شناسه خبر:62350
1401/8/19 00:07:50

سپهرغرب، گروه خبر - سمیرا گمار: استاندار همدان گفت: بانک‌ها تسهیلات درشت را به‌خوبی واگذار می‌کنند، اما کسی که به دنبال وام خوداشتغالی است، با مشکلات بسیاری دست‌وپنجه نرم می‌کند.

علیرضا قاسمی‌فرزاد روز چهارشنبه در جلسه کارگروه اشتغال که با حضور جمعی از فرمانداران و مدیران دستگاه‌های اجرایی در سالن جلسات شهدای استانداری برگزار شد، با اشاره به تأکید رهبر انقلاب بر ایجاد اشتغال، عنوان کرد: تأکید ما بر تولید و اقتصاد دانش‌بنیان در راستای ایجاد اشتغال و از بین بردن بیکاری بوده و این تأکید مراقبت از شغل‌های ایجاد‌شده را هم دربرمی‌گیرد؛ چراکه در گذار تغییر و تحول‌ها و فناوری‌محور شدن برخی شغل‌ها باید مراقبت کنیم نیروی انسانی حذف نشود.

وی خاطرنشان کرد: کارگروه اشتغال حوزه بسیار مهمی بوده و با یکی از اساسی‌ترین مسائل کشور و استان مرتبط است؛ از این جهت همه فرمانداران و مدیران دستگاه‌های اجرایی مرتبط دعوت شده‌اند.

استاندار همدان با اشاره به سهم بالای برخی شهرستان‌ها در بخش اشتغال‌آفرینی، از زحمات همه مسئولان که در این عرصه تلاش کرده‌اند، قدردانی کرد.

قاسمی‌فرزاد در ادامه به سهم پایه اشتغال‌آفرینی استان برای سال 1401 نیز اشاره کرد و متذکر شد: اشتغال برای سال جاری بیش از 23 هزار و 500 نفر تعیین شده و لازم است همه باهم تلاش کنیم تا با فراهم کردن زمینه‌های اشتغال‌آفرینی این آمار در عین توجه به کیفیت، ارتقا یابد.

وی ادامه داد: در حوزه اشتغال‌آفرینی به ویژه در بخش‌های صنعتی و کشاورزی باید متناسب با سند آمایش عمل کرده و تلاش کنیم تا بیشترین بهره‌وری را از شرایط موجود داشته باشیم.

استاندار همدان با بیان اینکه مسئله آب در برخی از شهرستان‌های استان بحرانی است، بر لزوم توجه به این مهم در ایجاد اشتغال تأکید کرد و آن را یک اصل مهم خواند.

قاسمی‌فرزاد گفت: اگر در حوزه کشاورزی بخواهیم سطح زیر کشت را بالا ببریم، باید این مقوله را درنظر داشته باشیم. ضمن اینکه ایجاد شهرک‌های تخصصی کشاورزی در راستای تقویت بخش صادرات نظیر شهرک سیر لزوم توجه به این مهم را دوچندان می‌‌کند.

وی اظهار کرد: باید شرکت شهرک‌های صنعتی استان نواحی صنعتی را به سمت حوزه‌های تخصصی سوق دهند و صنایع ناهمگون نباید در این زمینه برای یکدیگر مشکل ایجاد کنند.

استاندار همدان در ادامه سخنان خود در این بخش با تأکید بر لزوم توجه به بهره‌وری در همه حوزه‌ها و ارتقای شاخص کیفیت، تصریح کرد: اشتغال ایجادشده باید متناسب با شرایط و زیست‌بوم استان، شهرستان‌ها و روستاها باشد؛ چراکه هر منطقه مزیت خود را دارد و این مهم باید به‌جد مورد توجه قرار گرفته و البته تقویت شود.

قاسمی‌فرزاد به عملکرد بانک‌ها نیز اشاره کرد و گفت: تاکنون رضایتمندی کاملی از عملکرد بانک‌ها نداشته‌ایم و معتقدیم از تعهدی که داده‌اند، فاصله گرفته‌اند.

وی در ادامه یادآوری کرد: خوشبختانه صندوق کارآفرینی استان همدان بیش از 100 درصد تعهدات خود در حوزه اعطای تسهیلات اشتغال‌زایی را انجام داده و انتظار ما این است همه بانک‌ها این راه را در پیش بگیرند.

استاندار همدان در ادامه خطاب به مدیران کل دستگاه‌های اجرایی گفت: نظارت کنید اعتبارات اشتغال‌زایی برش بخشی و شهرستانی به‌خوبی جذب شود.

قاسمی‌فرزاد با ابراز خرسندی از جذب اعتبارات تبصره 18 در سال 1400، افزود: این امر با همه دشواری‌هایش انجام شد و تقاضا و انتظار من این است که همه تلاش کنند تا ظرفیت اعتبارات مشخص‌شده در حوزه‌های سرمایه در گردش و سرمایه جدید به‌سرعت جذب شود.

وی به اهمیت توسعه مشاغل خانگی و روستایی نیز اشاره کرد و توضیح داد: مشاغل روستایی موجب ماندگاری روستاییان در منطقه خود شده و از به‌هم ریختن ترکیب توازن شهر و روستا جلوگیری می‌کند؛ با تقویت مشاغل خانگی، می‌توان به بازگشت مهاجرت معکوس به روستا کمک کرده و این بخش را تقویت کرد که البته امری محال نبوده و شدنی است.

این مقام مسئول در ادامه خطاب به مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری نیز گفت: در حوزه مشاغل خانگی زنان سرپرست خانوار (بدسرپرست و بی‌سرپرست) و زنان خانه‌دار را در اولویت قرار قرار دهید، ضمن اینکه بانک‌ها تسهیلات درشت را به‌خوبی واگذار می‌کنند، اما کسی که به دنبال وام خوداشتغالی است، با مشکلات بسیاری دست‌وپنجه نرم می‌کند، با نظارت دقیق در این حوزه، توجه کنید کار به‌درستی انجام شود.

قاسمی‌فرزاد در پایان سخنان خود اعلام کرد: جلوگیری از خام‌فروشی محصولات تولیدی استان، ایجاد صنایع تبدیلی و راه‌اندازی صنایع کم‌آب‌بر باید در دستور کار قرار گیرد و با توجه به مشکلات تأمین انرژی آب و برق برنامه‌های خود را با این شرایط منطبق کنیم.

* 62 درصد اشتغال‌زایی استان محقق شده

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان همدان نیز در این جلسه با اشاره به اینکه ایجاد اشتغال برای 23 هزار و 589 نفر در سال جاری هدف‌گذاری شد، عنوان کرد: از این تعداد در طول هشت ماه گذشته 14 هزار و 623 شغل معادل 62 درصد اشتغال‌زایی استان محقق شده که تنها دو درصد از تعهد کشوری عقب هستیم.

یوسف شعبانی خاطرنشان کرد: پنج دستگاه بالای صددرصد تعهدات خود را انجام داده‌اند که پارک علم و فناوری، بهزیستی، شرکت پخش فرآورده‌های نفتی، اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و اداره کل فنی و حرفه‌ای در این زمره هستند؛ مابقی نیز اوضاع مساعدی داشته و تا رسیدن به نتیجه درخشان فاصله‌ای ندارند.

شناسه خبر 62350