شناسه خبر:62351
1401/8/19 00:08:55

سپهرغرب، گروه خبر: معاون محیط‌زیست طبیعی اداره کل حفاظت محیط‌زیست استان همدان گفت: آب‌رسانی به منطقه حفاظت‌شده لشگردر با همکاری سپاه ناحیه ملایر به پایان رسید.

مهدی صفی‌خانی روز چهارشنبه اظهار کرد: با توجه به خشک‌سالی و کاهش منابع آبی در عرصه‌های محیط‌زیست، آب‌رسانی به بخشی از منطقه حفاظت‌شده لشگردر در دستور کار قرار گرفت.

وی اضافه کرد: در این راستا آب ثابت، دائمی و پایدار مورد نیاز حیات وحش با همکاری پایگاه امام علی (ع) سپاه تأمین شد و از این پس وحوش حتی در شرایط خشک‌سالی به آب مورد نیاز دسترسی دارند.

معاون محیط‌زیست طبیعی اداره کل حفاظت محیط‌زیست استان همدان از دیگر کارکردهای مثبت ایجاد منابع پایدار آب برای این منطقه را جلوگیری از مهاجرت گونه‌های جانوری دانست و ادامه داد: بسیاری از گونه‌های جانوری در شرایط نوسان آب و خشک‌سالی به مکان دیگری مهاجرت می‌کردند.

صفی‌خانی گفت: سالانه شماری از گونه‌های جانوری حین عبور از عرض جاده برای عزیمت به مناطق دارای آب دچار سانحه شده و تلف می‌شوند که با تدابیر صورت‌گرفته از بروز این قبیل سوانح نیز جلوگیری شد.

وی افزود: حضور گونه‌های جانوری در نزدیکی منابع آبی مجاور مناطق مسکونی احتمال تخلف شکار و صید را افزایش می‌داد که با آب‌رسانی پایدار این مشکل رفع شد.

معاون محیط‌زیست طبیعی اداره کل حفاظت محیط‌زیست استان همدان ادامه داد: همچنین آشامیدن آب از رودخانه‌ها و چشمه‌های نزدیک مناطق مسکونی به‌علت حضور و استفاده دام‌های اهلی از این منابع آبی، احتمال بروز بیماری‌های مشترک بین دام محلی و حیات وحش را بیشتر می‌کرد که با آب‌رسانی پایدار این دغدغه برطرف شد.

صفی‌خانی اظهار کرد: اداره کل حفاظت محیط‌زیست نسبت به خرید تجهیزات مورد نیاز اقدام کرده و سپاه ملایر نیز در حفاری و اجرای عملیات عمرانی برای آب‌رسانی به منطقه حفاظت‌شده لشگردر ملایر اقدامات لازم را انجام داد.

وی یادآور شد: آب‌رسانی به منطقه نشر (شرا) همدان نیز در دستور کار اداره کل حفاظت محیط‌زیست همدان قرار دارد تا بتوان نسبت به رفع تشنگی گونه‌های جانوری اقدام لازم را انجام داد.

شناسه خبر 62351