدهای تولیدی و صنعتی گام بردارد.
پورمجاهد ادامه داد: نمونه‌هایی از جوانان پُرتلاش داریم که شروع به کار کرده و کار خود را بسیار خوب پیش برده‌اند، اما در گردونه سیستم بانکی برای آن‌ها موانعی ایجاد شده و تضامین سختی برایشان درنظر گرفته می‌شود.
وی تصریح کرد: بنده با وجود اینکه می‌دانم منابع و مصارف بانک‌ها چه وضعیتی دارد، اما امروزه با توجه به شرایطی که داریم، می‌طلبد احیای واحد‌های راکد اولویت نخست همه ما باشد و اگر بانک می‌خواهد واحدهای تحت تملک خود را تعیین تکلیف کند، آن‌ها را به سرعت در اختیار سرمایه‌گذاران جدید قرار دهد.
معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار همدان بر این مسئله که اگر می‌خواهیم تولید واحدهای موجود افزایش و ارتقا یابد عمده سرمایه‌گذاری‌ها را باید بانک‌ها انجام دهند نیز تأکید کرد.
پورمجاهد در پایان سخنان خود با اشاره به توافق سه‌جانبه‌ای که بین بانک مرکزی، وزارت صنعت و معدن و وزارت اقتصاد و دارایی طی یک ماه گذشته شکل گرفته، افزود: این توافق‌نامه به استان‌ها نیز ابلاغ شده که با استفاده اجرایی و عملی آن‌ها بتوانیم به گره‌گشایی بیشتری درخصوص واحدهای تولیدی و صنعتی دست پیدا کنیم.

شناسه خبر 62036