شناسه خبر:62119
1401/8/14 09:01:23

سپهرغرب، گروه خبر: «فرهنگ» مجموعه‌ای از اعتقادات، هنجارها و ارزش‌های یک جامعه است که برای آن جامعه ایجاد هویت می‌کند و به‌نوعی می‌توان گفت فرهنگ نماد و شناسنامه یک ملت است و امروز در میان همه ملت‌های دنیا با هر آیین و مذهبی، فرهنگ از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است.

فرهنگ و توسعه فرهنگی زیربنای توسعه اقتصادی و سیاسی است و اگر فرهنگ در جامعه‌ای نادیده گرفته شود، نمی‌توان انتظار توسعه و پیشرفت در سایر بخش‌های دیگر را داشت.
فرهنگ حتی در توسعه اقتصادی تأثیرگذار است و اگر به دنبال توسعه سیاسی و اقتصادی هستیم، باید نقش و جایگاه فرهنگ را جدی بگیریم.
یک مثال کوچک در مورد ارتباط فرهنگ و اقتصاد اینکه هروقت دولت قصد اجرای برنامه‌های اقتصادی در حوزه بنزین، یارانه، تسهیلات، حقوق و غیره را دارد، شرط موفقیت این طرح‌ها همکاری مردم و میزان اعتماد آن‌ها به دولت و حاکمیت است و این برخوردها و نوع همکاری و نگاه مردم مستقیماً از حوزه فرهنگ شکل می‌گیرد، اگر مردم همکاری نکنند، اجرای این طرح‌ها به جایی نخواهد رسید و این یک نمونه از اهمیت و جایگاه حوزه فرهنگ و تأثیر آن بر سایر بخش‌های مختلف جامعه است.
حتی در حوزه سیاسی وقتی شاهد تخریب، بی‌اخلاقی و بعضی دعواهای سیاسی در جامعه هستیم، دلیل اصلی آن کم‌توجهی به حوزه فرهنگ است؛ در جامعه‌ای که فرهنگ و اخلاق انسانی مورد توجه قرار گیرد، نباید شاهد رفتارهای سیاسی غیر معقول باشیم.
اما یکی از نهادها که تأثیر زیادی در حوزه فرهنگی و مسائل مرتبط با آن دارد، شورای فرهنگ عمومی است؛ شورایی که از سال 1385 تشکیل شد و با وجود اقدامات و فعالیت‌هایی که در این سال‌ها داشته، اما تا رسیدن به نقطه مطلوب فاصله دارد و به گفته نماینده ولی فقیه در استان همدان شورا محلی برای درد دل نیست، بلکه باید تصمیم‌گیری و برنامه‌ریزی کرد و در حوزه‌های مختلف فرهنگی برنامه داشت و در شرایط فعلی نیاز به یک آسیب‌شناسی جدی دارد.
متأسفانه هنوز جایگاه فرهنگ در جامعه برای خیلی از دستگاه‌ها و متولیان فرهنگی به‌خوبی شناخته نشده است و هنوز بسیاری از دستگاه‌ها با اعتبارات زیاد بازدهی خوبی نداشته و از همه مهم‌تر اینکه پاسخگوی عملکرد خود نیستند و به‌جای اینکه برنامه‌محور باشند، هزینه‌محور هستند که باید جواب دهند در این سال‌ها چه اقداماتی در راستای اعتلای فرهنگ داشته‌اند و این اعتبارات کجا هزینه شده است.
شورای فرهنگ عمومی باید در دو حوزه نظارتی و تولید محتوا نقش تأثیرگذارتری را ایفا کند و البته از حالت دولتی کمی فاصله بگیرد و نقش مردم و تشکل‌ها در شورای فرهنگ عمومی بیشتر شود.
برای کارهای فرهنگی و اجتماعی توجه و ارتباط با مردم و تشکل‌ها یک توفیق بزرگ و دولتی بودن یک ایراد است و باید شورای فرهنگ عمومی نقش و جایگاه مردم را بیشتر مورد توجه قرار دهد.
شورای فرهنگ عمومی که متشکل از مدیران دولتی و حقوقی و افراد حقیقی است، این ظرفیت را دارد که نقش هدایت و نظارت را با تشکیل کمیته‌های تخصصی به‌خوبی ایفا کند و دچار روزمرگی و برگزاری جلسات نشوند.
امروز در زمینه نظارت بر لوازم‌التحریر دانش‌آموزان، نمای ساختمان‌ها و آپارتمان‌نشینی، برخورد نوجوانان با والدین، حق‌الناس، بازار و غیره مشکلات متعدد فرهنگی داریم و در کنار آن ظرفیت‌های خوب فرهنگی داریم که باید برای رفع این مشکلات برنامه‌ریزی کرد و اجازه نداد حوزه فرهنگ بیش از این در جامعه آسیب ببیند و اگر نتوانیم با استفاده از پتانسیل‌های خوب فرهنگی که داریم مشکلات فرهنگی را حل کنیم، در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی و اجتماعی نیز موفقیتی نخواهیم داشت.

شناسه خبر 62119